Gå til innhold

100GB til Laptop hvilken?

Itw

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal ha en ny disk til laptopen og det skal være en minimum 100gb med 7200rmp

Fikk høre at hitaci disken ble alt for varm, og maskina skrudde seg av til slutt pga den, så den er utelukket.

Så da kikket jeg litt på Segate Momentus

Men er jo veldig greit at disken er veldig stille også, siden laptopen ikke bråker noe fra før.

Men står bare en 60gb 5400rmp i den, og vil gjerne ha litt mere fart så:)

Er jo litt svak for samsung siden de er kjent som stille?

Er rett og slett ute etter erfaringer og anbefalinger:)

Eller denne? )Segate Momentus 160GB den frista også ganske mye, men var vell litt dyr:(

Og er det noen som vet om det er lenge til vi kan kjøpe de harddiskene som var utviklet for laptop med 1gb cache? :

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er to plater i disken på 160GB, så vil jeg tro den er ganske rask (til tettere dataen er, til raskere må disken lese og skrive). Og siden den er mindre RPM enn den andre så er den sikkert kjøligere også. Men det hadde vært spennende met tester.

Jeg er litt søvnig, så jeg tar forbehold om skrivefeil. God natt.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Eg har bytta harddisk nokre gonger, og eg har alltid kjøpt den billigaste i den størrelsen eg vil ha. Har aldri hatt problem med temperatur eller støy. No har eg ein Seagate Momentus på 160GB og den støyar ikkje eller blir varm. Det einaste eg merkar er at når eg skal flytte maskina og tar tak der hd sitter så kjem det stygge lydar. Tenker det er plastdekselet som er for mjukt og blir pressa inn mot hd. Gjort det eit par gonger så no har eg lært og tar ikkje tak der lengre. Det skjedde aldri når eg hadde ein 80GB i maskina, men vil likevel påstå at det er meir maskina sin feil enn hden.

Lenke til kommentar

Enn hvordan er det med hastigheten og temperaturen The 5 element?

Var jo bedre hastighet jeg var ute etter i begynnelsen, så klart 100gb disken er jo 7200rmp, og hadde vært gøy og vist om 160GB hdd er langt unna, og er rask som du sier efikkan....

Bytter jo hdd for og få en raskere, og større disk er jo bonusen:)

Men klart lyd og varme spiller også ganske kraftig inn...

Men de er jo her man er så hedig og ha dette forumet, med folk me peiling og erfaringer som hjelper til;)

Lenke til kommentar

Har ikkje noko problem med temperaturen under normal bruk. Dersom eg tar den med meg i senga og har pcen på dyna kan det bli varmt, men det er mest frå prosessoren. Når det gjeld fart så er den rask nok for meg. No brukar eg maskina til Internett, e-post, mp3, heimesidelaging, bilderedigering, sjå på DVD, ta backup av DVD og slikt. Det blir lite speling, og trur ikkje eg har spelt på den etter at eg satt inn 160GB. Til mitt bruk synes eg den er rask nok, men for meg var det viktigaste å få mykje plass. Treng eigentlig ein som er større, men det var ikkje å få tak i når eg kjøpte. Har derfor 2x80GB i USB kabinett som eg har med meg.

Elles så efikkan ei meining om farten lengre opp, om dette er rett eller ikkje veit eg ikkje.

Lenke til kommentar

Ja var netopp det om de efikkan sier stemmer, og at den 160gb hdd ikke er så langt unna en 120gb hdd med 7200rmp så er det jo et enkelt valg.

Plass er jo alltid viktig, men hastighet også, og var jo hastighets økning jeg var ute etter nå så:)

Men tusen takk for svar hittil;)

Lenke til kommentar

Har vært inn og kikka litt på databladet for diskane. 5400 diskane har 2 plater og 2 hover, men det har 7200 og. 5400 brukar Perpendicular lagringsmetode, og huskar eg ikkje heilt feil er det ståande lagring på plata. Ser ein hastighetar så er 7200 2 ms raskare på gjennomsnittleg ventetid. 7200 er og 1,4 ms raskare på gjennomsnittleg ventetid. No har eg berre samanlikna to momentus diskar, det kan hende det er større forskjellar dersom ein samanliknar med andre produsentar. Så dersom hastigheit er det som er styrande så bør ein gå for ein 7200 disk.

Noko anna er straumforbruket. Ser at 7200 brukar noko meir enn 5400, men vil ikkje spekulere kor mykje det utgjer i sekund eller minutt når maskina går på batteri.

Har ikkje hatt tid til å søkje etter testar der dei samanliknar 7200 og 5400 diskar, men det finnest sikkert ein eller anna plass.

5400 : http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/...omentus5400.pdf

7200 : http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/...omentus7200.pdf

Edit : Gløymte støy. Ser at 5400 har 23dB, og 7200 har 25dB. Trur ikkje det gjer så mykje at du legg merke til det, men kanskje andre veit meir om det enn meg.

Endret av The 5 element
Lenke til kommentar

Huff ble vanskelig dette...

Plass er jo alltid veldig greit og ha, klart de er ikke noe bra at strøm forbruket øker heller...

Men hastigheten var jo en del bedre på 7200rmp disken, også overførings hastigheten, noe som er litt viktig for meg siden jeg overfører en del filer mellom maskiner...

Og skulle i bunn og grunn ha en ny hdd for og gjøre maskinen litt kjappere...

Lenke til kommentar
Fikk høre at hitaci disken ble alt for varm, og maskina skrudde seg av til slutt pga den, så den er utelukket.

6498742[/snapback]

Om det generellt stemte ville det vært skandale og et produkt som raskt hadde blitt trukket fra markedet. Det er nok heller en bruker som har vært uheldig og trolig ville opplevd det samme med andre 7200rpm-disker. Altså et enkelttilfelle.

Har du vurdert ekstern disk i 3,5"-formatet? Med en sånn får du mye større lagringsplass enn noen interne disker. Siden dilemmaet er om du skal gå for ytelse (100GB 7200rpm) eller kapasitet (160GB 5400rpm) så vil du kunne få i både pose og sekk med ekstern disk + en rask intern. Da kan du sikkert spare litt på å gå ned fra 100 til f.eks 80GB eller 60GB også. Det er mulig noen av 60GB-modellene har 1 plate og dermed er mer stillegående enn de større diskene med 2 plater. Regn med at alle de største diskene i en serie har 2 plater.

efikkan: Seagate sin 160GB inneholder 2 plater. (Jeg tror ikke noen 2,5" med vanlig høyde på 9,5mm har 3 plater pga plassen)

Lenke til kommentar

Ekstern disk er nok ikke noe alternativ for meg, siden jeg vil ha mest plass med meg i laptopen, og slippe anda en klump.

Blir nok og gå for ytelse regner jeg med, og havner jo på 100gb disken med 7200rmp da.

Men tusen takk for all hjelp, fikk jo bestemt meg til slutt da, tror jeg...

Har jo en maskin med 1TB stående hjemme så 100gb for holde for og ha med seg på tur da.. håper jeg...

Lenke til kommentar

Eg er einig i att 3,5” ekstern disk gjer god hastigheit og god kapasitet. Det som er problemet med dei er at den er stor og at du må ha med deg leidning og eliminator samt at du er avhengig av 240V for å få brukt den. Hadde fyrst ein 80GB 2,5”ekstern, pga plassmangel bytta eg til 300GB 3,5” ekstern. Var ikkje nøgd, kjøpte derfor ein 160GB 2,5” til å ha i maskina og eit USB kabinett til den som stod i maskina. Har no 1X160GB samt 2X80GB i eksternt kabinett. Har plass nok no, men ser at eg treng meir om ei stund.

Dersom det ikkje er kome nokre store 2,5” diskar til den tid, trur eg at eg kjøper ein 160 GB 2,5” til og sett i eit eksternt kabinett.

Dette er mi erfaring med eksterne diskar, det er godt mogleg at andre tykkjer det å ha ein 3,5” er heilt problemfritt. Men for meg som reiser eindel så passa da dårleg.

Endret av The 5 element
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...