Kolumbik Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Jeg ønsker å begynne å fotografere litt seriøst, men er veldig i tvil om hvilket kamera jeg skal velge. Jeg har funnet en del gode priser på analoge filmbaserte speilreflekskamera, der det heter at objektivene jeg velger vil kunne brukes på digitale speilreflekskamera senere, dersom produsenten av det digitale kameraet er den samme som produserte det analoge. Av analoge kamera er det kanskje spesielt Canon EOS 300X som tilsynelatende utmerker seg, har noen kjennskap til dette kameraet? Ellers finner jeg en Sigma linse 70-300mm til ca 2100 kroner hos pixmania; er dette OK vare? Registrerer at mange mener at det digitale Canon-kameraet EOS 350D har et kjipt medfølgende objektiv. Dette kan selvsagt opgraderes, men det virker som om de originale Canon-objektivene koster en del. Er Sigma et OK alternativ? Ellers ser jeg at Panasonic har et kompakt digitalkamera kalt DMC-FZ7 med hele 12x optisk zoom; er dette et brukbart alternativ i den rimeligere enden av skalaen? Er det noen som har en formening om hvordan analog fotografering vil utvikle seg fremover? Vil det fortsatt være mulig å fremkalle bilder (og å kjøpe film!), vil fotolaboratoriene opprettholde og vedlikeholde/ reparere sine maskiner, eller kommer digitalfotografering til å overta helt? Liten vits i å kjøpe et godt analogt kamera dersom jeg bare får glede av det i kort tid... Håper noen som leser dette og har kunnskap om emnene forbarmer seg over meg og gir meg noen gode råd! På forhånd takk! Mvh Kolumbik Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Hvis du først skal kjøpe filmbasert, ville jeg kjøpt brukt. Det er mange som skifter til digitalt nå, og da er det lettere å få ett "kupp" på en rimelig high end modell. Filmbasert kommer til å leve lenge. De slutter kanskje å produsere så mange kamera, men film og fremkalling blir det ikke slutt på med det første. Det blir kanskje ett mer snevert marked og du må sannsynligvis tåle høyere priser enn det du ser i dag etter hvert som markedet blir mindre, men jeg tviler sterkt på at det forsvinner de neste 10-20 åra minimum. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Både Fuji og Kodak utvikler fremdeles nye filmer, så det blir det nok ikke slutt på i nærmeste fremtid. I tillegg er det fremdeles godt utvalg av s/h. I tillegg til de to nevnte er fremdeles Ilford med i gamet, og gode gamle Efke ser heller ikke ut til å gi seg. I tillegg er det noen som har tatt opp produksjonen av de klassiske Adox-filmene igjen, nå som Agfa er belly up og patentene er blitt solgt. Kodak har bebudet at de ønsker å lansere en iso 24000 (!) film, hvis markedet ønsker det. Enig i at bruktmarkedet er det beste sted for å handle analogt kamera. Billige slr koster det samme som et pent brukt semipro fra tidligere år, så her er det ingen tvil. Lenke til kommentar
Kolumbik Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Stor takk til MrLee og PMnormal! Dette ser absolutt ikke håpløst ut! Kan dere anbefale noen gode kameramodeller? Helt fabelaktig med et slikt forum! Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Stor takk til MrLee og PMnormal! Dette ser absolutt ikke håpløst ut! Kan dere anbefale noen gode kameramodeller?Helt fabelaktig med et slikt forum! 6501219[/snapback] Hvis du er nybegynner innen speilrefleks og vil utforske de manuelle mulighetene ett slr har men synes digitalt koster for mye hadde jeg spart litt til å kjøpt ett brukt digitalt istede, kanskje Canon EOS 300D. Koster vel ikke mye mer enn 3000 kr brukt tenker jeg meg. Tenk at du prøver nye innstillinger på kamera, tar bilder men må vente på fremkallingen før du ser resultatet. Når bildene er fremkalt husker du kanskje ikke engang hvilke innstillinger du brukte på hvert bilde.... Velger du film på grunn av økonomi må jeg si du gjør deg selv en bjørnetjeneste når man tenker på kostnader for film og fremkalling i forhold til digitalt rett på PC. Er du derimot en filmentusiast skal jeg ikke si noe Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 kameragutten kommer med vise ord. det er hovedgrunnen til at jeg kjøpte digitalt. Så ser jeg etter ett analogt nå som jeg er litt mer fortrolig med foto og ikke må sløse ørten rammer på film. S/H er også overlegent på film... Lenke til kommentar
Kolumbik Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Nok en gang, Tusen takk! til MrLee og til Kameragutten! Jeg begynner jo å lære litt av dette her. Er ny på forumet og har sjekket litt rundt i relevante diskusjonstråder. Bør kanskje satse på en EOS 350 Kit med 18-55 mm, og vurdere Sigma sitt objektiv 70-300 mm etter hvert? Siden det mest sannsynlig blir digitalt etter hvert uansett er det kanskje ikke så smart å gå veien om analogt speilrefleks... Men det var dette med å teste hobbyen før de større investeringene. Det er vel fortsatt slik at uansett hvilken vei man snur seg, befinner enden seg bak! Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Men det var dette med å teste hobbyen før de større investeringene. Det er vel fortsatt slik at uansett hvilken vei man snur seg, befinner enden seg bak! 6501764[/snapback] Jupp, derfor ville jeg anbefale ett brukt slr av en litt eldre modell. Fordelen blir jo at siden du kjøper brukt vil du få omtrent igjen det samme hvis du angrer og selger det igjen etter en kort stund. Finner du ut at dette er noe du vil satse på er for eksempel EOS 300D mer enn bra nok til det kommer en erstatter til EOS 350D hvis det da er Canon du vil satse på. En ting er ihvertfall meget sannsynlig og det er at billige slr er på begynnelsen av ett generasjonsskifte akkurat nå som Sony alfa 100 er mer eller mindre ett bevis på. Tipper vi får nyannonseringer fra disse kantene før nyttår og lansering til neste vår/sommer. Tipper erstatter til både Nikon D50 og Canon EOS 350D vil komme med bildestabilisator og kanskje en antistøvfunksjon på bildesensor. Lenke til kommentar
Kolumbik Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Dette høres lovende ut, takk skal du ha, Kameragutten! Jeg får bare følge med; kanskje jeg finner en bra deal! Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Wow, kom visst litt tidligere enn antatt... nikon kommer med meldinger om ett nytt kamera om ca 18 dager så jeg fikk da rett at det kom før nyttår da :!: Endret 20. juli 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
modin Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) Tipper erstatter til både Nikon D50 og Canon EOS 350D vil komme med bildestabilisator og kanskje en antistøvfunksjon på bildesensor. 6501817[/snapback] Dette er det ingen grunn til å tro, og er i høyeste grad din personlige synsing. Disse produsentene har ikke hatt slike systemer tidligere, det finnes ikke på noen av modellene dems. Godt mulig at de vil inføre det en gang, men da er det all grunn til å tro at det vil komme på først på andre modeller en oppfølgerne til D50 og 350D. Sansynligvis vil en slik nyvenning først oppstod på modeller i mellomklassen, da billigmodellene skal konkurere ved å ha lav pris og proffmodellene ofte ikke blir brukt til å prøve ut nye funksjoner. ps. Det er ingen grunn til å tro at Canon og Nikon kommer med dette bare fordi Sony kameraet har disse funksjonenene. Sony har arvet bildestabilisator av KM, og støvrensning er ikke annet enn at de utnytter den samme teknologien som stabiliserer bildet til også å riste støv av bildebrikken. Attpåtil har Canon og Nikon allerede bedre løsninger for bildestabilisering, til dem som virkelig har bruk for det og er villig til å betale for det. Til alle tider (i den analoge verdenen) har desuten mange av de mindre merkene hatt sine seregnheter uten at de stor alikevel har kopiert disse. Endret 21. juli 2006 av modin Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Dette er det ingen grunn til å tro, og er i høyeste grad din personlige synsing. Vel når jeg sier tipper, trenger jeg vel ikke skrive JEG tipper for det er vel underforstått. At noen tipper noe er jo personlig synsing, at du kommenterer det er jo det vi kaller smør på flesk. Men at det ikke er noen grunn til å tro dette er jeg da litt uenig i siden trenden går nettop den vegen i kameraverden. Uansett får vi svaret om drøye to uker Lenke til kommentar
Kolumbik Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Jeg takker alle som har svart meg, og gleder meg til fremtidens muligheter! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Hvis du også snuser på kompakte i tillegg til speil, siden du nevner Panasonic FZ7, kan jeg jo be deg kikke på storebror FZ30 også. Det er også et 12x zoom-kamera, men har større objektiv med mekaniske ringer for zoom og fokus, som på speil. Jeg har denne selv og er svært fornøyd. Det gir littegrann speilfølelse med mekaniske ringer, og det går kjapt. FZ7 har dessuten fast LCD, mens FZ30's kan vris opp, ned og helt rundt til skjult tilstand. Mer omtale på min kameratestside nede i signaturen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå