qtip Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg har i dag adsl fra Bluecom som jeg bytter over til Start fra 22. august. Jeg har i dag et eldre Telenor modem koblet til en D-link 624+ trådløs ruter. Brukernavn etc. mot internett er satt opp på D-link. Har også bl.a satt opp en del virtuelle koblinger (porter mot bittorrent) i D-link ruteren. Noen som vet om det bare vil være å bytte gammelt Telenor modem mot nytt slik at oppsettet på D-link fortsatt vil fungere? Eller må jeg endre oppsettet på ruter levert av Start? Sitat fra Start sine sider: "Ruteren kommer da ferdig konfigurert og klar til bruk. Ruteren du leier av oss er av merket speedtouch 546i, en av de beste modellene på markedet." Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Skal du ha det like enkelt som før bør du sette 546i i bridge og logge på med PPPoE bruker og passord i Dlink routeren. http://ngtforum.net/viewforum.php?f=11&sid...425c6e18881f2d1 Lenke til kommentar
qtip Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Skal du ha det like enkelt som før bør du sette 546i i bridge og logge på med PPPoE bruker og passord i Dlink routeren. http://ngtforum.net/viewforum.php?f=11&sid...425c6e18881f2d1 6505370[/snapback] Jeg fant ikke noe om hvordan man setter modemt opp som Bridge...? På nettsidene til Start står også følgende. Er dette noe jeg må hensynta (se de som er merket med * nedenfor) i min D-link ruter? Konfigurasjon Dersom du ønsker å konfigurere ruteren din selv, er dette generelle innstillinger du må legge inn: Protokoll: PPPoE Encapsulation/Multiplexing: LLC * NAT: ON * VP(I)/VC(I): 8/35 * Nailed up connection: ON (hvis det er mulighet for dette) * Primary DNS (195.159.0.100), Secondary DNS (195.159.0.200) Du må også legge inn brukernavn og passord. Lenke til kommentar
thendrix Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Skal du ha det like enkelt som før bør du sette 546i i bridge og logge på med PPPoE bruker og passord i Dlink routeren. http://ngtforum.net/viewforum.php?f=11&sid...425c6e18881f2d1 6505370[/snapback] Jeg fant ikke noe om hvordan man setter modemt opp som Bridge...? På nettsidene til Start står også følgende. Er dette noe jeg må hensynta (se de som er merket med * nedenfor) i min D-link ruter? Konfigurasjon Dersom du ønsker å konfigurere ruteren din selv, er dette generelle innstillinger du må legge inn: Protokoll: PPPoE Encapsulation/Multiplexing: LLC * NAT: ON * VP(I)/VC(I): 8/35 * Nailed up connection: ON (hvis det er mulighet for dette) * Primary DNS (195.159.0.100), Secondary DNS (195.159.0.200) Du må også legge inn brukernavn og passord. 6505420[/snapback] Du kan enkelt sette opp Speedtouchen i bridge fra web-interfacet, men jeg vil ikke anbefale det. Det er mye enklere å la trådløse routeren være en ren DHCP. Speedtouchen er bedre for å kjøre PPPoE stabilt enn den den trådløse routeren. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Skal du ha det like enkelt som før bør du sette 546i i bridge og logge på med PPPoE bruker og passord i Dlink routeren. http://ngtforum.net/viewforum.php?f=11&sid...425c6e18881f2d1 6505370[/snapback] Jeg fant ikke noe om hvordan man setter modemt opp som Bridge...? På nettsidene til Start står også følgende. Er dette noe jeg må hensynta (se de som er merket med * nedenfor) i min D-link ruter? Konfigurasjon Dersom du ønsker å konfigurere ruteren din selv, er dette generelle innstillinger du må legge inn: Protokoll: PPPoE Encapsulation/Multiplexing: LLC * NAT: ON * VP(I)/VC(I): 8/35 * Nailed up connection: ON (hvis det er mulighet for dette) * Primary DNS (195.159.0.100), Secondary DNS (195.159.0.200) Du må også legge inn brukernavn og passord. 6505420[/snapback] Du kan enkelt sette opp Speedtouchen i bridge fra web-interfacet, men jeg vil ikke anbefale det. Det er mye enklere å la trådløse routeren være en ren DHCP. Speedtouchen er bedre for å kjøre PPPoE stabilt enn den den trådløse routeren. 6505592[/snapback] Du mener altså at jeg skal la ruter fra Start være som den er, legge til evt. konfigureringer (virtuelle servere) jeg har i min trådløse? Hva mener du med at jeg bør sette min trådløse opp som ren DHCP? Lenke til kommentar
thendrix Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det er vel forsåvidt en smaksak, men min erfaring er at trådløse-routere ofte fungerer best når de gjør minst mulig (helst bare sende ut trådløse signaler). Og siden speedtouchen er såpass rask ville jeg kjørt så mye som mulig på den. Pluss at hvis det skjer noe med internetten din vil det være veldig mye enklere for supporten på Start å finne en evt feil i speedtouchen enn i d-linken. Det meste av konfigurering er veldig enkelt og intuitivt på speedtouchen. Jeg bruker den selv. Når jeg sier kun kjøre DHCP så mener jeg kun sende ut ip'er til de trådløse enheter som spør om det. ALtså minimal arbeid for boksen. Men igjen det er vel en smaksak. Hvis du er førnøyd med alt opprettet slik du har det i dag vil det sikkert fungere greit å sette den i bridge også. Da vil speedtouchen fungere som et rent modem og d-linken vil gjøre alt annet. Lenke til kommentar
look_at_me Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Hei.. Hvis du vil sette speedtouchen i bridge, så kan du bare følge denne malen. Veldig enkelt og forståelig. http://www.telenor.no/bedrift/veiledninger...son_bridge.html Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Er ikke uenig med thendrix. Det er mange veier til målet Årsaken til at jeg kun skrev om bridged var at du da slapp å endre på mye fra dagens oppsett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå