teke Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 broren min har satt opp ftp-server på nettverket hjemme hos han. Jeg som bor ett annet sted ønsker og kunne koble til dette. Hva må vi gjøre for at jeg kan komme meg inn på den serveren? trenger han ett spesielt serverprogram eller trenger jeg bare og fylle ut noe som router meg til hans ip- deretter til lokale ip? Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 broren min har satt opp ftp-server på nettverket hjemme hos han. Jeg som bor ett annet sted ønsker og kunne koble til dette. Hva må vi gjøre for at jeg kan komme meg inn på den serveren? trenger han ett spesielt serverprogram eller trenger jeg bare og fylle ut noe som router meg til hans ip- deretter til lokale ip?Jeg antar at han har intern ip-addresse på selve ftpserveren, siden den står bak en router. Du gjennkjenner "lokale" ip-addreser med at de begynner på 192.168.Det han må gjøre, er å sette opp "port forwarding" av port 21 på routeren sin. Merk at å sette opp en ftp-tjeneste bak en "hjemmerouter" ikke nødvendivis er en enkel og grei affære. Helst bør en ftp-server sitte rett på internett med en god del porter åpne for å få gjort såkalt "passive ftp". Du trenger en ftp-klient for å snakke med hans server. Eksempl på ftp-klient er FileZilla. Bruk google så finner du den. Du må koble opp mot din brors "eksterne" ip-addresse, ikke hans lokale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå