Gå til innhold

Bøyd pin i kortleseren til Nikon D70

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå vært på ferie i en uke, i Kragerø.

Veldig mye fint å ta bilde av, og minnekortet mitt fyltes fort opp.

Jeg hadde med meg en bærbar pc med kortleser, så jeg kunne overføre bildene.

Men den ene dagen, så skjedde det noe forferdelig.

Jeg tok ut minnekortet av kameraet (Nikon D70) og satte det inn i kortleseren.

Da jeg hadde overført bildene satte jeg inn minnekortet i kameraet igjen, men jeg klarte å sette det feil vei!

Dette resulterte i at en av pin'ene ble bøyd, men dette la ikke jeg merke til.

Jeg satte inn minnekortet andre veien, og trykke kanskje litt for hardt.

Minnekortet funket, men jeg sjekket heldigvis etter om noe hadde skjedd.

Den ene pin'en, i det ene hjørtet av kortleseren til kameraet hadde blitt klemt helt ned, altså helt flat.

- Så da lurer jeg på.

1. Minnekortet funker, trenger jeg å gjøre noe med pin'en?

2. Hva ville det koste å reparere, eller få fikset det?

3. Hva ville du gjort?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne med at det koster en tusenlapp å få fikset det, og jeg ville gjort det. Slik det er nå er det en fare for at den brekker helt til slutt, og da kan det hende at du mister kompabiliteten med f.eks. større minnekort enn 1gb.

Man bør absolutt være forsiktig når man tar ut og setter inn minnekort. Jeg har vanskelig for å forstå at du har klart å få til dette i edru tilstand (sommer i Kragerø ;) ), men disse ørsmå kontaktene tåler selvfølgelig ikke så mye. Historien lærer oss å ikke bruke makt når ting ser ut til å ikke passe sammen. Slik er det altid.

Ring til Interfoto (som har sevice på Nikon) og spør dem om råd. Hvis de mener at det kommer til å koste et par tusen, så spørs det om det ikke er like greit å holde seg til minnekort på 1gb, for eksempel. Det er nemlig ikke sikkert at pinen har noen spesiell funksjon, og i alle fall har den ingen funksjon med ditt kort.

Vi lære så lenge vi har lever. Jeg kan ikke huske å ha gjort tilsvarende tabber med fotoutstyret, men jeg har gjort minst like dumme tabber med annet utstyr :yes:

Lenke til kommentar

Pinnene i hjørnene på compactflash kortene er duplisert i diagonalt motsatt hjørne så det er ikke full krise hvis du mister en av dem. To av pinnene er card detect og de to andre to er jord.

Det er best å ha alle pinnene operative men jeg hadde neppe fått byttet kontakten hvis jeg ikke fikk lese/skrivefeil.

Lenke til kommentar

Virker som om du kan dette Kristallo.

Hvis du ser et Nikon D70-kamera bakfra, så er det den pin'en øverst til venstre som er bøyd hos meg.

Burde jeg knekke den, eller bare la den være slik?

Jeg får som sagt ingen skrivefeil.

Lenke til kommentar
Virker som om du kan dette Kristallo.

Hvis du ser et Nikon D70-kamera bakfra, så er det den pin'en øverst til venstre som er bøyd hos meg.

Burde jeg knekke den, eller bare la den være slik?

Jeg får som sagt ingen skrivefeil.

6499069[/snapback]

Kommer ann på om du skal kjøpe det eller ikke :p

Skal du ikke, så støtter jeg at du fikser det,

skal du kjøpe det, er det ett fett :p

Tihi ^^

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så det er altså en back-up, med dobling av antall pinner. Det er godt å vite hvis vi andre havner i samme situasjon.

6498389[/snapback]

Enten backup eller bedre forbindelse til jord (halvering av resistans).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...