Gå til innhold

Sata disk Ny strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Hei eg har byttet hk. Dette er eit litt gammelt ett men det støtter sata150. Strømforsyninga mi er gammel den har eg brukt på mine andre hk. Nå skal eg kjøpe meg ny disk og lurer da på om eg må ha ny strømforsyning til en sata disk. Er det lik kontakt til strømmen på Ide som sata disk?

Er det og slik at eg kan kjøpe sata2 og den vil fungere til sata150?`

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan beholde din gamle strømforsyning, spesialpluggene for s-ata er bare nødvendig for hotswap. sata2 finnes ikke, men såkalte "sata2" disker er fullt bakoverkompitable.

6497331[/snapback]

Ok så da kan eg altså trygt kjøpe ein vanlig sata disk uten problemer. Kansje du har ein du anbefaler og?

Takk for raskt svar

Lenke til kommentar

En sata2 disk vil fungere fint på ett sata150 hovedkort.

Sata disker har en annen strømkontakt enn vanlige IDE disker (noen sata disker har begge deler, men det er ikke vanlig), så da trenger du bare å kjøpe en "molex til sata" ledning for å bruke sata harddisken på den strømforskyningen du allerede har.

Lenke til kommentar

Sata disker har en annen strømkontakt enn vanlige IDE disker (noen sata disker har begge deler, men det er ikke vanlig), så da trenger du bare å kjøpe en "molex til sata" ledning for å bruke sata harddisken på den strømforskyningen du allerede har.

6497341[/snapback]

Takk for svar. Finner ikkej denne overgangen på Psdata? Selger dei den ikkje ?

Lenke til kommentar

6497341[/snapback]

6497344[/snapback]

Joda det har de : http://www.psdata.no/ps.asp?it=105167

Lenke til kommentar

6497341[/snapback]

6497344[/snapback]

Joda det har de : http://www.psdata.no/ps.asp?it=105167

6497349[/snapback]

Tusen takk for svar.

Er det ein spes hd du anbefaler?

Lenke til kommentar

Vel, Samsung å Seagate har jo veldig gode harddisker.

Den nye Barracuda 7200.10 serien til Seagate har foresten fått mye skryt for å være kjappe å stillegående, så de kan være verdt å kjekke ut :)

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Selv måtte jeg kjøpe to stykk overganger fra Molex til S-ATA pga at jeg trodde at jeg hadde for lite S-ATA utganger på Strømforsyninga mi. Hehe. Det hadde jeg altså ikke, og uannsett hadde jeg en overflod av slike overganger fra før :blush:

av disker det kan være verd å ta en titt på kan denne være noe å se på:

IDE disk (Om du trenger det):

Samsung SpinPoint P120 250GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM

eller en S-ATA disk (Om du trenger det):

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Selv har jeg 6xSamsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM og de er kjempe gode. Har også 1x80 GB IDE Samsung disk i skuffen, 1x300 GB Samsung Disk som står i et eksternt kabinett som skal brukes som backup til den stasjonære maskina mi, og tilslutt 1x200 GB som brukes som OS disk i hovedmaskina mi.

Med andre ord: Bare Samsungdisker i min nåværende Hovedmaskin.

I den gamle maskina mi var det 1x120 GB Seagate og 1x120 GB Western Digital Og jeg sier bare en ting: Aldri mer.

Samsung er mye bedre enn de diskene. Billigere er de også.

Eneste som er litt dumt med Samsung disker (eller de har kommet seg litt nå da), men Samsungdiskene har ikke klart å komme opp på like stor kapasitet som Western, Seagate, Maxtor og Hitachi har. De største diskene til Samsung ligger enda på 400 GB, men for min del har dette ingenting å si. Jeg trives mer enn godt med Samsung diskene allikevel. 250 GB disker passer meg ypperlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...