Gå til innhold

Få Windows til å lese SATA disker?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg booter fra en vanlig IDE / RATA disk, finner ikke Windows min SATA disk.

Jeg har nemlig kjøpt ny PC med RATA disk, og har masse data som jeg skulle hatt fra min gamle SATA disk. Hvis jeg booter med SATA-disken som master, finner Windows begge diskene. Men hvis jeg booter med RATA'en som master finner ikke Windows SATA disken.

Har et annet spørsmål også. De filene jeg vil ha på SATA disken ligger på skriverbordet, Mine Dokumenter mappa etc på brukeren min med passord. Fra tidligere erfaring vet jeg at hvis man prøver å komme inn på de delene av disken vil man bare få feilmelding.

Så hvordan får jeg kommet inn på den gamle disken min og hentet dataene som ligger på C:\Documents and Settings\Skriverbord.. etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør diskmgmt.msc og se om den nye disken ikke er intialisert enda.

Problemet med tilgang på skrivebord skjer bare dersom du har valgt å "krypter mine dokumenter", noe som IMO er et tåpelig valg. For å omgå det er det jo bare å boote fra den gamle disken og flytte filene fra skrivebordet til %systemroot% som ofte er c:\

Lenke til kommentar
Hvilken versjon av Windows har du på IDE-disken din (PATA). Enkelte hovedkort trenger egne driver for å kunne håndtere SATA-harddisker.

6505818[/snapback]

Har ikke fått den enda :)

Men skal ha Windows XP pro.

Vet noen hovedkort trenger "third part" drivere for å se SATA hardisker. Men de fungere liksom bare hvis du booter fra den hardisken :s

Lenke til kommentar
Kjør diskmgmt.msc og se om den nye disken ikke er intialisert enda.

Problemet med tilgang på skrivebord skjer bare dersom du har valgt å "krypter mine dokumenter", noe som IMO er et tåpelig valg. For å omgå det er det jo bare å boote fra den gamle disken og flytte filene fra skrivebordet til %systemroot% som ofte er c:\

6505849[/snapback]

Har sikkert kryptert dokumentene mine en gang.

Siden den Windows på den gamle hardisken ble installert med annet hovedkort, tror jeg neppe jeg greier å boote fra den. Da må jeg isåfall installere en ny Windows på den disken og boote fra den. Men jeg vil fortsatt få samme problemet med tilgang til C:\Documents... filene. Eller.. ?

Lenke til kommentar

Bare om det er kryptert.

For å starte en Windows som er installert på et annet hovedkort kan du koble til disken og så sette i en Windows CD med SP2 slipstreamed. Boot fra CDen, velg "install Windows" og når installasjonen så finner at det allerede er Windows installert vil du få et valg om å reparere Windows.

(OBS, ikke velg "repair" på første valg når du booter CDen, men heller etter at du har valgt "Install Windows".)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...