Gå til innhold

CPU dobbelt så varm under load!

Lyskryss

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD64 4000+ CPU som sitter på et ABIT AN8-32X hovedkort med boxed vifte. CPU-tempen er rundt 35 grader ved idle. Men under load spretter den opp i 70+(har vært 75) grader. Dette høres jo helt vilt ut. Hva er problemet tror dere? CPU, kjøleløsningen(er helt sikker på at denne er montert rett), måleprogrammet? Har brukt Everest til å logge tempen under load. Virker som om den stemmer med uGuru-programmet som er med hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg vet så er det forholdsvis normalt med de temperaturene du har fått der.

6499981[/snapback]

Det kan ikke være tilfelle. Aldri hørt om en prosessor som hopper opp så mye under load. Prøvde Prime95 nå og tempen var oppe i 76 grader på 5 min(fra 35). da begynte det pipe her(står på 75 grader som standard på uGuru).

Lenke til kommentar
sikker på at du har montert kjøleribba skikkelig? bruker du for mye eller for lite goop?

hvilket hovedkort har du, det kan jo være at det rapporterer feil eller noe slikt?

6500488[/snapback]

99% sikker på at kjøleribba er montert korrekt ja. Dette er en boxed kjøler, dermed brukte jeg ikke ekstra kjølepasta. Bare det greia som er på vifta når den kommer. Har Abit an8-32x hovedkort.

Lenke til kommentar

kan ivertfall legge til at jeg har X2 4200 og abit an8 fatal1ty sli, så oppsette er ikke så veldig ulikt og med boxed kjøleren kom jeg ikke serlig høyere enn 45 somregel med full load, litt usikker på room tempraturen da fordi mitt uGuru display måler altfor lav temp inne i kassa..(plasert feil eller noe)

Men alderi vert over 50 grader på den.

og et spm: Bruker du Cool N' quite driveren??

den gjør slik at cpu'n senker klokkehastigheten når den ikke har noe og jogge med, eller lite og jobbe med og høyner klakkehastigheten med en gang du trenger det. hvis du bruker det er det ikke rart at tempen stiger såppas mye som det gjør.

Tips: Sett på kjøleren på nytt med ny ordentelig goop, jeg var engentlig ikke så missfornøyd med ytelsen til den vifta

Lenke til kommentar

stock kjøleren til AMD har vært ganske god i det siste imho. 75grader er helt feil temperatur. Min overklokkede X2 3800+ når aldri 50 grader engang på full load. Bruker heller ikke C'n C

Det er derimot ikke uhørt at hovedkort rapporterer for høye temperaturer, så jeg ville nok prøvd å oppdatere BIOS hvis du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...