Cubus Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Har lyst på nytt kamera, har egentlig lite peil men har siktet meg inn på noe rundt 6000 - 7000 kr. Har hatt lyst på Canon EOS 350 D (5 975 kit - leveres med 18-55mm 3,5-5,6 objektiv) men har etterhvert fått øya opp for Sony Alpha DSLR-A100 (7500,- Japan Foto...virker jo bra på papiret, eller hva?...?) Er vel ikke særlig mange som har tatt i dette ennå men...:-P Noen råd? Blir utrolig masse teknisk pjatt etterhvert - hva med kvaliteten på bildene man tar?;-) Evt andre modeller i samme prisklasse? Max 8000! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 denne tråd eller denne eller denne ellerr denne og denne var lige dem jeg kunne finde om emnet den sidste månde Digital spejlrefleks er nået op i en klasse hvor de alle er gode, og det handler primært om evt. specialfunktioner + ergonomien. Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Hmm ingen synsing? Jeg ønsker å høre noe som kan pushe meg i en eller annen retning dvs fordeler / ulemper osv... Noen som har EOS 350 D? Fornøyd? Anybody? Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 5 tråde hvor stort set alt er nævnt .. spørg hvad du vil ha´? Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Takk for svar! -Har lest at objektivet til Eos 350 D ikke særlig bra - hvis jeg dropper dette og kjøper kun huset - hva vil du anbefale av objektiver? -Finnes det andre kits med andre objektiver? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 men husk at du sparer nesten ingenting på å kjøpe 350D uten kitobjektiv da så det er likeså greit å bare kjøpe den med det og så heller kjøpe nytt objektiv i tillegg enten med en gang eller senere. er vel rundt 200 kr forskjell mellom kun kamerahus og kamera med kitobjektiv. jeg har riktignok bare hatt 350D en kort stund men jeg er knallfornøyd så langt. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 EOS350D er nå 1.5 år gammel - det i seg selv trenger ikke bety noe, men det er vel ikke merkelig å forlange at Sony A100 vil være bedre. Hvor mye bedre, og til hva, gjenstår som sagt å se Vurderer selv A100 nå, men er kanskje mest spent på hva Canon og Nikon drar opp av hatten som svar på Sonys A100. For den har vanvittige spesifikasjoner til prisen. En lyssterk Carl Zeiss 16-80mm til $599 kommer til Alpha-systemet før jul en gang, og denne har potensialer. I tillegg kommer det *mange* fastobjektiver til Alpha, så om du liker det så er det et godt valg. Mitt inntrykk er at de som har fotografert en stund, ender opp på fastobjektiver før eller siden uansett. For min del kunne jeg ønsket meg et Nikkor 18-200VR alternativ for Alpha-systemet - da hadde det vært bænkers for min del. Foreløpig skal jeg se det litt an. Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Ja, det er vel ikke akkurat noe å hente på å kjøpe uten...får det jo kasta etter meg...bokstavlig talt:-) ____________________________ R.I.P: Dimebag! Pantera 4eva!:-) Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Hmm ingen synsing? Dette er igrunn gjentatt i det kjedsommelige på forumet: Du må ta deg en tur til butikken og holde de ulike kameraene i hånden. Selv synes jeg EOS350d er helt elendig å holde i, og har derfor utelukket dette kameraet. Nikkon D50 er ganske god, D70s er bedre. Og øverst troner EOS30D og D200. (Edit: i prisklassen <15.000) Dette er for mine hender. Noe annet kan være tilfellet hos deg. Venter i spenning på hvordan Sony A100 er å holde i. Synes den ser litt liten ut, men den har fått skryt for ergonomien rundt omkring. Ergonomi er viktig - da alle dslr idag tar gode bilder. Og jeg har heller ingen tro på at _ett_ kamera er best. Slik fungerer det aldri i den virkelige verden. Skal du like å bruke det, må du også like å holde i det. Enkelt! Endret 17. juli 2006 av Linuxguru Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Linuxguru: Ja, som med det meste som digitalt er det vel egentlig best å vente he he. King for a day - fool for a lifetime! Irriterende hvis Sony A100 er DET kamera og jeg NETTOPP har kjøpt med Canon EOS 350 D.... Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Ja må titte litt med henda! :-) Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Cubus: Gjør meg en tjeneste, hvis du kun skal skrive en liten kommentar som "Ja må titte litt med henda! :-)" og du likevel har innlegget før - Bruk REDIGER-knappen, vær så snill! Ingen vits i å poste ørten meldinger etter hverandre bare fordi du skal poste ett svar til ett annet innlegg. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Vi kunne gjerne hatt litt mer blest om Sony A100 på forumet synes jeg. I trådene referert over, så nevnes det stort sett bare i bisetninger før flokken igjen begynner å breke *Nikon Canon Nikon Canon Nikon Canon* igjen. Man blir igrunn litt lei av denne enveisfokuseringen på to merker. Her er fordelene jeg har lest meg til av Sonyen, kontra Nikon D50/70s og Canon 350D/30D - Sonyen har antistatisk belegg på sensoren som forhindrer at støv fester seg. - Hver gang du skrur kameraet av, så "rister" brikken av seg støv. - Brikken kan bevege seg for å kompensere for bevegelser i kameraet. Dette er et antishock-system i kameraet, kontra Canon/Nikon som implementerer dette i hvert eneste IS/VR-objektiv. Dette kan bety billigere optikk for sluttbrukeren, siden man slipper å betale for IS/VR-system hver gang man kjøper objektiv. (Dog kan IS/VR forbedres i fremtiden uavhengig av kameraet) - Sensoren er mest sannsynlig den samme som sitter i D200 (som koster X2 så mye som A100) - Mulighet for trådløs blitz med full TTL-styring. Dette er iallefall ikke mulig på EOS30D. Hvordan ståa er i Nikon-leiren for D50/70s vet jeg ikke - D200 kan. Meget nyttig funksjon! - Kameraet skal ha magnesium-legering i huset, noe du kun finner på D200 og 30D til > 2x pris) - 2.5" skjerm med 230.000 piksler (dette er ca 2x så mye som f.eks. D50/70s pluss at skjermen er .5" større) - Nærhetssensor i søkeren som skrur av LCD når du ser inn i den (!) - Kameraet fokuserer når du ser igjennom søkeren (!) - Søkeren skal være mer lyssterk enn alle konkurrentene, kanskje bortsett fra D200. Kritikk jeg har lest: - Bråkete AF - Plaget av samme støyfenomen som D200 pga mange mpix Man får altså en kvasi-Nikon D200 til halve prisen. Ikke dårlig. Det eneste man må ta avskjed med, er Nikon sin objektivportefølje. Det kan selvfølgelig være utslagsgivende for noen - men Minolta satt vistnok på mange utmerkede design før Sony kjøpte de opp. Og disse linsene blir nå lansert under Alpha-merket. Sony har iallefall pengene, merkenavnet, tyngden og tydeligvis produktene til å utfordre Nikon og Canon. Med et uttalt mål om å ha 25% av markedet innen 2009, så bør vi gå en spennende tid i møte. Hvis ikke Nikon gjør ett eller annet med sine leveringsproblemer, så går nok de en tøff tid i møte. Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Ja det virker VELDIG lovende - vi får bare vente å se om det er "kruttlapp" bak alle spesifikasjonene og ikke bare en masse "funksjoner" som IKKE funker optimalt, men når det gjelder Sony pleier det ikke å være noe problem. De har vært innovative før - og ikke minst de er gode på pris! Ser ut som om man får mye for pengene her. Det står at huset er i plast: http://www.akam.no/test/speilrefleks/andre...dslr-a100/26996 Endret 17. juli 2006 av Cubus Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det står at huset er i plast: http://www.akam.no/test/speilrefleks/andre...dslr-a100/26996 Steves Digicams Lightweight and durable