efikkan Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 (endret) Hei Jeg har behov for å skaffe 12V motorer som ligner denne. Jeg vil gjerne ha motorer med aksling tvers gjennom. Motorene bør ikke være store, muligens 2-3 cm lange, og noe smalere. Den som jeg linket til ser ok ut størrelsemessig. Så vil dere nok vite mitt bruksområe. Jeg tenkte på reservemotor til en gammel Lego-togmotor. Se her for originalen. Jeg tarforbehold om skrivefeil osv. denne tiden på døgnet. Edit: Jeg glemte det viktigeste, hvor kjøpes slike motorer? Jeg takker for alle svar. Hilsen, efikkan. Endret 16. juli 2006 av efikkan Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 hmm, motorer som satt i biler på gamle bilbaner ligner jo.. sjekket ut de ? har ikke bilde eller videre beskrivelse, husker bare jeg "mekka" på det da jeg var liten.. Noe som var fra min onkel elns. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 hmm, motorer som satt i biler på gamle bilbaner ligner jo.. sjekket ut de ? har ikke bilde eller videre beskrivelse, husker bare jeg "mekka" på det da jeg var liten.. Noe som var fra min onkel elns. 6498812[/snapback] Jeg tviler på at slike motorer er kraftige nok, men takk for tipset. Har du en idé om hvor slike motorer kan kjøpes? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 hm, er ikke sikker. Men hobbybutikker har jo mindre motorer sikkert! Veit du ca. hvor kraftig den må være ? står det noe på den ? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 hm, er ikke sikker.Men hobbybutikker har jo mindre motorer sikkert! Veit du ca. hvor kraftig den må være ? står det noe på den ? 6498830[/snapback] Jeg har egentlig ikke noe serlig peiling. På de motorene står det spenning og produksjonsdato. Jeg vil tro at den jeg linket til er kraftig, siden den var fra en hobbybutikk for modelltog, men den hadde vært bedre om den hadde aksling tvers gjennom motoren. Mulig det ender med at jeg kjøper én og tester, siden det finnes også gamle Lego-motorer som bruker den typen også. (jeg har en 4,5V-basic-motor jeg kan oppgradére.) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Gå til en hugger og få fatt i en radiatorvifte motor. De er ganske kraftige. Vet om en som moterte 2 sånne på en tråsykkel. (Motorene klemte rett på bakdekket på hver sin side.) Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Så vil dere nok vite mitt bruksområe. Jeg tenkte på reservemotor til en gammel Lego-togmotor. Se her for originalen. 6498771[/snapback] Da er det kanskje LEGO du bør sjekke med først? Den motoren du skal bytte ut ser ganske spesiallaget ut, dvs vanskelig å finne en ny. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Du må først finne ut fysisk størrelse på motoren, hvilken type motor det er, hvordan den festes, effekt den skal ha, turtall ubelastet, osv.... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Ok, jeg får nok se om jeg får undersøkt motoren mer. Men er det noen som har forslag til butikker/nettbutikker som selger lignende motorer? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 (endret) Ok, jeg får nok se om jeg får undersøkt motoren mer. Men er det noen som har forslag til butikker/nettbutikker som selger lignende motorer? 6499938[/snapback] hvorfor kan du ikke kjøpe den som burns linker til? blir jo ganske komplisert og finne noe som passer akkurat på millimetern. jeg vet at futurlec.com har noen små DC-motorer. (husker ikke hvor på siden akkurat nå) (det er ikke stepper-motorer jeg tenker på) Endret 16. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Ok, jeg får nok se om jeg får undersøkt motoren mer. Men er det noen som har forslag til butikker/nettbutikker som selger lignende motorer? 6499938[/snapback] Du kan jo prøve å sjekke med Elektro Importør Foreningen, og slå opp på Produkter->Motorer og Gir og se hva du finner. Da må du sannsynligvis ta telefonen fatt for å få gode, men dyre, svar! Eller du kan kjøpe fra LEGO... Lykke til! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Takk for tips til ulike butikker. Jeg skal sjekke de ut. Mr Burns Den 9V togmotoer fra Lego går nok ikke, siden jeg skal kjøre den på 12V. Jeg har lest som de som har forsøkt, og de har blitt ødelagt raskt. Lego sluttet med 12V-motorer i 1990. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 aha, det er derfor det har blitt et problem. den motoren som du skal ha, ser ganske spesiell ut, med aksling gjennom, med tannhjul i hver ende. de fleste motorer du får kjøpt i butikker er med bare en aksling på den ene siden, ikke gjennom Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Takk for tips til ulike butikker. Jeg skal sjekke de ut. Mr Burns Den 9V togmotoer fra Lego går nok ikke, siden jeg skal kjøre den på 12V. Jeg har lest som de som har forsøkt, og de har blitt ødelagt raskt. Lego sluttet med 12V-motorer i 1990. 6510117[/snapback] Hvis du ikke finner noe som passer så går det jo an å lage en spenningsforsyning, f.eks med en LM317 som kobler til Lego-motoren? Eller? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 ja, for da blir spenningen inn (12V) senket til 9V (som passer til de nye motorene) i starten kan du bruke et pottmeter, og regulere ned spenningen med, når du har kommet til 9V, bytter du ut pottmeteret med en fast motstand (du måler på pottmeteret hvor mye motstand det er mellom midt-pinnnen og den andre pinner du har koblet til) Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Elefun forhandler masse greier... Lenke til kommentar
m0zzdart Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 I play station stikker og X-box stikker bruker de slike til "vibrator". så sjekk dem da var det jeg kom på da Hilsen m0zzdart Lenke til kommentar
Ole-P Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Du kan jo sjekke med Lego da, de skrive følgende i faq'en; If you can’t find what you’re looking for in our LEGO online shop, email us with the Replacement Parts Request form and give us as much information as possible (page number and building step number of the building instruction depicting the part; its shape and colour). Include your name, full address and contact telephone number and we try to help out. Or you can contact a member of your local Consumer Services Team by phone. Please note that LEGO parts older than 5 years may not be in stock anymore. Similarly, any free-of-charge replacement service is limited to a small number of pieces. http://www.lego.com/eng/service/replacementparts.asp Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 www.elfa.se/no , elektromekanikk/pneumatikk - motorer - likestrømsmotorer Se om du finner noen der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå