Gå til innhold

Hjelp til klesvask.

Ksungam

Anbefalte innlegg

Bor nå hjemme alene i 2uker, da mamma og søsteren min er bortreist. Dvs. jeg må gjøre alt selv, inkludert vaske klær, noe jeg aldri har gjort før. Mamma viste meg fort hvordan vaskamaskinen virker før hun dro, men jeg vet ikke helt dette med hvor varmt jeg skal ha det på forskjellige klær, og hvordan jeg skal sortere etter stoff og slikt.

Det pleier jo å være lapper inne i klærne hvor det står hva du skal gjøre da. Men hadde vært fint om noen kunne kommet med noen tips, eller råd, så jeg slipper å gjøre noe feil og ødelegge klærne mine.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, først av alt, jeg er langt ifra en ekspert, men dette er jeg nøye på.

Ikke bland hvitt og faregt tøy, men det visste du?

Ikke ta for mye tøymykner, hvis jeg gjør det, klør huden som bare det..

Og jeg behersker ikke tørketrommel, så jeg henger de til tørk. Og jeg leser hver eneste merkelapp NØYE slik at jeg ikke driter meg ut, det gjør ikke kjæresten min så det er vel en vanesak (pluss hun er kvinne, så hun er lagd for det)

Lenke til kommentar

Ull = 30 grader

Strykfritt = maks 60 grader.

Sengetøy håndkler m.m. 90 grader.

Og husk "wash colours seperatly". Gjelder spesielt på tøy med flere farver.

Utover temperatur er det ofte også spesielle program til forkjellig type tøy. Hvis bruksanvisningen finnes et eller annet sted. Se i den. Hvis du ikke finner bruksanvisningen se på modellen på internett og forsøk å finne en vettg instruksjon.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips. Kan jeg foresten vaske alt undertøy sammen, tror kun jeg har en hvit boxer, alle andre har forholdsvis sterke farger.

Og kan noen si hvilke farger som skal vaskes med hvem? Har hørt svart og rød kan gå sammen?

Lenke til kommentar

Svart og rød kan gå sammen. Hvitt går bare med hvitt, undertøy eller skjorter.

Du kan ikke vaske hvit boxer sammen med en sterkt farget en.

Det enkleste er å kjøre alt på 40grader. Bruk vaskemiddel for farget til farget, og for hvitt til hvitt. Det pleier å stå på pakningen hvor mye du skal bruke.

Det viktigste er å ikke kjøre rødt/sterke farger sammen med lyse farger, da de sterke fargene kan farge over på de lyse. Det er egentlig ingen heksekunst.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat noen ekspert på dette for å si det sånn.. Men har vært en del alene hjemme, og hver gang må muttern gå igjennom dette her nøye..

Har etterhvert funnet ut at du kan dele klærne i fire grupper: Light, white, medium and dark...

Ha det som en liten hovedregel :)

Lenke til kommentar

ellers har du jo alltids OMO direkte.... :D

OMO Direkte

Dersom du har spørsmål rundt vask og stell av tøy, har du mulighet for å kontakte OMO direkte. Vi er også veldig glade for tilbakemeldinger på våre produkter. Vennligst benytt en av disse mulighetene:

Ring oss på: 810 00 410 alle hverdager mellom 09.00 og 15.00

E-post: [email protected]. Vi lover deg svar innen to arbeidsdager.

Lenke til kommentar
ellers har du jo alltids OMO direkte....  :D

OMO Direkte

Dersom du har spørsmål rundt vask og stell av tøy, har du mulighet for å kontakte OMO direkte. Vi er også veldig glade for tilbakemeldinger på våre produkter. Vennligst benytt en av disse mulighetene:

Ring oss på: 810 00 410 alle hverdager mellom 09.00 og 15.00

E-post: [email protected]. Vi lover deg svar innen to arbeidsdager.

6505953[/snapback]

Rofl

Haha dæven sitter her på jobb (nattevakt på hotell) å ler høyt!!

Genialt :!:

Edit: Vaske klær er ikke noe stort problem, eneste jeg sliter med er tiltaket å faktisk gidde å putte det inni der... Glad jeg har dame som fikser det hver morgen :p

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

Haha, så det var en som ikke berhersker tørketrommel.

1. Legg klærne i tørketrommelen.

2. Ta ut støvfilter og rens dette (ikke vanskelig)

3. Lukk tørketrommelen

4. Vri om bryteren til 100 minutter, pluss/minus, alt etter mengde klær.

5. Vent

Enkelte klær tåler ikke tørketrommel, men det står på lappen i kragen.

Litt finere klær (som i følge vaskelapp skal tåle tørketrommel) henger jeg heller til tørk slik at de ikke mister formen. Gensere, sommerskjorter og sånt.

Lenke til kommentar
Haha, så det var en som ikke berhersker tørketrommel.

1. Legg klærne i tørketrommelen.

2. Ta ut støvfilter og rens dette (ikke vanskelig)

3. Lukk tørketrommelen

Kan være greit å rense støvfilteret før du legger tøyet inn i tørketrommelen da, spesielt hvis filteret er på selve trommelveggen inni der....

mvh

Pantera

...som ikke er overrasket over at folk ikke klarer å vaske klær....på rekruttskolen var det en fyr på rommet mitt, som ikke klarte å legge på sengetøy engang...han var 20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...