skyhawk Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 (endret) Kjøpte nettopp en ny harddisk (Maxtor DiamondMax 10) på 160GB. Dette er en SATA2 disk og hovedkortet mitt støtter kun SATA1. Først kobler jeg den til og prøver installering av Windows. Får bare problemer. Den henger seg hver gang under installasjonsprogrammet når jeg enten prøver å slette/lage eller formatere harddisk. Satt også jumperen til SATA 1 interface uten noe hjelp. Har også prøvd et annet hovedkort... EDIT: Den har nå kommet ett skritt vidre, "Kontrollerer harddisk" etter å ha stått "Sletter partisjon" i ca 10-15min Noen som vet hva dette kan være? Endret 16. juli 2006 av skyhawk Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Du kan jo forsøke å: * Bytte sata-kabelen. * Prøve å koble hardisken til en annen sata-kontakt. * Resette bios på hk. Kan hjelpe i enkelte tilfeller. * Oppdater bios. * Teste harddisken på en annen maskin. * Laste ned produsentens eget diagnoseverktøy og feilsøk. Men symptomet kan i av og til skyldes dårlig strømforsyning. Så hvis du har kjøpt et eller annet billig kabinett hvor strømforsyning følger med, så kan du prøve å bytte ut denne. Har selv opplevd at dårlig psu har ført til feilsymptomer som ser ut som harddiskfeil eller minnefeil. Sjekk også minnet. Hvis ram er dårlig, så er det en sjanse for at data som skrives til disken blir korrupte. Hvis ingen av de nevnte forslagene fører frem, så er det vel rimelig å anta at hardisken er defekt. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Takker for svar. Har allerede prøvd å bytte ut kabel, resette BIOS, koble den i en annen kontakt, prøvd den i en annen maskin.. Det meste, men den er så og si like ustabil. Har også et 500W power så jeg tror ikke det har noe å si.. Takker for svar hvertfall. Jeg får prøve litt til Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 - Enkelte SATA-harddisker har en jumper for å sette ned hastighet fra 300 til 150. Har du sjekket om din har en slik jumper? - Harddisker over 128Gb krever SP1 eller SP2 hvis du benytter Windows XP. Hvilen SP benytter du? Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Jeg har satt den over til 150 ja, med jumperen bak slik at den skal være kompitabel med hovedkortet mitt. Jeg kjører Service Pack 2, den er integrert i Windows versjonen min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå