Gå til innhold

Rask og billig ekstern HD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hastighet: Alle disker er omtrent like raske (7200rpm). Unntakene er 2,5" harddisker og Raptor-diskene, men det er neppe et bra kompromiss for deg som vil ha høy kapasitet og lav pris.

Overføring: USB 2.0 er i teorien 60 MB/s mens vanlig Firewire er 50 MB/s. I praksis er det faktisk omvendt av diverse grunner (har med effektiviteten til protokollen og kontrollere å gjøre). Firewire gir best ytelse, ofte rundt 40 MB/s mot rundt 20 MB/s for USB 2.0. Eller ennå bedre om du har eSATA-port på hovedkortet ditt så er selvsagt ekstern SATA å foretrekke ytelsemessig. Men det er kun helt nye hovedkort som har slike porter.

Oppgraderingsmuligheter: Dersom du kjøper disk og diskkabinett hver for seg så er det mulig å oppgradere disken i ettertid. Ferdige eksterne disker er ofte limt sammen slik at man må bryte den opp for å få byttet ut disken. Sats gjerne på et diskkabinett med SATA internt siden utvalget av PATA stadig minker og det dermed blir vanskelig å oppgradere en ekstern disk med PATA/IDE om et par år.

Angående ferdigdisker bør du få mer plass enn det der for under tusenlappen. Se f.eks prisguiden.

Eller diskkabinett + harddisk.

Lenke til kommentar

How fast is USB 2.0?

USB 2.0 has a raw data rate at 480Mbps, and it is rated 40 times faster than its predecessor interface, USB 1.1, which tops at 12Mbps. Originally, USB 2.0 was intended to go only as fast as 240Mbps, but in October 1999, USB 2.0 Promoter Group pumped up the speed to 480Mbps.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt den Maxtor-disken, siden jeg vet at ganske mange har hatt trøbbel med de.

Vanlig harddisk + kabinett er veldig lurt. :thumbup:

Alle externe disker med usb 2.0->Ide kontroller jeg har vært borti disker har i praksis rundt 30MB/s .

6498295[/snapback]

Ja selvsagt. Ytelsen blir ikke som den teoretiske.
Lenke til kommentar

Satt å tenkte nøyaktig på det samme som effikan. Har selv en intern 300 GB disk i et eksternt kabinett som jeg bruker som Backup. Har ikke noe problemer jeg iallefall. Kan ikke akkurat si jeg merker noe særlig på hastigheten jeg da men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...