sdf123 Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Hei Kjører nå 1gb( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308238&cks=ASS ) dual og har prøvde å sette i en ekstra 512 brikke( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115750&cks=PRL ) men da kom jeg ikke inn i windows igjen. Prøvde å starte opp 3, ganger, den ene gangen kom den nesten inn før det stoppet, de 2 andre gangene stoppet det nesten med en gang. Hovedkortet: EPoX EP-9NPA+ Ultra Må jeg slå av dual memory eller noe for at jeg skal få den siste brikka til å funke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Du kan ikke kjøre både dual og singel samtidig. Jeg tror faktisk du kan sette de som bruker dual channel på single channel i BIOS et sted, slik at det funker. Men i ditt tilfelle ville jeg heller gitt f i de siste 512, siden ytelsen på dual channel vel - er bedre. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Jeg tror faktisk du kan sette de som bruker dual channel på single channel i BIOS et sted, slik at det funker. Men i ditt tilfelle ville jeg heller gitt f i de siste 512, siden ytelsen på dual channel vel - er bedre.Nei, dualchannel kan ikke deaktiveres i BIOS eller software. Det handler om hvordan kontrolleren og kretsløpene er lagt opp. Effekten av dualchannel er selvsagt til stede, men den er liten på socket 939. @ b-ill: Hvis kombinasjonen av brikker ikke støtter dualchannel, så deaktiveres det automatisk (men det låser seg ikke av den grunn). Har du satt command rate til 2T? Hvis ikke, kan det være forklaringen. Hvis det fremdeles ikke fungerer, er det sannsynlig at den tredje brikken er for forskjellig fra de andre. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 ,16/07-2006 : 21:46]Jeg tror faktisk du kan sette de som bruker dual channel på single channel i BIOS et sted, slik at det funker. Men i ditt tilfelle ville jeg heller gitt f i de siste 512, siden ytelsen på dual channel vel - er bedre.Nei, dualchannel kan ikke deaktiveres i BIOS eller software. Det handler om hvordan kontrolleren og kretsløpene er lagt opp. Effekten av dualchannel er selvsagt til stede, men den er liten på socket 939. @ b-ill: Hvis kombinasjonen av brikker ikke støtter dualchannel, så deaktiveres det automatisk (men det låser seg ikke av den grunn). Har du satt command rate til 2T? Hvis ikke, kan det være forklaringen. Hvis det fremdeles ikke fungerer, er det sannsynlig at den tredje brikken er for forskjellig fra de andre. 6502471[/snapback] Hei, takker for svarene Satt den til 2T,sto på auto, men den låste seg på første der Bios tingene står. Kom også opp total 1,5gb minne der, og det må jo bety at den fant den nye minnebrikka. Så startet jeg på nytt og alt gikk fint frem til den skulle logge seg på windows. Da låste alt seg igjen. Men utifra infoen jeg kan se på brikkene, skal dem være helt like, bare se på linkene jeg la ved i første post. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Pussig Det kan i sjeldne tilfeller hjelpe å prøve forskjellige slotter. Klarer ikke å komme på noe bedre på dette stadiet, ihvertfall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Stemmer, stemmer. Ingen innstillinger i BIOS nei, jeg som rører. En stund siden jeg støtte borti problemet. Dual Channel deaktiveres som regel når en Single Channel settes inn, som Quintero nevner. Men Quintero; Gir det ikke noe bedre ytelse med 1 GB Dual Channel enn 1,5 GB Single Channel? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Jo, det gir bedre båndbredde, så den totale systemytelsen vil bli hårfint bedre hvis vi forutsetter at applikasjonen ikke trenger mer enn 1GB. Alle minneaksesser vil leses i paralell, slik at f.eks. 8 kolonner vil ta 4 "halve sykluser" (pga DDR), og fordeles mellom kanalene, istedenfor 1x8 halve sykluser. Effekten av dette er liten på AMD-plattformer, fordi lese/skrive-køene er såpass korte at selve båndbredden ikke får så stor betydning. Siden overførings-sekvensene er korte vil timingene prosentvis utgjøre en større del av prosessen (forsinkelsene kan kamufleres igjennom en lengre, sammenhengende sekvens, som er mer vanlig på P4-systemer). Men i situasjoner hvor den ekstra halve GBen resulterer i redusert harddiskaktivitet vil nok den ekstra kapasiteten være å foretrekke. Endret 17. juli 2006 av Quintero Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Nforce4 systemet har vel aldri vært glad i 3 minnebrikker.2 eller 4 går bra,men 4 stk. krever 2T. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Nforce4 systemet har vel aldri vært glad i 3 minnebrikker 6509456[/snapback] Sånn er det desverre.. 1stk, 2stk eller 4stk er hva man bør bruke.. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Nforce4 systemet har vel aldri vært glad i 3 minnebrikker 6509456[/snapback] Sånn er det desverre.. 1stk, 2stk eller 4stk er hva man bør bruke.. 6509500[/snapback] Det høres jo merkelig ut mtp at kontrolleren er integrert i prosessoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå