medlem-82104 Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 hei! PCen min slo seg helt vill, så jeg installerte OS på nytt. Da jeg skulle se på den ene harddisken min sto det at den måtte formateres, men det vil jeg ikke siden jeg har viktige dokumenter inne der... som ikke må slettes. Jeg kjørte chkdsk i run og da kom det opp: The type of the file system is RAW. CHKDSK is not aviable for RAW drives. jeg tror det er litt ugler i mosen her... noen som vet om et gratis recovery program som kan redde filene på harddisken min før det er for sent? Trenger svar kjapt! Mvh Andak Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 RAW er et bildeformat, bare disken din som er fucka. Er vel en maxtor disk regner jeg med. Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 RAW er et bildeformat, bare disken din som er fucka. Er vel en maxtor disk regner jeg med. 6497677[/snapback] Ja det er korrekt.. ! jøsses, ikke værst. Vet du om noen program som kan hjelpe meg? Andak Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Er harddisken over 128 Gb? Er installasjonen din foretatt med en opprinnelig Win XP eller en med "innebygget" SP2? Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Er harddisken over 128 Gb? Er installasjonen din foretatt med en opprinnelig Win XP eller en med "innebygget" SP2? 6497779[/snapback] Harddisken er på 120 Gb. Jeg hadde Windows 2000 når dette skjedde, men instalerte XP med "innebygget" SP2 som du sier! Andak Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Prøv getdataback. Det er betalprogramvare, men det eneste jeg kom på i farta. Det finnes tilsvarende gratis programvare også. Med slike programmer trenger man en ledig disk å redde dataene over på. Søk på getdataback i forumet så finner du mer info om tilsvarende gratis programmer. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 RAW med hensyn til harddisker betyr at operativsystemet oppfatter harddisken som uformatert. Hvis du vil benytte GetDataBack må du være klar over at denne finnes i 2 utgaver, en for FAT32 og en for NTFS. Som allerde nevnt må du ha en ledig harddisk (ikke bare en partisjon) som programmet kan legge data over på etterhvert som den klarer å redde ting. Legges ting til samme harddisk ødelegges mulighetene til å redde mange datafiler. Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) Takk for hjelpen, kjører programmet nå... *kjæregud, vær med meg* Andak Endret 15. juli 2006 av Andak Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Ikke få panikk om du ikke finner noen filer i første omgang. Da er det bare å prøve igjen med noen andre innstillinger. PS. Ikke for å gni det inn, men dette poengterer jo godt viktigheten av gode rutiner med sikkerhetskopier. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 klarer aldri å lære på det der selv jeg. Mista selv over 100 GB viktig data her for noen få dager siden hadde bare tatt backup av musikken min. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Et annet tips er å ALDRI ALDRI mer kjøpe maxtordisker. Lenke til kommentar
Oldie Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Et annet tips er å ALDRI ALDRI mer kjøpe maxtordisker. 6499586[/snapback] Lugna litet. Det er da langt fra uvanlig at filtabellene blir borte etter reinstallasjon av OS og at den nye Windows-installasjonen oppfatter disker som uformatterte. Denne maskinen, f.eks., har disk fra Maxtor som er minst fem år gammel. Aldri vært noe tull med den. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Et annet tips er å ALDRI ALDRI mer kjøpe maxtordisker. 6499586[/snapback] Hva er det for et fjortisse innlegg? Har stort set bare brukt Maxtor disker de siste 15 år - aldrig hatt problemer med de (utover nogen selvforskyllte). Kimmer Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Maxtor diskene har de siste årene blitt veldig ustabile, iallefall de bygget for hjemmemarkedet. Kanskje nå som de har blitt kjøpt opp av segate er de blitt bedre, men anbefaler alle å holde seg unna de. Er jo bare å søke på blant annet dette forumet så finner du ut av det. Bedre å heller kjøpe skikkelige disker som feks segate eller lignende. Kjører selv 4 servere hjemme og 14 på jobb,og etter at maxtor disker har blitt fjernet fra lineup har jeg (og vi) aldri hatt problemer med disker igjen. Seagate > maxtor. Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Takk for gode råd! Har fått reddet det viktigste.. men synd å måtte miste alt det andre også har formatert hele greia og skal begyne å legge inn ting på nytt... Shit happends.. Andak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå