uranus Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Hei! I Medlemssystemet mitt inneholder $bursdag fødselsdato til medlemmer. Formatet er f.eks 28-04-1988. Utifra det, vil jeg ha en kode som finner ut hvilket stjernetegn vedkommende er i. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Hei! I Medlemssystemet mitt inneholder $bursdag fødselsdato til medlemmer. Formatet er f.eks 28-04-1988. Utifra det, vil jeg ha en kode som finner ut hvilket stjernetegn vedkommende er i. Noen som kan hjelpe meg? 6505153[/snapback] Er det ikkje berre å kutte vekk årstallet, og sjekke opp mot ei rekke datoar som angir stjerneteikn? T.d månad 9, dato mellom 3 og 20 er det stjernetegnet. (Bare et eksempel), også lage en funksjon utifra det? Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Jo men trenger fortsatt koden til det.. Klarer det ikke.. Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Heldigvis for deg fikk jeg lyst på en liten utfordring nå.. Denne funksjonen tar en dato på formen du besker (men bare slik, med bindestreker som skilletegn). Den har heller ingen validering av det den får som input. Datoene er hentet fra http://no.wikipedia.org/wiki/Stjernetegnene. function getStjernetegn($bursdag){ list($dato, $maned, $ar) = explode('-', $bursdag); switch ($maned){ case 1: if ($dato > 19) return 'Vannmannen'; return 'Steinbukken'; case 2: if ($dato > 19) return 'Fiskene'; return 'Vannmannen'; case 3: if ($dato > 20) return 'Væren'; return 'Fiskene'; case 4: if ($dato > 20) return 'Tyren'; return 'Væren'; case 5: if ($dato > 20) return 'Tvillingene'; return 'Tyren'; case 6: if ($dato > 21) return 'Krepsen'; return 'Tvillingene'; case 7: if ($dato > 23) return 'Løven'; return 'Krepsen'; case 8: if ($dato > 23) return 'Jomfruen'; return 'Løven'; case 9: if ($dato > 22) return 'Vekten'; return 'Jomfruen'; case 10: if ($dato > 21) return 'Skorpionen'; return 'Vekten'; case 11: if ($dato > 21) return 'Skytten'; return 'Skorpionen'; case 12: if ($dato > 20) return 'Steinbukken'; return 'Skytten'; default: return 'Ugyldig dato'; } } -Simen Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg skjønner jeg har gjort dette feil.. Men hjelp <?php $id = $_SESSION['s_id']; $kobling2 = mysql_query("select * FROM users WHERE id = '$id' LIMIT 1"); while ($kobling = mysql_fetch_array($kobling2)) { $bursdag = $kobling['fodt']; //28-04-1988 function getStjernetegn($bursdag){ list($dato, $maned, $ar) = explode('-', $bursdag); switch ($maned){ case 1: if ($dato > 19) return 'Vannmannen'; return 'Steinbukken'; case 2: if ($dato > 19) return 'Fiskene'; return 'Vannmannen'; case 3: if ($dato > 20) return 'Væren'; return 'Fiskene'; case 4: if ($dato > 20) return 'Tyren'; return 'Væren'; case 5: if ($dato > 20) return 'Tvillingene'; return 'Tyren'; case 6: if ($dato > 21) return 'Krepsen'; return 'Tvillingene'; case 7: if ($dato > 23) return 'Løven'; return 'Krepsen'; case 8: if ($dato > 23) return 'Jomfruen'; return 'Løven'; case 9: if ($dato > 22) return 'Vekten'; return 'Jomfruen'; case 10: if ($dato > 21) return 'Skorpionen'; return 'Vekten'; case 11: if ($dato > 21) return 'Skytten'; return 'Skorpionen'; case 12: if ($dato > 20) return 'Steinbukken'; return 'Skytten'; default: return 'Ugyldig dato'; } } $stjernetegn = getStjernetegn(); print ' <b>Stjernetegn:</b> '.$stjernetegn[1].' '; } ?> Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Du må sende med datoen når du kaller på funksjonen: $stjernetegn = getStjernetegn($bursdag); print ' <b>Stjernetegn:</b> '.$stjernetegn[1].' $bursdag i funksjonen og $bursdag i resten av scriptet er to forskjellige ting, du kan lese mer om scope på http://www.php.net/manual/en/language.variables.scope.php. -Simen Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 <?php $id = $_SESSION['s_id']; $kobling2 = mysql_query("select * FROM users WHERE id = '$id' LIMIT 1"); while ($kobling = mysql_fetch_array($kobling2)) { $bursdag = $kobling['fodt']; //28-04-1988 function getStjernetegn($bursdag){ list($dato, $maned, $ar) = explode('-', $bursdag); switch ($maned){ case 1: if ($dato > 19) return 'Vannmannen'; return 'Steinbukken'; case 2: if ($dato > 19) return 'Fiskene'; return 'Vannmannen'; case 3: if ($dato > 20) return 'Væren'; return 'Fiskene'; case 4: if ($dato > 20) return 'Tyren'; return 'Væren'; case 5: if ($dato > 20) return 'Tvillingene'; return 'Tyren'; case 6: if ($dato > 21) return 'Krepsen'; return 'Tvillingene'; case 7: if ($dato > 23) return 'Løven'; return 'Krepsen'; case 8: if ($dato > 23) return 'Jomfruen'; return 'Løven'; case 9: if ($dato > 22) return 'Vekten'; return 'Jomfruen'; case 10: if ($dato > 21) return 'Skorpionen'; return 'Vekten'; case 11: if ($dato > 21) return 'Skytten'; return 'Skorpionen'; case 12: if ($dato > 20) return 'Steinbukken'; return 'Skytten'; default: return 'Ugyldig dato'; } } $stjernetegn = getStjernetegn($bursdag) print '<b>Stjernetegn:</b> '.$stjernetegn[1].''; } ?> Feilmelding: Parse error: syntax error, unexpected T_PRINT in /home/ludrio/public_html/medlem/stjernetegn.php on line 55 Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Du mangler et semikolen på linje 54.. (Det første du bør se etter når du får slike feilmeldinger) -Simen Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Nå skriver den: Stjernetegn: g Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 $stjernetegn er ikke et array, bruk bare $stjernetegn. -Simen Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Da echoes ingenting.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå