Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer med æ ø å


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få æ ø og å til å fungere i noen program. Dette gjelder spesielt Dreamweaver der de bli til ? o og a når jeg trykker tastene. Når jeg skriver inn koden i html (ø) blir de til en slags w x og e men vises normalt i nettleseren når jeg publiserer siden på nettet. I noen windowssammenhenger kommer også 0, ? og a frem. Dette gjelder i hvertfall i hurtigmenyen i høyre hjørne og under installasjon. Mulig flere, men dette er det jeg har lagt merke til.. På startmenyen, word, excel, InDesign osv fungerer det normalt. Her også.. Kan dette vere et slags virus, eller er det en innstilling som er feil? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir ikke stående &oslash i selve HTML dokumentet leseren ser, kun i kildekoden.

6505214[/snapback]

HTML-dokumentet vil ha "ø" evt. "ø" for å vise norsk ø. I tillegg bør en metatag fortelle hvilket språk siden er laget for:

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">

 

Det kan være en setting i Dreamweaver for å sette default språkinnstilling.

Lenke til kommentar

Takk for svar.. Viss det hadde vært på denne måten hele tiden hadde det vært greit. Men dette er en plutselig forandring som har skjedd nylig. Og dette forklarer ikke hvorfor det kommer frem ?, o og a istedenfor æ, ø og å i feks illustrator og noen windows"ting". Tastaturet står på norsk innstilling. Jeg er designer og har tidsfrister å holde.. Litt kjedelig når man plutselig mangler tre bokstaver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...