Gå til innhold

Harddisk i RAW format?

Anbefalte innlegg

hei!

PCen min slo seg helt vill, så jeg installerte OS på nytt.

Da jeg skulle se på den ene harddisken min sto det at den måtte formateres, men det vil jeg ikke siden jeg har viktige dokumenter inne der... som ikke må slettes.

Jeg kjørte chkdsk i run og da kom det opp:

The type of the file system is RAW.

CHKDSK is not aviable for RAW drives.

jeg tror det er litt ugler i mosen her... noen som vet om et gratis recovery program som kan redde filene på harddisken min før det er for sent? :(

Trenger svar kjapt!

Mvh

Andak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er harddisken over 128 Gb? Er installasjonen din foretatt med en opprinnelig Win XP eller en med "innebygget" SP2?

6497779[/snapback]

Harddisken er på 120 Gb. Jeg hadde Windows 2000 når dette skjedde, men instalerte XP med "innebygget" SP2 som du sier!

Andak

Lenke til kommentar

Prøv getdataback. Det er betalprogramvare, men det eneste jeg kom på i farta. Det finnes tilsvarende gratis programvare også. Med slike programmer trenger man en ledig disk å redde dataene over på.

Søk på getdataback i forumet så finner du mer info om tilsvarende gratis programmer.

Lenke til kommentar

RAW med hensyn til harddisker betyr at operativsystemet oppfatter harddisken som uformatert. Hvis du vil benytte GetDataBack må du være klar over at denne finnes i 2 utgaver, en for FAT32 og en for NTFS. Som allerde nevnt må du ha en ledig harddisk (ikke bare en partisjon) som programmet kan legge data over på etterhvert som den klarer å redde ting. Legges ting til samme harddisk ødelegges mulighetene til å redde mange datafiler.

Lenke til kommentar
Et annet tips er å ALDRI ALDRI mer kjøpe maxtordisker.

6499586[/snapback]

Lugna litet. Det er da langt fra uvanlig at filtabellene blir borte etter reinstallasjon av OS og at den nye Windows-installasjonen oppfatter disker som uformatterte. Denne maskinen, f.eks., har disk fra Maxtor som er minst fem år gammel. Aldri vært noe tull med den.

Lenke til kommentar
Et annet tips er å ALDRI ALDRI mer kjøpe maxtordisker.

6499586[/snapback]

Hva er det for et fjortisse innlegg? :thumbdown:

Har stort set bare brukt Maxtor disker de siste 15 år - aldrig hatt problemer med de (utover nogen selvforskyllte).

Kimmer

Lenke til kommentar

Maxtor diskene har de siste årene blitt veldig ustabile, iallefall de bygget for hjemmemarkedet. Kanskje nå som de har blitt kjøpt opp av segate er de blitt bedre, men anbefaler alle å holde seg unna de. Er jo bare å søke på blant annet dette forumet så finner du ut av det.

Bedre å heller kjøpe skikkelige disker som feks segate eller lignende.

Kjører selv 4 servere hjemme og 14 på jobb,og etter at maxtor disker har blitt fjernet fra lineup har jeg (og vi) aldri hatt problemer med disker igjen. Seagate > maxtor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...