Gå til innhold

programvare til server?

big-t

Anbefalte innlegg

hei jeg driver en liten server som brukes til web/ftp lagring men jeg vil ha et operativsystem på den også

pc kvalifikasjoner

233 mhz pentium 2
192 sdram
8 mb ati rage kjermkort
250 gig hitachi disk

foreløvig driver jeg en treg windows xp

jeg er ute etter sikkert og stabilt system som er rask og krever lite av pcen

og har støtte for ftp/apache/php/mysql og som e post server

gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir det jo fort en eller annen Linux-distro. Selv har jeg kun erfaring med ubuntu, den er i alle fall rimelig enkel å sette opp. Om du kjører uten grafisk brukergrensesnitt i daglig drift, krever det veldig lite av maskinvaren.

I prinsippet vil nok enhver distro løse oppgavene du skal bruke serveren til tilfredsstillende. Hvilken du bør velge avhenger mye av smak og behag, om du evt har erfaring fra en bestemt distro fra tidligere, eller hva den kompisen du skal ha inn som "konsulent" har best peil på.

Endret av nb
Lenke til kommentar

Sett opp Slackware på den pc`en du. Den kommer til å fungere kjempe fint på den maskina, selv med grafisk grensesnitt. Men det jeg kunne tenkt meg å vite var hvordan i all verden du fikk Harddisken der til å fungere på den maskina :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
clarkconnect har alt det du ønsker innebygged og fjernstyres alt fra en web"portal" som distroen har..ENKELT og kjapt og greit..

6623579[/snapback]

Kjører selv Windows 2000 på en enda sløvere boks, og den yter helt greit. Det er bare tull at kun Linux klarer å gå bra på så gamle bokser.

Lenke til kommentar
Windows 2000 vil være like brukbart som Linux på den boksen, selv Slackware går treigt på så treige maskiner. Men du vil sannsynligvis ha mer stabilitet hvis du går for Slackware.

6626545[/snapback]

Hmm, min Windows 2000 installasjon har gått kontinuerlig i ca 3 år, kun avbrutt av strømbrudd. Noe særlig mer stabilt enn det tror jeg ikke du finner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...