MrG Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) For min del kunne jeg ønsket meg et Nikkor 18-200VR alternativ for Alpha-systemet - da hadde det vært bænkers for min del. Foreløpig skal jeg se det litt an. 6504554[/snapback] Det er allerede en Alpha linse på 18-200mm som bør være et alternativ til Nikkor 18-200VR, da sony har stabilisator innebygget og nikon har det i sin linse VR. Hvor god sony/Minolta 18-200mm linsen faktisk er har jeg ikke funnet noe tester som indikerer. MrG Endret 17. juli 2006 av MrG Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Hvor god sony/konica 18-200mm linsen faktisk er har jeg ikke funnet noe tester som indikerer. 6505751[/snapback] Vil bare minne på at Sony baserer sine konstruksjoner på Minolta-design, ikke Konica. Konica var nissen på lasset i sammenslåingen. De laget bare (gode ) kompaktkameraer, mens Minolta var den store slr-produsenten i konstellasjonen. Denne konstellasjonen varte bare en kort periode, før hele saken ble solgt til Sony. Jeg har fremdeles problemere med å si/skrive Konica Minolta, for det eneste jeg ser i virkeligheten er et Minolta, for å si det slik. Det er mer riktig å kalle det for Sony/Minolta, siden Konica ikke har hatt noen med utviklingen av dette å gjøre. Det var bare en saksopplysning for de som er så unge at de ikke har noe forhold til kameramerket Minolta. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 For min del kunne jeg ønsket meg et Nikkor 18-200VR alternativ for Alpha-systemet - da hadde det vært bænkers for min del. Foreløpig skal jeg se det litt an. 6504554[/snapback] Det er allerede en Alpha linse på 18-200mm som bør være et alternativ til Nikkor 18-200VR, da sony har stabilisator innebygget og nikon har det i sin linse VR. Hvor god sony/Minolta 18-200mm linsen faktisk er har jeg ikke funnet noe tester som indikerer. MrG 6505751[/snapback] Hvor godt Nikon objektivet er vet ikke jeg men her finner du bruker erfaringer på Minolta sitt: Minolta 18-200mm f/3.5-6.3 D Dersom leter etter Tamrons versjon vil jag anta at du finner tester. Tamron har produsert en rekke objektiver for KM og jeg vil anta at dette er en av dem. Lenker til flere tester finner du her: Tamron AF 18-200 f 3.5-6.3 XR Di II Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Nikon-objektivet er f5.6 på maks tele, mens de andre er f6.3. Vil tro det utgjør en ganske stor forskjell? Både Tamron og Sigma har 18-200 objektiver, begge f6.3 på maks tele, og begge skal være ganske dårlige etter hva jeg har hørt... Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Et blændetrin der medfører fordoblingeller halvvering af lukketiden er 1,8 - 2,8- 4 - 5,6 -8 så forskellen på 5,6 og 6,3 er ikke alverden. jeg har sigmaen, og er fint tilfreds. Den er ikke købt til portrætter eller prof opgaver men til familie, fest og fritid, og det gør den udemærket specielt blændet ned omkring 8 Endret 17. juli 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Og akkurat nå som Sony'en fristet, dukker følgende teaser opp på Nikon sine sider Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Spennende, bare håper det ikke er noen software lansering . Håpe på d80-100 eller noe sånt. Telcontar Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Spennende, bare håper det ikke er noen software lansering . Håpe på d80-100 eller noe sånt. Telcontar 6508867[/snapback] Ja, D100 hadde jo gjort seg. Tror ikke de er dumme nok til å komme med et kamera nå som heter det :!: Blir vel i såfall en D60 (ny D50) eller D80 (ny D70s) tenker jeg. Tipper en ny D70s, da det er den eldste av de to. Eller så drar de til med en rågod ny D50 for å banke livskiten ut av Sony Alpha. Spørs om de greier det, så lenge leveringsproblemene fortsatt eksisterer. Men det er uansett godt nytt for alle som vil kjøpe DSLR, da det vil føre til bedre priser og bedre kamera. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Sier jo hvor mye jeg vet om hva som finnes av dslr der ute. Men en arvtager for d70s hadde ikke vært å forakte i nærmeste fremtid. Telcontar Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det begynner vel å bli en tvingende nødvendighet. Lansering i høst, tipper jeg. Sikkert ute i god tid til julerushet. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Ta en tur i butikken. Trykk på knapper, knips bilder. Les tester online. Jeg anbefaler at du legger vekt på at følgende kriterier blir oppfylt i uprioritert rekkefølge - Grei støy ved ISO 800 - Stor, lys søker - God tilgang til objektiver - Bra autofokus - Bra muligheter for å koble til studioutstyr Og husk at du kjøper et verktøy. Bra verktøy gjør jobben litt enklere, men du må forstatt gjøre den: Komponere og eksponere! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Du glemte en ting, jpsalvesen. Nemlig ergonomi. Hvis kameraet er vanskelig å holde, eller man ikke føler seg komfortabel med kameraet, bør man velge det bort med det samme. For de fleste DSLR på markedet i dag, duger på de fleste andre områder. Liker man ikke ergonomien på kameraet, kan det være medvirkende til at man slutter å ta bilder. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 - God tilgang til objektiver Finnes det noen dslr-systemer der tilgangen på objektiver ikke er god? Canon og Nikon er sikkert i en særposisjon, men piratprodusenter lager for alle systemer. Og det skal vel godt gjøres å ikke finne et par-tre objektiver du liker på alle løsninger? Man må være over middels fotointeressert vil jeg si, før objektivparken din begynner å overstige 2-3 objektiver... