Ustedalen Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Hei alle sammen Akkurat dette har jeg hatt en god del problemer med. Det er mange ganger jeg har prøvd å fotografere en elv f.eks, og vil ha bevegelser i dette bildet. Men med en gang jeg setter kamera på lang lukkertid, blir hele bildet overeksponert og hvitt. Jeg har prøvd å sette exposure til -5 uten hell, og har også satt lukkertid og blenderåpning manuelt. Allikevel er det umulig å få et bilde med lang lukkertid. Er det noen som vet hva jeg skal gjøre for å få dette til? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Blende ned kraftig, laveste iso, ta slike bilder på kveldstid/overskyet vær, eller skaff deg et gråfilter. Å ta slike bilder i dagslys uten filter nytter ikke. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Høy blenderåpning skal fikse biffen. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Høy blenderåpning skal fikse biffen. 6499896[/snapback] Det er meget skjelden nok i sol lys ja. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg prøvde med høy blender åpning i Nord-norge i midnattsol. Det var ikke spesielt lyst akkurat der jeg tok bildet, og bildet ble fortsatt overeksponert. Det irriterer meg, siden jeg vil ta slike bilder. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Kanskje det er på tide å lære seg å eksponere helt manuellt. Prinsippene er de samme, så det bør ikke være noen stor overgang. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Mener du å stille blender åpningen og lukkertiden manuelt? Jeg gjorde dette, allikevel ble det overeksponert. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Retter meg selv...det jeg skrev var bare tull.. Tommy Endret 17. juli 2006 av Tdale Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Mener du å stille blender åpningen og lukkertiden manuelt? Jeg gjorde dette, allikevel ble det overeksponert. 6507745[/snapback] Det er da du ikke har lært det om det blir overeksponert. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Hva mener du nå? Uansett, noe spesielt jeg må gjøre? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Eksponere enda mørkere. Velg en litt høyere lukkertid, eller en enda mindre lukker. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Mener du å stille blender åpningen og lukkertiden manuelt? Jeg gjorde dette, allikevel ble det overeksponert. 6507745[/snapback] Er det 'normalt lyst' ute så får du neppe lang nok lukkertid til at ting blir blurret i særlig grad - uansett hvor liten blender du velger. Du kan selvfølgelig ikke bare øke lukkertiden som du vil uten at det får konsekvenser for eksponeringen. Et gråfilter kan hjelpe deg med å gjøre ting 'mørkt nok' hvis du vil ta slike bilder på dagtid. Bildet jeg har lagt inn i denne tråden er tatt med et filter som 'stjeler' tre blendertrinn. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det hadde kanskje vært lettere å gi mer info, om du hadde fortalt hvilke innstillinger du brukte og lagt ut et bilde. Se hvilke innstillinger i AUTO som gir et OK eksp bilde gir (f.eks 1/100 sek og f1:8.0 med ISO 200). Gå i manuell modus og gjør så: Reduser ISO til laveste verdi - ISO 50 eller 100 (halvering av ISO tilsv. et blender trinn opp eller dobling av lukkertiden). I tillegg økes/reduseres blenderen ett helt stepp for hver halvering/dobling av lukker - Du har 1/100 sek og f1:8.0 og ønsker 1/25 sek (gir 2 stepp). Da må blender også endres tilsvarende - altså til f1:22. Dess lenger lukkertid, dess mindre blenderåpning. Ønsker du enda lenger lukkertid, men kan ikke blende mer ned, da har du disse muligheter: Kjøp et nøytralt GRÅFILTER (ND 1, 2 eller 4) eller vente til det blir mørkere ute. Et POLA-filter kan også gi "lys"reduksjon, men ikke på samme kontrollerbare måte. Ser at det brukes så mange betegnelser på blender- og lukkerverdiene. Hva er høyere og lavere blender?? Mindre og større lukker?? Det jeg har lært i alle år er: Kortere eller lengere lukkertid Større eller mindre blender Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Greit nok, nå har jeg bestemt meg for å kjøpe meg et filter, enten gråfilter eller polaringsfilter. Men det er jo svindyrt. Ett filter koster jo oppimot 1000 kr Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Polafilter vil ofte gjøre samme nytten som et gråfilter, men ikke når du tar bilder av vann. Gode filtre er dyre, ja. Det koster å være kar. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Filter kjøper man via Ebay. Alt sånt stæsj er svindyrt i Norge, og selv om det også koster å kjøpe fra utland blir det gjerne en del å spare på det. Ikke kjøp noe billig møkkafilter til god optikk. Ikke til dårlig heller. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg prøvde med høy blender åpning i Nord-norge i midnattsol. Det var ikke spesielt lyst akkurat der jeg tok bildet, og bildet ble fortsatt overeksponert. Det irriterer meg, siden jeg vil ta slike bilder. 6507556[/snapback] For å få mindre lys inn og dermed kunne bruke lang lukkertid må du ha liten blenderåpning. Med andre ord: Minste blenderåpning som objektivet tillater. Lav ISO, og lang lukkertid. Ofte er ikke dette nom og må kombineres med gråfilter (ND). Polarisasjonsfileter vil fjerne reflektert lys som er som har annen polarisjonsvinekl enn direkte sollys. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Siden jeg flytter til USA om under en måned, er det lurt av meg å vente med å kjøpe filter før jeg er der? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det tror jeg det er, faktisk. Slike ting bør være mye billigere over there. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Var nettopp ute en tur, og tenkte å lage en liten illustrasjon på dette. Bildet er tatt med 25sek lukker, f/11, iso 100, og det var ganske mørkt. Likevel fikk man bortimot dagslys med en sånn eksponering, og alt av vann er så uklart som det kan bli. Det er mye lettere på kvelden altså. Dette er ikke så lenge etter solnedgang. Her blir det nesten vanskelig å få kort nok lukker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå