Gå til innhold

Elementene slår vilt. Er det noe med ampen min?

Anbefalte innlegg

hei!

Når jeg spiller høyt på sanger med mye bass, så har jeg ikke noe problemer med å skru opp til kl 2-3 og videre. Lurer på hvorfor dette skjer? Dette skjer ikke på vanlige sanger med normal bass, da blir det steinhøyt ved kl 9-10. Bass og mellomtonen slår også vilt. Er forsterkern for svak slik at den mister kontrollen over bassen?

Har forresten en nad C372 forsterker på et par DCM høyttalere. 10"bass, 6,5" mellomtone, 2x250watt.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det henger nok sammen med den noe uklare beskrivelsen din...

Fungerer det bra med låter som har mye bass og dårlig med låter uten mye bass? Det er sånn jeg leser det. Og det høres jo veldig merkelig ut.

6509575[/snapback]

ja vet det kansje va litt dårlig forklart, men det jeg mener er at det virker som forsterker'n tappes for krefter på sanger med MYE bass, altså bassanger på høyt volum. Har ikke noe problemer med å skru opp til kl 2-3 og videre. Mens dette derimot ikke skjer på sanger med normal bass, som rock og annet. Og at elementene slår vilt på bassangene er også merkelig, fordi naden er vel ikke så svak? Begynner også å blinke ut av bassportene hvis det har noen betydning? Begynner å blinke i takt med bassen på høye lydnivåer.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Trur du må belage deg på å skru ned før du ødelegger eit eller anna. :)

Ser ut til at forsterkaren din ikkje heng med, ingenting gale med komponentane.

Musikk med mykje lyd (mykje bass) krev meir krefter av forsterkaren enn "vanleg" musikk. Logisk nok.

Lenke til kommentar
Trur du må belage deg på å skru ned før du ødelegger eit eller anna. :)

Ser ut til at forsterkaren din ikkje heng med, ingenting gale med komponentane.

Musikk med mykje lyd (mykje bass) krev meir krefter av forsterkaren enn "vanleg" musikk. Logisk nok.

6514433[/snapback]

var det jeg trodde, men trodde nad'en var såpass kraftig. Hadde tenkt å kjøpe en C272 og brokoble disse. Blir det overkill eller?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Di meir kraft, di betre kontroll. Overkill blir det ikkje.

Du kan òg prøve å tette att bassrefleksportane på høgtalarane. Vil tru at elementa ikkje slår like villt då.

Lenke til kommentar
Di meir kraft, di betre kontroll. Overkill blir det ikkje.

Du kan òg prøve å tette att bassrefleksportane på høgtalarane. Vil tru at elementa ikkje slår like villt då.

6516216[/snapback]

ja får se om jeg får prøvd det i morra, men hva er det som skjer når bassportene tettes? Blir det mindre bass da eller? Tror nokk jeg må kjøpe en C272 snart, for det trengs :D

Lenke til kommentar
Det henger nok sammen med den noe uklare beskrivelsen din...

Fungerer det bra med låter som har mye bass og dårlig med låter uten mye bass? Det er sånn jeg leser det. Og det høres jo veldig merkelig ut.

6509575[/snapback]

ja vet det kansje va litt dårlig forklart, men det jeg mener er at det virker som forsterker'n tappes for krefter på sanger med MYE bass, altså bassanger på høyt volum. Har ikke noe problemer med å skru opp til kl 2-3 og videre. Mens dette derimot ikke skjer på sanger med normal bass, som rock og annet. Og at elementene slår vilt på bassangene er også merkelig, fordi naden er vel ikke så svak? Begynner også å blinke ut av bassportene hvis det har noen betydning? Begynner å blinke i takt med bassen på høye lydnivåer.

6509655[/snapback]

Anbefaler deg og ikke skru opp mere enn til ca kl 12/01 på volum.

Når du gjør som du sier skrur opp til kl 2 og 3 skal du være glad for at ikke noe er røket enten på forsterkeren eller høytalerne.

Hvis du har behov for dette lydnivå trenger du en større forsterker.

Forøvrig så kommer dette du nevner av platens innspillingsvolum, dvs det er variasjoner i lydvolumet på de forskjellige cd,er. ( Kan ofte være det ).

Lenke til kommentar
Hva mener du med at det blinker ut fra bassportene??

Hvis det er gnister pga kortslutning må du skru opp høyttalerne for sjekke.

6527330[/snapback]

det blinker et gultoransje lys i takt med bassen, vet ikke om det er gnister. Men høyttalerne funker enda, bør jeg skru opp å se allikevell?

Lenke til kommentar
Det gnistrer fordi elementa botnar. Fortsetter du å spele slik vil du til slutt sprenge heile faenskapet.

6527992[/snapback]

ja, har bare skjedd litt, med da skrur jeg alltid ned lyden med en gang det begynner å blinke. Så jeg har ikke spilt mere enn 2sek med så stor belastning, vil helst ikke ødelegge noe. Så hva er løsninga på dette? effektforsterker?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ein effektforsterkar vil ikkje hjelpe deg om du ikkje har forforsterkar. Du burde berre bytte ut forsterkaren. Kva høgtalarar var det du hadde sa du? Heiter merket berre DCM? Isåfall hadde eg enkelt og greit berre bytta ut heile anlegget. =P

Edit: NAD C372 er da forfaen ikkje svak for fem flate øre, så det er nok ikkje der problemet ligg. Trur heller det er høgtalarane som er det svake leddet her. At du rett og slett spelar for høgt egentelig. Kor høgt treng du eigenteleg å ha det?

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Ein effektforsterkar vil ikkje hjelpe deg om du ikkje har forforsterkar. Du burde berre bytte ut forsterkaren. Kva høgtalarar var det du hadde sa du? Heiter merket berre DCM? Isåfall hadde eg enkelt og greit berre bytta ut heile anlegget. =P

Edit: NAD C372 er da forfaen ikkje svak for fem flate øre, så det er nok ikkje der problemet ligg. Trur heller det er høgtalarane som er det svake leddet her. At du rett og slett spelar for høgt egentelig. Kor høgt treng du eigenteleg å ha det?

6528066[/snapback]

Tenkte og kjøpe en c272 og brokoble c272'n og c372, går fint det. Merket heter bare DCM ja, er et canadisk merke. Høyttalerne er i utgangspunktet rockehøyttalere, så de tåler nokk en del.

Nei det var derfor jeg laga denne tråden, alle sier jo den skal være så bra. Det er bra på vanlige sanger rock, og annen musikk med vanlig bassnivå. Da er det så høyt at jeg får vondt i øra ved kl 9. Men det er når jeg drar på med bassanger, med mye mere bass, det er da det virker som forsterker'n bare gir opp. Da er det ikke lydnivået like høyt ved kl 2-3 på bassangene som det er f. eks ved kl 9 ved vanlige sanger engang.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...