Gå til innhold

Tips til Munnspill :)

cp-nilsen

Anbefalte innlegg

Har i det siste fått veldig sansen for munnspill da jeg hører mye på blues og klassisk rock :)

Kjøpte meg et diatonisk Lee Oskar munnspill til 300 på musikksjappa her om dagen.

Er det noen som har noen gode sider med tips og øvelser til munnspill?

Og er det noen som har peiling på bending/bøying? Hvis jeg presser leppene helt sammen, og vrir munnspillet slik at det nesten ikke blir luftgjennomstrømning klarer jeg bøye tonen sånn halvveis, men det er sykt vanskelig. Noe annet rart er at etter jeg har bendet en tone, blir pitchen lavere på den tonen også når jeg blåser vanlig, og blir vanlig igjen først etter 1-2 sek..

Og hvilken dur bør jeg kjøpe til standard blues / klassisk rock? Har lest at med C-stemt munnspill (som jeg har jkøpt selv) kan du spille i E, G, A og C, altså det meste innen standard blues, men jeg får får ikke dette helt til å stemme :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ikke stort med munnspill, men hender det ligger i sekken når jeg ikke får plass til synthen, hehe... Selv har jeg ett i C og ett stemt i en bluesskala. Der blir alt fint uansett hva man gjør :p

Her finner du sikkert noen tips.

At du sliter med picthen handler vel mye om muskler og gehør, øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Gammel post, så du har kanskje lært deg det nå.

Men når jeg bøyer tonen, så går jeg fra f.eks 3-4 og trekker tunga bak i munnen mens jeg trekker lufta inn.

Og måten du holder det på er ved å legge det mellom tommel og pekefinger, slik at pekefingeren ligger langs hele munnspillet.

Så kan du ta venstrehånda og krumme den litt rundt den andre handa, der hvor tonene er mørke. Om du da letter litt på den handa får du litt andre toner.. om jeg kan si det sånn :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...