Gå til innhold

Liten og svak - vil bli sterkere

Anbefalte innlegg

Ja, som emnefeltet sier, så er jeg liten og svak.

Men jeg vil veldig gjerne bli sterkere, fysisk.

Jeg tenker ikke på kondisjon, bare fysisk styrke.

Det å ta igjen, vinne fysiske konkurranser som for eksempel håndbak har jeg aldri gjort.

Jeg tar maks 10 push-ups, og tar kanskje 40-50kg i benkpress.

Så det er her dere kommer inn.

Hvordan kan jeg bli sterkere? Både i overarmene, lårene, leggene og alt slik?

Det er ikke noe problem for meg å starte på treningssenter, det er flere i nærheten av meg.

Hvilke øvelser burde jeg satse på? Hvor lenge må jeg trene for å få resultater?

Ikke tro at jeg skal trene for å banke folk og slikt, jeg er bare lei av å bli sett på den lille svake som kan plages hele tiden.

Det skjer stadig vekk at "kompiser" gjør kødd med meg, og jeg vil gjerne vise at jeg ikke er den lille pinla i en alder av 16 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et par tips til deg, som ikke er særlig kostbart, og ihvertfall en god start for å bygge muskler raskt! Disse har jeg selv god erfaring med, og det fungerer veldig bra.

Door Gymbar

Denne fester du helt øverst i dørkarmen, slik at du kan ta hang-ups hvor du løfter hele kroppen din opp, med enten undertak eller overtak. Undertak får bicepsene til å brenne, mens overtak går mer på triceps og brystmuskler. Begge tak er like bra for ryggen. Når du blir ekstra sterk kan du ta hang-ups med beina rett utover i 90 grader fra kroppen. Da trener du hele overkroppen, og magemusklene får kjørt seg.

Ab King Pro

Fremragende apparat for å få sterke og synlige magemuskler på kort tid!

Forøvrig anbefaler jeg at du går til innkjøp av noen vekter/manualer. Pass på at du ikke starter med for hard belastning. 5 kilo på hver arm er bra nok i starten, så kan du øke etterhvert.

PS: husk at styrketrening også er kondisjonstrening, spesielt dersom du er fokusert på at du ikke skal puste for raskt når du trener. Da blir nemlig kroppen vant til å klare seg uten så alt for mye oksygen.

Endret av scriptern
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å starte på et treningssenter, ja. Beste hadde vært om du kunne trent med noen, eller fått noen til å lære deg diverse øvelser. Ville begynt rett på frivektene, det er her man virkelig blir sterk og trener opp masse støttemuskulatur.

I den første perioden er det bare viktig at du får "kjørt" kroppen, slik at den etterhvert venner seg bedre til belastning. Om du vil ha tips til øvelser kan du legge meg til på msn.

Sist men ikke minst, spis grøten din. :thumbup:

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å starte på et treningssenter, ja.

Treningssenter koster penger. Det finnes veldig mye bra verktøy/apparater for hjemmetrening, som jeg har nevnt over. :)

Sist men ikke minst, spis grøten din.  :thumbup:

Ja, veldig viktig! Spis mors mat, uansett om du blir lei av salat og fisk. :)

Endret av scriptern
Lenke til kommentar

Det koster kanskje penger, ja, som alt annet, men det er verdt det. Husker første gangen jeg ble med brudern på en mer hardcore gym. Har aldri vært så sliten. Da vi var ferdig klarte jeg ikke å løfte 4 kg over hodet. Var sår i kroppen i en uke. :)

Dessuten er det viktig å få bra variasjon i treningen. Ikke sats på noe TV-shop-greier. :thumbup:

Lenke til kommentar
Treningssenter koster penger. Det finnes veldig mye bra verktøy/apparater for hjemmetrening, som jeg har nevnt over. :)

6500421[/snapback]

Det du har nevnt over, er bullshit! Dessuten koster Ab King Pro det samme som 3 mnd. medlemsskap i et treningssenter der han kan trene HELE kroppen, ikke bare mage og biceps.

Northgarden, jeg syns du skal bli medlem av et treningssenter, eventuelt kan du tenke på å kjøpe deg en benk hvis du vil trene hjemme, det behøver ikke å koste mer enn en drøy tusenlapp på bruktmarkedet. Med en benk og nok vekter kan du trene omtrent alt du har av muskler i kroppen, ikke bare mage og biceps. Men det som sies om mat er riktig, du må stappe i deg mer mat når du begynner å trene.

Bra du tar initiativ til å komme i gang! :thumbup:

Lenke til kommentar
Da vi var ferdig klarte jeg ikke å løfte 4 kg over hodet. Var sår i kroppen i en uke.  :)

Hehe.... da er vi inne på at nok restitusjon er viktig. Musklene trenger hvile etter trening, og da kan det være lurt å ta litt proteinpulver, som virker reparerende på musklene.

Dessuten er det viktig å få bra variasjon i treningen. Ikke sats på noe TV-shop-greier.  :thumbup:

Ja, enig i at variasjon er viktig. Men Ab King Pro fra TV-shop er faktisk fantastisk bra og effektiv. Den styrker dessuten alle muskelgrupper i magen, ikke bare den vanlige sixpacken. :)

Men jeg benekter ikke at det også kan være lurt å investere i en benk å ha hjemme.

Endret av scriptern
Lenke til kommentar

Ikke bestill noe bullshit treningsapparater hjem til deg som han over sier, ettersom dette bare trener noen få deler av kroppen.

Begynn på et treningsenter, fokuser på basisøvelser i første omgang.

Vil du bli stor og sterk burde bryst og rygg være første prioritet, deretter bein, skuldre og armer.

Fine øvelser til å begynne med:

Bein: Knebøy

Rygg: Markløft (Tykkelsen på ryggen samt store deler a resten av kroppen), nedtrekk Foren for bredden på ryggen

Bryst: Benkpress

Skuldre: Militærpress

Dette er etter min mening de aller viktigeste øvelsene, men du kan også legge til "mindre" øvelser som Bicepscurl og smal benkpress/pushdown/dips for triceps (som er nedre del av overarmen).

For å lese mer om øvelsene/finne passende treningsprogram, tips osv, kan du besøke www.iform.no

MVH Erlend

Og til Scriptern: Hvordan mener du han skal trene rygg, bein og alle de andre delene av kroppen da? Han blir jo helt skeivt fordelt med de greiene du legger ut om.

Slutt å mislede forumbrukere og prøv heller å skaffe deg et snev av kunnskap om trening.

Endret av E.T
Lenke til kommentar

Ja når vi er inne på restitusjon. Har i senere tid blitt ganske fanatisk med treningen og har nå liggende; ZMAgenin (Vitamin- og mineralblanding; dioscorea, B6, Magnesium, Sink), MultiMivi (Dekker alle daglige behov), ATPCreatine, 5kg Whey-80 proteinpulver, EFAomega (Fettsyrer; Cla, Omega 3,6,9), Chrom-tabelletter og Vault fra San Nutrition. Jeg er ikke lenger den som er liten og svak. :)

Søvn og mat teller for 60% av framgangen når du belaster kroppen hardt med vekter, så jeg ville tatt kostholdet like mye på alvor som treningen. Mat med høyt proteininnhold: Tunfisk, Cottage Cheese, Egg, Nøtter, Kylling, for eksempel. Det er også viktig at du får i deg mat med høy G.I rett etter treningen, det vil si mat som har høyt karbohydratinnhold og har en effekt på blodsukkeret ditt. Da frigjør kroppen et hormon som heter insulin som frakter karbohydrater ut til musklene og fyller opp de tomme glykogenlagrene, som også forkorter restitusjonstiden. For eksempel 1-2 bananer, rosiner osv. En slager der er Cottage Cheese blandet med litt syltetøy, det smaker digg.

Forøvrig vil jeg anbefale på det sterkeste at du begynner på et treningssenter.

Lenke til kommentar
Og til Scriptern: Hvordan mener du han skal trene rygg, bein og alle de andre delene av kroppen da? Han blir jo helt skeivt fordelt med de greiene du legger ut om.

Slutt å mislede forumbrukere og prøv heller å skaffe deg et snev av kunnskap om trening.

Hehe... slapp av. Jeg er ingen ekspert på trening, og har heller ikke påstått det. Bare forteller hva som har funket for meg jeg. Dessuten har jeg selv sørget for å gjøre øvelser som også styrker ryggen og flere muskelgrupper i overkroppen. Driver litt med jogging også. :)

Lenke til kommentar

16år? Du har jo så vidt begynt å utvikle muskelmasse, sonny. I årene gremover vil kroppen utvikle seg kraftig av seg selv. Men det hjelper selvsagt å bruke kroppen og. Og da mener jeg ikke nødvendigvis treningsstudio. Men se for deg et yrke som du bruker kroppen mye i. Bygg og anlegg er full av kraftplugger som har muskuløse kropper uten å trene på studio. Rein kraft og basisstyrke som ikke forsvinner selv om de slutter å jobbe.

Lenke til kommentar

Til traadstarter: Det virker som du kanskje ikke saa mye erfaring fra vekktrening, da boer du ikke bare begynne aa proeve noe hjemme, det er viktig at du laerer deg riktig teknikk fra begynelsen av, hvis ikke kan du paadra deg skader. Be om en intdroduksjonstime eller noe lignende paa et helsestudio, de fleste kan ogsaa sette opp et program til deg, og hjelpe deg til aa laere riktig teknikk.

Lenke til kommentar

Takker veldig mye for veldig god respons :)

Det å starte på ett treningssenter høres bra ut,

jeg kunne godt tenke meg det.

Men alle slags øvelser og sånt, på ett treningssenter, får du ett opplegg, eller gjør du som du selv vil?

Jeg kan omtrent ingen øvelser, og har drevet lite med styrketrening.

Eneste jeg kan si at jeg trener er fotball, og at jeg er ryddegutt på arbeidsplass, nå i sommerferien.

Mat og slikt, hva skal man absolutt ikke spise?

Liker godt kebab, og tar gjerne en burger med venna, men har dette veldig mye å si? Om jeg spiser dette, tja, en gang i måneden?

:love: Takk igjen

Lenke til kommentar

Ikke vær så redd for å spise litt usunn mat også, så lenge du får spist mye sunn mat. Det gjør du sikkert osgå hvis du bor hjemme :)

De fleste treningssentre har treningsveiledere som du kan bestille for en times tid. Prisen varierer, men jeg betalte under 100 der hvor jeg trener. I løpet av denne timen vil veilederen hjelpe deg med å finne riktige øvelser, vise de riktige teknikkene, ut i fra formålet ditt med treningen.

Men som noen nevnte over her ville jeg fokusert på basisøvelser som benkpress (bryst), markløft/nedtrekk (rygg), militærpress (skuldre) og knebøy for beina.

Treningsguiden på iform.no er veldig grei å ta utgangspunkt i.

Lenke til kommentar

få noen til å sette opp et nybegynnerprogram til deg. tren det til du føler du har fått et godt grunnlag. øk mengden proteiner og karbohydrater du inntar hver dag. gå over på mer avanserte byggeprogrammer når du er kommet godt i gang med treninga og inntak av næring

noen nøkkelord:

- variert kosthold

- varierende trening (forskjellige øvelser)

- målrettet trening, sett seg et mål og jobb imot det.

- få i deg esensielle vitaminer, mineraler og fettsyrer i tilleg til proteiner og karbohydrater.

- overskudd av energi= bygging av muskler!

Lenke til kommentar

det er mye kjekkere å trene på helsestudio, du for kommet deg vekk fra hjemmet som er en gode i seg selv. du treffer folk, får tips og råd og lærer en del. Masse flotte jenter med sprettrumpe som tøser rundt omkring på apparatene. hva mer skal til for å holde motet oppe? bare ikke betal for mye.

kjøp et rimelig span 5 kilo protein av noe som smaker godt. ta 20 gram 30 min etter trening først noe frukt, gjør det enkelt. er rimelig beger, bland det ut med vann eller melk, du velger. spis selfølgelig middag og alt det der. ikke ta protein hvis du har hatt middag. Aldri ta for mye, heller oftere, 2x20 gram protein hvis du trener hardt. ikke gå på trening hvis du føler deg sliten og svak. ta heller en tur i skog og mark.

så snakker du med en instruktør, eller en der inne som har lyst å gi det et lite program, begynn med et enkelt, ikke for mye apparater og øvelser.

rygg+biceps

bryst+triceps

skuldre+ben

3 dager i uka, så blir du ikke så fort lei.

oppvarming ikke spring, det er ikke bena du skal varme opp og fylle med blod. ro heller hvis du kan, sykle litt/jogge rolig. lær å pust skikkelig med magen, ikke bare lungene. det kan du gjøre utenom trening, pusteteknikk inn og dobbelt så lang tid ut. pusting er også avslappning, tempo styring. så det er mye spennende å lære som gjør at styrke blir veldig interessant. tøy ut, best om morningen. og lett utøyning uten press før og etter trening, sånn du ikke får unødvendig strekk og at noe løye skjer med armene, så muslene ikke bulker seg men vokser utstrekt og gir grobunn avlange muskler.

les muskel kart, avbilding av musklene i kroppen, se på alle de små muskelgruppene

en egentlig aldri tenker over, som er viktige å få med seg i treningen så de ikke blir underutviklet.

svøm gjerne en gang i blandt i svømmehall.

spis så deg mett på junk, bare bytt ut chipsen med nøtter.

tunfisk på box med vann. legg den i en sil, la vannet renne litt og få vekk box smaken. press litt lime/citron+salt og pepper.

tomat,agurk,rødløk,fetaost, kokte potet terninger, oransj paprika, evt litt purre,gressløk og persille, balsamico eddik og olivenolje, salt og pepper, litt oregano og du har en gresk potetsalat med tunfisk.

hint: hvitløksbrød

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Ok, ta inn på trenings studio. Få folka på trenings studioet til å sette opp ett fullkropps program for deg

- nybegynner, 2 split ?

- Spis riktig.

- Tren styrke ca 2 ganger i uka til å begynne med.

- IKKE tren tilfeldig, les igjennom f.eks iform.no og lignende. (Få tips og råd fra instruktør hvis mulig)

- Legg stor vekt på å løfte riktig i begynnelsen, tyngre vekter kommer senere uansett.

- Tv Shop prosjekt o.l kan du omtrent bare glemme, eneste som nytter er å trene. (Slankesåler for sko anyone, jeg kan selge dem billig 500.- :tease: )

- Kosttilskudd ser knall ut, MEN, du har som regel ikke behov for det i begynnelsen, riktig kosthold hyrer lenge. Etter 1/2 til 1 Års trening kan du begynne å tenke på kosttilskudd)

- Prøv å kjøre "mest mulig" med frivekter og ikke i maskin. Dette for å bygge opp støttemusklatur. Noen øvelser går ikke kjøre med frivekter, de må du jo ta i maskin. Men, stort sett så kan det meste kjøres med hantler og stang.

Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å begynne å pumpe jern. Forrige sommer ble jeg lei av å være den lille pingla alle bare gikk å dytta på. Begynnte å trene benkpress i juli ifjor. Da klarte jeg såvidt å løfte 50kg. I løpet av den første måneden gikk jeg (og alle andre) opp noe voldsomt i maksløft. på den første måned gikk jeg 14kg opp til 64kg (som er ca gjennomsnitt for en som ikke har prøvd før)

Og nå etter et år etter har jeg akkurat tatt 87kg. Benkpress er en god måte å få bedre selvtillit på siden man merker en stor fremgang helt fra starten av, men man merker også at man faller ned når man har pauser. selv falt jeg ned 7kg etter en 3ukers pause i påska.

Desverre har jeg ikke fått trent stort annet enn mage, rygg, bryst, triceps og litt biceps på grunn av lite tilgjenglig utstyr. Men det er rette veien å gå hvis man ikke vil bli sett på som en pingle.

Jeg er usikker på om jeg er noe flinkere i håndbak da, har ikke hatt det på lange tider og da er det ofte med dem jeg trener sammen med så får ikke målt meg mot noen som ikke har trent.

ihvertfall, Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...