magnesium alloy body Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Det må være et pre-produksjonseksemplar,- sikkert ikke ferdig produkt. Var ikke overbevist av alle samplene, var støy ved ISO 800 og oppover. Ble derimot imponert av Canon Eos 350 D sine samples( http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital2/eo...2_sample-e.html ), men det er vel kanskje brukt objektiver som koster en bil eller båt...:-) Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Det må være et pre-produksjonseksemplar,- sikkert ikke ferdig produkt. EOS30D har også magnesium i kamerahuset, men det er likevel plast-deksler ytterst. Det er tydeligvis tilfellet på Sony A100 også. Har lest flere plasser at det har magnesiumlegering i kamerahuset. Var ikke overbevist av alle samplene, var støy ved ISO 800 og oppover.Ble derimot imponert av Canon Eos 350 D sine samples( http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital2/eo...2_sample-e.html ), men det er vel kanskje brukt objektiver som koster en bil eller båt...:-) 6504882[/snapback] Canon er suveren på støy med deres CMOS-brikker. Slik er det bare. Noen hevder problematikken er overdrevet. Selv har jeg ingen forutsetning for å uttale meg, foruten å påpeke at jeg også synes forskjellen mellom Sony A100 og EOS350D på previewen til Akam var stor. (Forøvrig har også Nikon D200 blitt kritisert for støy) Edit: Alle bildene fra Canon-siden er tatt med USM objektiver, stort sett alle med fast brennvidde og alle var utrolig lyssterke. Les: i en annen klasse enn kitobjektivene... Endret 17. juli 2006 av Linuxguru Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Eos 30D har ikke plastdeksler utenpå magnesiumkroppen, men ok. Ingen vet 100% hvordan A100 yter enda, men hovedtendensene er klare. Når det gjelder det med støy, så mener jeg at det er en overdreven problemstilling, selv om jeg bruker 20D. Du må vurdere hva du evt vil bruke høy iso til. Hvis det er hovedsaklig for å fryse bevegelser (sport o.l.), så er Canons støyfrie gjengivelse best. Skal du kompensere for lite lys, så er Sonys løsning å foretrekke. Man sparer nemlig 3,5 trinn på AS, og det vil si at på iso 400 kan du lettere ta skarpe bilder enn med en Canon på iso 1600. To forskjellige bruksområder, altså. Ellers synes jeg du bør kikke gjennom de andre trådene, for dette er virkelig gjennomdebatert her. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Ellers synes jeg du bør kikke gjennom de andre trådene, for dette er virkelig gjennomdebatert her. Støyproblematikken, eller Sony A100. Hvis sistnevnte så finner ikke jeg noe relevant om dette kameraet i nevnte tråder. Det blir nevnt i en bisetning her og der, for så å drukne i Canonister og Nikonianere. Det virker forøvrig som du PMNormal er positivt innstilt til Sonyen. Du vet tydeligvis hva du snakker om, og kan kanskje tenke litt høyt rundt det med Sony A100 til førstegangskjøper kontra andre populære valg nå for tiden? Det hadde iallefall jeg satt pris på. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Jeg har svært god erfaring med Konica Minolta 7D, og A100 er en oppgradert KM 5D. Det er derfor liten grunn til å tvile på funksjonalitet osv. Størrelsen er også helt fin. Støy synes jeg er et overdrevet problem, spesielt siden kamera har AS. Det er jo utrolig kjekt at man får AS på alle objektiver, ikke bare på spesielle, som med Nikon og Canon. Jeg ville klart vurdert den modellen. Meget mulig jeg ville valgt den selv, hvis jeg var i markedet nå. Alt tyder på at dette blir en verdig arvtager til KM. Vent gjerne til testene kommer, men du sparer 1000 på å forhåndsbetale. Anbefaling venter jeg med å utstede, siden kamera ikke er i distribusjon enda. Endret 17. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå