Gå til innhold

Canon 350D og skarphet

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt Canon 350D kit med standard Objektiv som følger med i denne pakken. Bildene ble ikke så skarpe som jeg ønsket meg.

Hva slags objektiv til en grei pris bør jeg kjøpe, når jeg vil ha skarpe portrett-bilder ?

Ser at noen anbefaler Canons 50 mm som koster ca 1000,-.

Vil jeg merke stor forskjell (skarpere bilder) i forhold til standard objektivet som følger med i kit-pakken, eller har noen andre objektiv å anbefale.

Jeg har også et objektiv 35-70 mm liggende fra min Canon EOS650, er dette objektivet bedre enn standard obj i 350D ?

Endret av isrihel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at en femtimillimetere blir ypperlig til det bruket. Jeg valgte også en slik variant i sin tid. Eneste problemet er at du ikke får lyst til å bruke zoomen lenger når du ser forskjellen. Du vil med andre ord føle enda mer behov for noe bedre enn kitobjektivet. Da er løsningen å spandere noen kroner på en ny normalzoom, men det finnes et annet alternativ også. Det er å supplere 50mm'eren med en 28mm 2,8 fra Canon. Den koster bare 1700, og da kan du overleve med kitzoomen som nødobjektiv, når du trenger mer vidvinkel. Jeg tror det vil ta uker og måneder mellom hver gang du velger å ty til den løsningen, med to ganske skarpe fastobjektiver til rådighet.

Begynn med 50mm, hvis det er portretter som står på menyen. Du vil raskt forstå hva jeg mener med fortreffeligheten til rimelig fastoptikk.

Alternativet er å kjøpe en bedre normalzoom med en gang. Selv klarer jeg meg (såvidt) med en billig Sigma 18-50/3,5. Tror desverre jeg vil være litt reservert til å anbefale en slik til 350D, siden den modellen sliter litt mer med AF enn min 20D. Sigma 17-70 har foreløpig ikke hatt noen rapporterte fokusproblemer med 350D, og jeg har stor tro på Tamron 17-50/2,8 også. Sistnevne har i tillegg stor nok blender til både innendørsfoto og portretter.

Selv kommer jeg nok til å bruke min Sigma 18-50 som nødvidvinkel i flere år, hvis jeg får kjøpt meg en 28mm snart. Jeg bør nevne at jeg ønsker ikke å leve helt uten zoom lenger, selv om jeg lett kunne gjort det.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

jeg har 50 mm f1,8, men jeg har ikke brugt den det store. Jeg har en tamron 28-75 f2,8 som tager C(k)anon gode og skarpe billeder, og jeg syntes nu lidt zoom er rart at have.

50 mm f1,8 er bestemt ikke dårlig, og jeg havde meget glæde af den da jeg skulle fotografere håndbold indendørs.

Lenke til kommentar

Neeeej - det kan kan du ikke. havde den været dyrere, så kunne du måske - men jeg kan måske få 5-600 kr for den, og så er jeg sikker på den har det bedre i min fototaske :!: .

Den har jo været nyttig - men du kan sikkert finde en brugt et sted. Der er jo folk der skifter til 500 f1,4

Lenke til kommentar
Neeeej - det kan kan du ikke. havde den været dyrere, så kunne du måske - men jeg kan måske få 5-600 kr for den, og så er jeg sikker på den har det bedre i min fototaske  :!: .

Den har jo været nyttig - men du kan sikkert finde en brugt et sted. Der er jo folk der skifter til 500 f1,4

6501790[/snapback]

:dribble:

Ikke lett å selge noe så billig nei. Like greit å ta vare på, den er jo tross alt ganske fin.

Lenke til kommentar

6501790[/snapback]

Vi snakker om en helt rå konstruksjon her, og jeg som syntes 200mm f2 til Nikon er et temmelig rått objektiv når det kommer til lystyrke på en telelinse, men 500mm f/1.4 da snakker vi jo nesten helt utrolig snakker om en blenderåpning med diameter på nesten 36cm her da. Så jeg regner med at det leveres med tilhenger til transport.

Endret av modin
Lenke til kommentar

:blush: jeg overvejede at ændre det da jeg så det citeret, men tænkte at selv nordmænd :tease: nok kunne gætte det var 50 mm f1,4 der var tale om ...

En 500 mm f1,4 ... jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men i givet fald tror jeg skulle den være monteret på en "stridsvagn" i middelklassen for at være mobil.

men altså der er nok nogen der opgraderer til 50 mm F1,4 og sælger deres brugte 50 mm f1,8. Men det er nok ikke noget folk sætter til salg (den er jo rar at have, og det er begrænset hvad man kan få for den) men når de ser en køber så kan en 500 kr. sedel jo altid lune :cool:

Jeg ser dem i hvertfald ikke særligt tit på div brugtbørser

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...