Gå til innhold

Litt mer Nord Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generellt pene bilder, Sissel. Det ser ut til at du er litt for glad i å midtstille ting i bildet, selv om det fungerer greit på disse. Tolker det likevel som en tendens i din stil at du midtstiller, men jeg kan ta alvorlig feil her. Tre av bildene har tilnærmet midtstillt senter i bildene. Greit nok, det fungerer.

Av en eller annen grunn så fungerer ikke de store versjonene, så jeg forholder meg til thumbsene. Det er noe galt på diskusjon.no når jeg leser tråden. Jeg hang meg litt opp i bildet av den falleferdige sjøboden. Cropper du bort den fliken av et bygg til høyre i bildet blir det ganske stilig. De andre bildene har jeg ingen forslag til forbedring av. De er absolutt greie postkort aus Norwegen.

Bildene dine er litt store, så en resizing er på sin plass. Bildefiler på mellom en halv og en hel mb er i overkant på bildekritikken. Det bør ikke være nødvendig med mer enn 300 kb. Du har jo fått til å resize det ene bildet, så hvorfor ikke de andre? Slurv eller forglemmelse?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke slurv eller forglemmelse at jeg ikke har endret størrelse. Det er rett og slett uvitenhet. Visst ikke hvor stor de burde være... skal endre størrelse på dem.

Midtstille gjør jeg sikkert ja, føles tryggest for en nybegynner. Skal prøve å leke litt mer kanskje...

Takk for tilbakemeldinger!

Sissel

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en trygg nybegynner-regel å forholde deg til, så skal du bruke Rule of Thirds. Det betyr at du deler bildet inn i tre like store biter både på tvers og langs. Da vil du for eksempel legge horisonten på den øverste eller nederste linjen, ikke midt i mellom. Her har du masse lesestoff om komposisjon, noe som er veldig viktig hvis landskapsfoto er din greie:

http://www.photoinf.com/

Lenke til kommentar

Jeg vil kommentere det falleferdige huset. Et bilde jeg liker godt, og et knallbra motiv. Kunne tenkt meg å ta noen bilder av det selv, og ser for meg at det kan være spennende innendørs. Midtstillingen fungerer fint. Refleksjonen i vannet må være med, og det er akkurat nok av himmelen med i bildet, så ingenting galt med midtstilling her. Enig i å croppe bort enden på det andre huset der.

Bildet av steinbroen heller kraftig mot høyre. Kanskje det burde vært rettet opp?

Lenke til kommentar

Takk igjen for hjelp og kommentarer :)

Bildet av det falleferdige huset og hjellene er tatt i Nyksund. Det er et fraflyttet fiskevær som er delvis bygd opp igjen, nå bor noen få (4 tror jeg) fastboende der året rundt, og mange mange turister er innom der hver sommer. Det fallerferdige huset er et av de som ikke er restaurert, og jeg tror ikke det er en god idè å gå inn der... :nei:

Broen er tatt på Offersøy, og vinterbildet er tatt ved Kanstadstraumen.

Sissel

Endret av solstorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...