Argyros Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Hallois Siden bakkenettet nå bare skal ligge et års tid foran oss, så lurer jeg litt på hvordan det vil fungere med stue-pc når vi går over..? Blir eneste forskjellen at vi må ha DVB-T på tv-kortet, slik at signalet kommer til den vanlige antennen vår som før, for så å gå via den nye boksen vi skal "få" og så sender vi signalet videre til tv-kortet? ..slik at hvis man kjøper et hybridkort i dag blir eneste forskjellen at man må ta signalet via en ekstra boks og så inn på DVB-T porten på tv-kortet? Takker og bukker Lenke til kommentar
iacob Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Jeg er ikke ekspert på dette, men sånn jeg har skjønt det vil man ikke kunne få tak i pc-kort for bakkenettet. Hvordan fungerer dette i dag for dem som har digital satellitt eller kabel? Lenke til kommentar
iacob Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Har sjekket litt til nå. NTV vil sende i mpeg-4. Finnes tv-kort denne standarden? Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Hallois Eneste jeg har funnet av tv-tunere med dvb-t har mpeg-2, men står ingenting om mpeg-4.. jakten fortsetter Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Jeg kan i utgangspunktet ikke skjønne at MPEG-2 eller MPEG-4 vil ha betydning for et DVB-T kort? Mottakerstandarden vil jo være den samme, mens MPEG-4 strømmen må behandles av en software dekoder? Er det noen som kan noe om det? Uansett kommer de sikkert til å kreve at kun NTVs digital-TV bokser kan brukes. Alle kanaler blir nok kryptert, selv om det ikke er nødvendig å betale noen abonnementsavgift for f.eks. TV2. Dette er tilsvarende som for Canal Digital kabel-TV i dag. Nesten samtlige kanaler sendes digitalt på nettet (DVB-C), men slik jeg har forstått det har de paring av dekoderkort og digital-TV bokser. På denne måten vil et kort kun virker i en bestemt digital-tv boks. Digital-TV boksene til Canal Digital har kun s-video/Scart utgang, og dermed får man liten til ingen fordel av at sendingene faktisk kommer digitalt inn i stuen. *sukk* Når det gjelder et bakkesendt digital-tv nett får vi nok bare håpe på at en Media Center PC kan motta signalene digitalt via HDMI (kopibeskyttelse?) eller DVI utgangen på NTV sine dekodere. Hva tror dere? EDIT: Leste akkurat på NTV.no sine nettsider. Der skriver de følgende: "En godkjenningsordning for digital-tv-bokser som sikrer trygghet for kringkastere og forbrukere" [...] "NTV vil etablere en ordning for godkjenning av mottakerbokser, slik at forbrukerne unngår problemer med bokser som ikke fungerer tilfredsstillende." Dette betyr at kun NTVs mottakerbokser kan brukes. Endret 18. juli 2006 av reidar76 Lenke til kommentar
ksaether Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg kan i utgangspunktet ikke skjønne at MPEG-2 eller MPEG-4 vil ha betydning for et DVB-T kort? Mottakerstandarden vil jo være den samme, mens MPEG-4 strømmen må behandles av en software dekoder? Er det noen som kan noe om det? 6511381[/snapback] Hei For DVB-T her i Norge så vil MPEG4-part 10, mer kjent som H.264 (brukes bl.a av Apple idag) bli brukt så vidt jeg kan skjønne fra det jeg har lest. Alle de DVB-T kort jeg har sett støtter kun MPEG2, sikkert mest pga av de fleste land som har begynte med DVB-T bruker MPEG2 dekoding nå. For at et DVB-T kort skal kunne dekode H.264 så må det ha ny hardware. H.264 er mye bedre komprimert enn MPEG2, så det trengs mye kraftigere hardware. Til gjengjeld så vil det digitale bakkenettet kunne ha mange flere kanaler. Det er rett at H.264 strømmen kan dekodes av en software dekoder, men jeg vet ikke om et TV kort som ikke støtter H.264 automtisk kan støtte slike sendinger og bare send data strømmen til sofware for dekoding? I tillegg finnes det ikke så mye software som kan dekoder H.264 idag, men det forandrer seg sikkert etterhvert. Eneste jeg vet om er Quicktime og MPlayer. Windows Media Player støtter ikke H.264 eller ACC (lyd formatet), mulignes fordi Apple bruker dette mens Microsoft øsnekr å støtte sitt eget format, WMV (Windows Media Video). Software dekode av H.264 vil jo også bruke mye CPU ressurser. Jeg vet ikke helt hvor mye, men jeg testet litt på min egen PC, bærbar med 1.4Ghz pentium M og Win XP. Lasta ned HD trailere fra: http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/th...thersgrimm.html 852x480 oppløsning: 70% CPU, 50MB RAM 1280x720 oppløsning: 80-90%CPU 70MB RAM, men bildet hakket Håper dette var nytting input :-) -kristian Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 [...]I tillegg finnes det ikke så mye software som kan dekoder H.264 idag, men det forandrer seg sikkert etterhvert. Eneste jeg vet om er Quicktime og MPlayer. Windows Media Player støtter ikke H.264 eller ACC (lyd formatet), mulignes fordi Apple bruker dette mens Microsoft øsnekr å støtte sitt eget format, WMV (Windows Media Video). 6512061[/snapback] Det høres ut som det er Apple QuickTime TV vi får? Fy... æsj! Lenke til kommentar
ksaether Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Det høres ut som det er Apple QuickTime TV vi får? Fy... æsj! 6514490[/snapback] He, he, Det blir nok neppe slik. Det finnes noen andre software codec's der ute nå (bl.a Nero, og flere vil sikkert komme etterhvert, i tillegg til at de større media spillerene (WMP, WinDVD etc.) sikkert kommer til å støtte dette når filmer blir gitt ut i H.264. En ting jeg ikke tenkte på igår er jo at det også finnes skjermkort som støtter H.264 dekoding, så da trenger man kanskje ikke ha det i tv-tuner kortet likevel... hmm...jeg vet ikke helt hvordan dette blir... H.264, eller MPEG part-10 som det egentlig heter ser ut til å bli en standard som mange vil bruke. DVB-B (video broadcast til mobiler og håndholdte enheter) kommer også til å bruke H.264 ser det ut som nå slik at du kan se TV på Nokia'n din :-) ACC, eller MPEG part-7 er lydstandaren som antakelig blir brutk sammen med H.264. Mange tror at AAC står for Apple Audio Codec eller noe sann siden Apple bruker den, men jeg står egentlig for Advanced Audio Codec og har ikke noe med Apple å gjøre. Hvis H.264 blir populært så tror jeg det kanskje kommer filmer i dette formatet også etterhvert. Hvis du bruker H.264 kan du få like mye og like bra kvalitet på en DVD som MPEG2 på en HD-DVD så det kan jo være et billigere alternativ dersom det finnes spillere som støtter H.264. De som bestemmer over HD-DVD og Blue Ray hatr også bestemt at H.264 støtte skal være et krav for ihvertfall noen type spillere, så det kommer til å finnes her også. Jeg kan ikke så mye om dette, men det er interessant å følge med litt å prøve å se hva som skjer, he he. En annen ting er at digitele bakkesendinger antakelig ikke kommer for fullt før i 2009 så innen den tid kommer du sikkert til å oppgradere HTPC'en din uansett, med nye og tøffe hardware features. Det skal ihvertfall jeg :-) -kristian Endret 19. juli 2006 av ksaether Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 En annen ting er at digitele bakkesendinger antakelig ikke kommer for fullt før i 2009 så innen den tid kommer du sikkert til å oppgradere HTPC'en din uansett, med nye og tøffe hardware features. Det skal ihvertfall jeg :-) -kristian 6517322[/snapback] Mange av oss kan nok få det før om vi vil, men spørs vel hva en skal med det. Inntil en leverandør av MCPC software som f.eks. Microsoft lager en sikker DRM løsning for bruk i forbindelse med MCPC så er det bare å glemme mesteparten av NTV's signaler på en MCPC. Som andre har nevnt blir det bare NTV godkjente bokser som kan brukes til å dekryptere og de kommer ikke til å ha en åpen digital utgang av noe slag som kan brukes som input til en MCPC. Hele poenget med godkjenningsordningen er at NTV vil kontrollere signalet og hindre at du lager en digital kopi av TV sendingene som du siden kan dele med venner og bekjente eller i verste fall legge ut på nettet. OK, de har kanskje et ørlite poeng med at de også sikrer at boksene faktisk virker, men kontroll over signalet er garantert det viktigste. Sannsynligvis vil du kunne ta signalet analogt inn (svideo e.l.) og styre NTV sin STB boks på samme måte som du i dag kan gjøre det med en DVB-C eller DVB-S mottager. Denne metoden vil sannsynligvis ikke fungere for HD-signaler, når det eventuelt kommer. Sannsynligvis vil boksen ikke sende ut HD signalet dersom utgangen ikke har HDCP. En PC vil ikke ha en inngang som kan ta HDCP (det ville fjerne hele poenget med HDCP). Mulig at du vil kunne få et nedskalert analogt signal ut, men heller ikke det er sikkert. Det er mulig at NRK vil gå ukryptert, har sett at Bernander noe motvillig og etter press har sagt noe om at de NRK kanalene ikke nødvendigvis vil bli kryptert. Det vil i så fall bety at vi kan få NRK1 og NRK2 inn på våre kjære MCPC'er dersom det kommer en løsning på MPEG-4 problematikken. Ikke så sikker på at det vil gå helt smertefritt på f.eks. Windows MCE da MCE's interne lagringsformat er MPEG-2 basert. Ikke hørt noe om at dette blir endret i Vista. Kanskje et kort som konverterte MPEG-4 til MPEG-2 ville funke, men høres litt spesielt ut spør du meg. Dersom f.eks. Microsoft bestemmer seg for å lage en løsning for krypteringssystemet som NTV velger (Conax) der de konverterer Conax krypteringen til f.eks. Microsoft sin DRM slik at alt du tar opp fra NTV og lagrer på PC'en fremdeles er kopibeskyttet og at Microsoft deretter får Windows Vista med denne løsningen godkjent av NTV så kan en jo få en løsning. Microsoft har laget protyper for det amerikanske CableCard som gjør dette sammen med Windows Vista. Men Conax/MPEG-4 kombinasjonen er jo relativt særnorsk og det norske MCE markedet er vel ikke akkurat digert i verdenssammenheng. Ikke sikker på at dette kommer veldig høyt på prioriteringslista til Gates og gutta. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2006 Hmm... Takk for langt svar men, hvis da det nye bakkenettet ikke vil være noe særlig for oss som vil ha alt gjennom et mediesenter, finnes det noen andre gode alternativer ?? :/ Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg mottar i dag prøvesendinger i digitalt bakkenett vha en liten usb-boks fra terratec. Denne demodulerer og sender en hel "mux" inn til PC-en som igjen velger ut en kanal fra denne muxen og dekoder audio og video i software. Så lenge DVB-T basert på h.264 holder seg innenfor det samme rammeverket ser jeg ingen grunn til at ikke man skal kunne dekode også h264 i software uten å bytte hardware. Men NTV vil bruke kryptering på alt utenom NRK1-3. Dermed er vi avhengige av at de tillater bruk av pc-baserte tunere med kortleser, og selvfølgelig at de benytter en standardisert krypterings-mekanisme. Produkter som FloppyDTV har allerede i dag CI-basert kortleser og gir svensker mulighet til å se betal-kanaler på PC i MPEG2 sendt over digitalt bakkenett. DVB-T vil gi en svært fleksibel tildeling av båndbredde innenfor hver mux slik at f.eks NRK kan betale for å kjøre enkelte sendinger i HD og høy bitrate (f.eks gullrekka), mens nyhetene på samisk kan være i lav bitrate (og dermed billigere for NRK). Det er viktig at vi presser på for at NTV kjører åpne standarder og brukervennlig. Både kabel-tv og parabol-leverandører har valgt å fjerne flest mulig forbruker-muligheter med det som resultat at jeg ikke kjøper. Dersom NTV finner det for godt å tilby meg 20 relevante kanaler i god kvalitet rett inn i PC-en og lar MEG velge avspillings-software så sitter VISA-kortet mitt løst... Dersom de fjør som alle andre og krever at jeg kjøper en elendig sponset tuner, må sende signalet ut av analog S-video, inn til min analoge tv-tuner, sende styringssignaler fra PC til tuner vha en IR sender etc så sier det seg selv at de er helt uinteressant. Forøvrig har NRK annonsert at de starter med DVB-IP til høsten! Det ser jeg fram til. Jo før vi kvitter oss med monopoler på leveranse og får fri konkuranse på båndbredde/pris håper jeg at vi vi se en oppblomstring av tjenester og valgfrihet. mvh Knut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå