Gå til innhold

Problemer med å konfigurere proftpd


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har sittet noen dager å prøvd å sette opp en ftp server i Linux Mandrake 9.0. Foreløpig har jeg valgt å prøve proftpd som fulgte med på distrubisjonen.

 

Jeg har installert det og kjørt drakwizard fra Mandrake control center. Jeg får heller ingen feilmeldinger når jeg bruker kommandoen "service proftpd start", så jeg tror det skal være satt opp riktig. Det som er problemet mitt er at jeg ikke finner ut hva jeg skal gjøre med /etc/proftpd.config da eksemplene i dokumentasjoen jeg har lest ikke ligner helt på min. Det jeg har lest er disse:

 

http://www.mandrakeuser.org/docs/connect/p.../print/ftp.html og http://proftpd.linux.co.uk/localsite/Userg.../userguide.html

 

Er det noen som har noen tips om enten hva jeg bør lese for å få bedre forståelse av config filer, mer relevant dokumentasjon om proftpd, eller en ftp server som lar meg gjøre dette i et grafisk miljø så setter jeg pris på alt av svar.

 

Mvh. Kjetil Sundell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen grafisk ftp-server kan jeg vel ikke helt hjelpe deg med. Liker ikke det grafiske i Linux. Men prøv heller Pure-FTPd (www.pureftpd.org) og sett igang. Er riktignok konsoll-basert, men mye enklere syns nå jeg. Trenger igrunn ingen config-fil heller. Bare setter de options du vil ha når du starter opp.

Lenke til kommentar

Hei

Har satt opp pure-ftpd nå, og det ser ut til å virke. Bortsett fra at jeg må bruke root login og ikke kan koble opp anonymt. Målet mitt er å få ha en server som jeg kan gi anonyme brukere tilgang til en mappe på linux box'n min. som de kan up/downloade til. Må jeg opprette en vanlig brukerkonto som heter ftp?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet et stykke lengre, har byttet til Red Hat 8.0 som fungerer utmerket. har installert pure-ftpd, og lagt til følgende kommando i /etc/rc.d/rc.local: /usr/local/sbin/pure-ftpd -A -c 3 -G -K -r &. Fikk ikke helt til det med anonym log-in men det er like greit å gjøre det på denne måten. Har ikke fått testet det utenfra ennå, bare over lan, men det finner jeg nok ut av i morgen.

 

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...