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 - God tilgang til objektiver Finnes det noen dslr-systemer der tilgangen på objektiver ikke er god? Canon og Nikon er sikkert i en særposisjon, men piratprodusenter lager for alle systemer. Og det skal vel godt gjøres å ikke finne et par-tre objektiver du liker på alle løsninger? Man må være over middels fotointeressert vil jeg si, før objektivparken din begynner å overstige 2-3 objektiver... 6509499[/snapback] Er ganske enig, men de som er over middels interessert finner det de vil på ebay også. Jeg har ikke funnet det jeg vil ha til min Canon brukt i Norge, så det blir løsningen for meg også. Det er som du nevner ikke noe problem å få tak i 3-parts optikk heller. Jeg ser egentlig ikke at argumentet med bruktmarkedet har så mye å si, fordi man kan tenke globalt også i dag. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Vi kunne gjerne hatt litt mer blest om Sony A100 på forumet synes jeg. I trådene referert over, så nevnes det stort sett bare i bisetninger før flokken igjen begynner å breke *Nikon Canon Nikon Canon Nikon Canon* igjen. Man blir igrunn litt lei av denne enveisfokuseringen på to merker. 6504653[/snapback] Ingen her inne har verken sett eller tatt i et A100. Uten at jeg har lett så har jeg ikke sett gode testbilder tatt under vanskelige eller interssante forhold. Jeg foretrekker (foreløpig) lite blest framfor blest uten rot i den virkelige verden.Er du ute etter varmluft så finner du det på dpreview-forumene. Innemellom veldig interessant informasjon, men altså mest varmluft. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Vi kunne gjerne hatt litt mer blest om Sony A100 på forumet synes jeg. I trådene referert over, så nevnes det stort sett bare i bisetninger før flokken igjen begynner å breke *Nikon Canon Nikon Canon Nikon Canon* igjen. Man blir igrunn litt lei av denne enveisfokuseringen på to merker. 6504653[/snapback] Ingen her inne har verken sett eller tatt i et A100. Uten at jeg har lett så har jeg ikke sett gode testbilder tatt under vanskelige eller interssante forhold. Jeg foretrekker (foreløpig) lite blest framfor blest uten rot i den virkelige verden.Er du ute etter varmluft så finner du det på dpreview-forumene. Innemellom veldig interessant informasjon, men altså mest varmluft. 6509888[/snapback] Det er nok fordi vi enda ikke har sett noen pålitelige tester som gjør at vi er litt reserverte i forhold til å gi absolutte anbefalinger. Sjekk sidene igjen rundt månedsskiftet. Da tipper jeg debattene er mer preget av fakta enn nå. Edit: Ergo enig med CWalken. Endret 17. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Er det noen av kameraene under 10.000 man bør unngå, hvis man i første omgang ønsker et kamera som tar gode bilder med automatiske innstillinger? Tviler på vi kommer til å bruke mye tid på å "etterbehandle" bilder i starten (foruten spesielt vellykkede)... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Egentlig ikke. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at bildene fra min 20D krever mer etterbehandlingene fra en KM 7D, som jeg også har erfaring med. Du får trekke din egen konklusjon. Jeg trives med Canon, og synes ikke den kommentaren min burde bety et alfa eller omega for ditt valg. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er jo ikke SÅ svært at bruge programmerne. Hvis du kører "Auto" (grøn firkant) så vælger kameraet en gylden middelvej, men det kan ikke vide, om du vil have stor dybdeskarphed eller hurtig lukketid. Sæt i stedet vælger på blændeværdi (AV) og læs nedenstående. Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal, jo større blænde og mere lysstærk optik (f.eks. f/2,8 eller f/1,8) På teleoptik i den "billige" ende f.eks. Canon 28 -105 mm f/3,5-4,5 ser man ofte, at blændetallet stiger, jo mere der zoomes. Deraf 3,5-4,5 (brændvidden forøges, og dermed skal der større hul til for at få samme blænde = der skal mere lys til samme billede) Vil man have fast blænde i hele zoomområdet f.eks. Tamrons 28-75 f/ 2,8 så koster det væsentligt mere. De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2 blænde under den største blænde og derunder (mindste tal = største åbning). Vælg blændeprioritet (AV), største blænde (laveste blændetal f.eks. f2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, samt at din lukketid bliver meget langsommere. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør. Se så er du allerede igang og kan selv styre om det skal være hurtiglukketid, eller stor dybdeskarphed Lenke til kommentar
MrG Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 - God tilgang til objektiver Finnes det noen dslr-systemer der tilgangen på objektiver ikke er god? Canon og Nikon er sikkert i en særposisjon, men piratprodusenter lager for alle systemer. Og det skal vel godt gjøres å ikke finne et par-tre objektiver du liker på alle løsninger? 6509499[/snapback] - For min del var Nikkor 18-200mm VR det som avgjorde mitt valg av kamera..Jeg ville i utgangspunktet kjøpe Canon men fant ikke tilsvarende linser. Tamron og Sigma sine er vesentlig dårligere. Sony Alpha frister utrolig. Selv med innebygget SSS har den ikke en tilsvarende god 18-200mm, så jeg blir sittende på gjerdet Er dog veldig spent på Zeiss linsene som kommer. MrG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå