Arsenal_RULES Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Har endelig greid å begynne skikkelig med html og css. Har laget et par side, og føler at jeg begynner å få litt dreisen på det. Men vet ikke helt hvor jeg skal gå nå? Side1 Side2 *Bør jeg bare prøve å utvikle meg videre og forbedre html- og csskunnskapene mine? *Er det essensielt å lære seg php og mysql, for å lage større sider? - Er det mulig å lage en lettvint løsning i html for å ersatte les-mer funksjonen som blir brukt i WP? *Når du skal lage en webside fra scratch, er photoshop riktig veien å gå? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Du burde prøve å utvikle kodeegenskapene litt mer ja, les litt på 'divmania' (google it), samt styling av lister. Ser ut som du trenger å lese litt på det. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Fin side, PHP er supert dersom du vil lage dynamiske websider. Uten photoshop hadde jeg ikke klart å lage en eneste nogenlunde pen webside. Photoshop er må-ha i også websammenheng ja Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Sjølv er eg av den oppfattinga at CSS og HTML er noko ein aldri blir "ferdig" med. Sjølv om du kanskje kan alt det tekniske, så vil kun kreativiteten din hindre deg i å finne nye måtar å sette saman ting på, nye teknikkar for å oppnå ditt og datt. Så å sei at "eg kan HTML og CSS fullstendig" blir ein ikkje-ting i mine auge. Mulig eg tenker på HTML og CSS litt for mykje i lag med grafikk, men likevel Dessuten - kva som angår struktur/semantikk er av og til opp til kva du sjølv synest blir riktig, og kvifor. Dette er noko av det som gjer at eg fortsatt synest at HTML er interessant. *Er det essensielt å lære seg php og mysql, for å lage større sider? Om du skal bygge store sider med mykje og gjerne dynamisk innhald må du nok lære deg både eit serverside-språk, samt ein database. Her er PHP og MySQL er to gode og svært populære alternativ. - Er det mulig å lage en lettvint løsning i html for å ersatte les-mer funksjonen som blir brukt i WP? Nei, ikkje med mindre du har lyst å "hardkode" alle undersidene dine *Når du skal lage en webside fra scratch, er photoshop riktig veien å gå? Ja, kanskje det? Ei eller anna form for bildebehandlingsprogram er iallefall nødvendig om du vil lage litt kreativ grafikk for sidene dine Endret 17. juli 2006 av Arve Systad Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Takk for gode og konstruktive kommentarer. Gjerne fyll ut med en mer tips til hva jeg kan gjøre nå, men det er en ting jeg lurer spesielt på. Photoshop er må-ha i også websammenheng ja 6503816[/snapback] Har ikke helt skjønt hvordan du bruker PS og html/css i sammenheng til hverandre. Noen som kan forklare litt hvordan du gjør dette, eller en side/tut som forklare litt? Endret 17. juli 2006 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Jeg tror de fleste bruker photoshop til å lage en skisse av hvordan siden skal se ut. Er lurt å ha hvert element i egne lag slik at du lett kan skjule ting når du skal "klippe" dem ut. Så når du har delt opp siden slik du vil, så bruker du css-en til å plassere bildene der du vil ha dem. Jeg begynner faktisk først med ren html først, og så fortsetter jeg å style htmlen med css, og så bruker jeg photoshop til å "friske" opp siden, for du kan gjøre ganske mye design med bare å bruke css. Det skal sies at jeg som oftes har et ganske klart bilde i hode når jeg begynner, så du vil nok spare en del tid på å forsøke ulike design i photoshop istedet. Endret 17. juli 2006 av Garreth Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Du lager all grafikken i Photoshop/Gimp? Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Må si at siden din, estetisk sett, ser veldig pen ut. Langt over "standaren" her på forumet, men design er også noe man kan lære mye nyttig teori om. Det viktigste for deg videre nå, vil jeg si er erfaring. Etterhvert som man lager nye sider finner man hele tiden nye måter og strukturere designet, strukturere sideflyten(flytskjema), strukturere filene osv. Ta kontakt med organisasjoner du tror kan ha glede av et lite nettsted, og slipp kreativiteten løs. Ikke tenk på begrensninger under selve idesamlingsfasen. Dårlige ideer skal lukes ut ETTER at du har funnet flere måter å gjøre oppgaven på. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Har laget to nye websider nå, blir bedre å bedre. Men får vel snart utikle en webside med PS. Endret 18. juli 2006 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå