Gå til innhold

Kan jeg legge til ny Kernel i install-iso for SW?

Anbefalte innlegg

Olear har ved en tidligere anledning sagt at test 2.6-kernelen som er på Slackwares installasjons-cd er mangelfull i forhold til 2.6.16.22 kernel som er tilgjengelig via slackware.com.

Jeg har en annen tråd der jeg viser til problemet mitt at pc'n min slår seg av når jeg prøver å kompilere ny 2.6 kernel. Derimot går det helt fint å velge 2.6 kernel fra /test på cd'n og den blir installert uten problemer.

Er det mulig å bytte ut 2.6 test kernel i iso-filen med siste 2.6.16.22 kernel som jeg har lastet ned sourcecode til, før jeg brenner iso-bildet på cd?

Er det bare å bytte ut det ene bz2-filen med den andre og deretter brenne cd'n? Og at jeg deretter kan prøve å reinstallere slackware og velge min egen 2.6 kjerne? :hmm:

Edit: Skriveleif.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal fungere fint, kan gi deg litt mer info når jeg har litt bedre tid :)

6499330[/snapback]

Tusen takk.

Har ikke all verdens tid til dette selv heller, så det er ett sånt flere-dager prosjekt. ;)

Ps: Driver og bytter disk nå, så vi får se om det hjelper først..

Lenke til kommentar

Ok, når det gjelder Slackware og 2.6-kernel kan det gjøres på flere måter, den enkleste måten er kanskje å laste ned SlackNET, kjør vanlig installasjon over nett, og tilslutt manuelt last ned kernel-modules osv fra ftp.slackware.no.

F.eks (gjelder for current):

setup (gjør det du vanligvis gjør (husk å velge huge26-kernel), men ikke ta med kernel-modules, kernel-source og alsa-driver)

cd til til der hardisken er mountet (/mnt) og wget

ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/extra/linux-2.6.16.24/alsa-driver-1.0.11_2.6.16.24-i486-1.tgz
ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/extra/linux-2.6.16.24/kernel-modules-2.6.16.24-i486-1.tgz

Installer disse med installpkg -root /path/til/mountet/root pakkene

En annen måte er å laste ned hele current, bytt ut kernelpakkene med de fra extra og remastre DVD/CD.

Siste mulighet er å vente til rundt August, da kommer 11. Denne bruker fremdeles 2.4 som default, men kommer med 2.6.16 (denne kommer med support) i extra og 2.6.17 i testing. Hvis ikke installeren gir deg mulighet til å velge kernel kommer jeg til å modifisere SlackNET til å gi den muligheten.

Lenke til kommentar
Ok, når det gjelder Slackware og 2.6-kernel kan det gjøres på flere måter, den enkleste måten er kanskje å laste ned SlackNET, kjør vanlig installasjon over nett, og tilslutt manuelt last ned kernel-modules osv fra ftp.slackware.no.

F.eks (gjelder for current):

setup (gjør det du vanligvis gjør (husk å velge huge26-kernel), men ikke ta med kernel-modules, kernel-source og alsa-driver)

cd til til der hardisken er mountet (/mnt) og wget

ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/sl...6.24-i486-1.tgz

ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/sl...6.24-i486-1.tgz

Installer disse med installpkg -root /path/til/mountet/root pakkene

Jeg har for dårlig og ustabil linje da jeg er en del km fra sentralen, pluss at det er gammel tynn kobber i linja. Telenor driver og ruter om i området mitt, og mest sannsynlig er jeg på nytt tilkoblingspunkt på en ny og mye nærmere sentral ila august (Fikk litt inside info av en bekjent..). Så denne valgmuligheten bør jeg vente med.

En annen måte er å laste ned hele current, bytt ut kernelpakkene med de fra extra og remastre DVD/CD.

Dette er vel noa alá det jeg ser for meg. Bytte ut 2.6 kjernen i /testing på cd'n med en 2.6.16 kjerne feks og deretter brenne ny cd. Har dog ikke fått tak i 2.6.16.22 kjerne. Prøvde her om dagen men fikk bare feilmeldinger. Lastet ned 2.6.17.4 fra kernel.org da den stod som siste stable med support, samt at jeg har 2.6.16.20 fra før.

Siste mulighet er å vente til rundt August, da kommer 11. Denne bruker fremdeles 2.4 som default, men kommer med 2.6.16 (denne kommer med support) i extra og 2.6.17 i testing.

Vurderer dette... Drev faktisk og tittet litt på SW-siden her om dagen for å finne ut når 11 var på vei. Takk for info.

Jeg har reinstallert på ny disk nå og prøver å få oppgradert KDE fra 3.4 til 3.5, men det er knotete når jeg ikke er kjent med det. Får se om jeg tør gå på en ny kompilering senere hvis jeg ikke gjør det med cd'n som nevnt over.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Spar deg mye hodebry, installer Slackware Current og bruk den ferdigkompilerte kernelen som ligger i extra.

ftp://ftp.slackware.no/linux/ISO-images/S...rrent-ISO-build

Hvis du vil gå over til 11 når den kommer ut trenger du bare å skifte mirror i slackpkg, eller såklart fortsette å bruke current (ikke å anbefale etter 11 kommer ut, da det vil skje drastiske forandringer som egentlig skulle skje i 11)

Lenke til kommentar
Spar deg mye hodebry, installer Slackware Current og bruk den ferdigkompilerte kernelen som ligger i extra.

ftp://ftp.slackware.no/linux/ISO-images/S...rrent-ISO-build

Hvis du vil gå over til 11 når den kommer ut trenger du bare å skifte mirror i slackpkg, eller såklart fortsette å bruke current (ikke å anbefale etter 11 kommer ut, da det vil skje drastiske forandringer som egentlig skulle skje i 11)

6516373[/snapback]

Takk takk. Jeg tar med usb-disken på jobben i morgen for å laste ned current-dvd'n.

Når det gjelder 11 kommer jeg sikkert til å gå over til dne når den kommer. Liker å være bleeding edge i den grad det lar seg gjøre i Slackware

;) .

Lenke til kommentar

Etter planen skal den komme ut i August, men ting kan såklart forandre seg. Merk at det ikke blir så mange forandringer i forhold til 10.2 (utennom såklart nye versjoner av det meste), denne versjonen burde heller bli lansert som 10.3 (min mening). Når 11 er ut så begynner det å skje ting, tror faktisk det blir så mange forandringer i current etter 11 at Pat kanskje hopper rett til 12.

Hvorfor vente? Installer current ;)

Lenke til kommentar
Etter planen skal den komme ut i August, men ting kan såklart forandre seg. Merk at det ikke blir så mange forandringer i forhold til 10.2 (utennom såklart nye versjoner av det meste), denne versjonen burde heller bli lansert som 10.3 (min mening). Når 11 er ut så begynner det å skje ting, tror faktisk det blir så mange forandringer i current etter 11 at Pat kanskje hopper rett til 12.

Hvorfor vente? Installer current ;)

6523691[/snapback]

Tittet litt på lenken i siganturen din. ut i fra hva jeg kan se så følger Opera med som default på neste versjon. Det er digg. :thumbup:

Etter at Opera 9 kom har jeg droppet alle andre nettlesere.

Bortsett på de ressurssvake jeg har stående rundt om kring.. Der er det fortsatt Konqueror.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Tittet litt på lenken i siganturen din. ut i fra hva jeg kan se så følger Opera med som default på neste versjon. Det er digg.  :thumbup:

Merk at det er eSlack, ikke Slackware :)

6524331[/snapback]

Hva er forskjellen?

Er det en avstikker av Slackware eller er det den spanske brukergruppen for Slackware? Jeg er ikke så god i spansk dessverre. :no:;)

Lenke til kommentar

Jeg synes dette virker kjempebra.

Har dessverre ikke noe å bidra med i prosjektet, men har utrolig lyst til å teste ut tingene etter hvert.

Vurdert Xgl? med Compriz som desktop?

Skal den bare hete eSlack?

Det jeg muligens kan bidra hvis det er noen form for interesse, er støtte til en eventuell hjemmeside med CMS. Joomla/Mambo er jeg sånn passe erfaren med.

Masse spm, men jeg ble skikkelig nysgjerrig. :thumbup:

Edit:Jeg så det du skrev om Fluxbox og jeg må si at jeg generelt grunnlag er veldig fornøyd med diverse *box-vindubehandlere. Kjørte lenge Xoblite og BBLean på min WinXp som shell før jeg begymte å tukle ordentlig med linux. Sånn umiddelbart synes jeg default organisering i menyene på Fluxbox kan jobbes litt med da de er litt "rotete" for newbies som er vant til win. Men det er jo bare en liten txt-fil unna så er alt ok. :thumbup:

Edit 2: Er sånne ting som Inkscape, Scribus, Blender og Xara med? (Gimp tar jeg som en selvfølge..).

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Trenger alltids noen til å teste :)

XGL blir lagt til når jeg en gang blir ferdig med X (bare 100 pakker igjen :whistle: ). Compiz blir nok ikke lagt til, iallefall ikke av meg. De primære DE/WM blir KDE, E17, XFCE og Fluxbox (kanskje flere etter behov, men ikke GNOME).

eSlack er bare en arbeidstittel, forslag tas imot. Webside er ikke noe prioritet for øyeblikket, men dette kommer nok jeg til å ta meg av når den tid kommer.

Personlig synes jeg at menyen til Fluxbox er enkel og oversiktlig, alt er delt opp i kategorier, men igjen dette er veldig enkelt å fikse på.

eSlack pr.dags dato er fungerede og stabil, men for å løsrive oss helt fra Slackware mangler glibc og xorg. Planen var å få ferdig dette til Juni/Juli, men tror nok ikke vi greier tidsfristen da både hotstian og jeg har mye annet å gjøre.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Edit 2: Er sånne ting som Inkscape, Scribus, Blender og Xara med? (Gimp tar jeg som en selvfølge..).

Scribus og Blender ligger på todolisten min, Xara har jeg enda ikke vurdert.

Pakkeliste pr. idag:

apps:

BitTorrent

alsa-utils

buildpkg

curl

icon-naming-utils

lame

mpd

nano

openssl

quicktime4linux

unrar

yasm

base:

aaa_base

bash

bpkg

bzip2

devs

dhcpcd

e2fsprogs

etc

gawk

gettext

glibc

grep

grub

gzip

hdparm

kbd

kernel-default

kernel-modules

less

libaal

libutempter

linux

module-init-tools

pcmciautils

procps

reiser4progs

reiserfsprogs

sed

shadow

slapt-get

slocate

sysfsutils

sysvinit

tar

udev

dev:

gcc

kernel-headers

kernel-source

php-fcgi

subversion

e17:

ecore

edje

eet

embryo

enlightenment

epeg

evas

ewl

extra:

docbook

faac

faad2

flac

gfeed

gst-plugins-bad

gst-plugins-base

gst-plugins-good

gst-plugins-ugly

gstreamer

libtheora

moz-solibs

sablotron

xvidcore

firmware:

ipw2100-fw

ipw2200-fw

games:

freeciv

gfx:

box-themes

desklet-weather

gnome-icon-theme

gtk-engines

gtk-themes

hicolor-icon-theme

xfce-themes

gnome-compat:

atk

cairo

cairomm

gc

gconf

glib

glibmm

glitz

gnome-desktop

gnome-doc-utils

gnome-keyring

gnome-mime-data

gnome-python

gnome-python-desktop

gnome-terminal

gnome-vfs

gtk+

gtkmm

gtksourceview

iso-codes

libart_lgpl

libbonobo

libbonoboui

libglade

libgnome

libgnomecanvas

libgnomecups

libgnomeprint

libgnomeprintui

libgnomeui

libgtkhtml

liboil

libpixman

libsigc++

libxml++

orbit

pygobject

pygtk

pyxml

scrollkeeper

vte

kde:

kdesvn

libs:

alsa-driver

alsa-lib

alsa-oss

aspell

aspell-en

audiofile

db4

expat

fontconfig

freetype

fribidi

gdbm

gmp

gnet

imlib2

lcms

libao

libast

libdrm

libdvdcss

libdvdread

libexif

libgsf

libid3tag

libidl

libidn

libjpeg

libmad

libmng

libmusicbrainz

libogg

libpng

librsvg

libtermcap

libtiff

libtunepimp

libungif

libusb

libvorbis

libxml2

libxslt

mesa

mhash

ncurses

pango

pcre

poppler

popt

readline

sdl

sdl_image

sdl_mixer

sdl_net

sdl_ttf

shared-mime-info

slang

startup-notification

t1lib

taglib

zlib

meta:

alsa

xorg-corelibs

xorg-coreproto

xorg-libs

xorg-protocols

nonfree:

adobereader

codecs

flashplayer

googleearth

jdk

jre

opera-shared

opera-static

pasture:

evince

gdk-pixbuf

gedit

server:

apache

lighttpd

mysql

php-apache

wm:

fluxbox

x11:

applewmproto

appres

bdftopcf

beforelight

bigreqsproto

bitmap

compositeproto

damageproto

dmxproto

editres

evieext

fixesproto

fontcacheproto

fontsproto

glproto

inputproto

kbproto

libAppleWM

libFS

libICE

libSM

libWindowsWM

libX11

libXScrnSaver

libXTrap

libXau

libXaw

libXcomposite

libXcursor

libXdamage

libXdmcp

libXevie

libXext

libXfixes

libXfont

libXfontcache

libXft

libXi

libXinerama

libXmu

libXp

libXpm

libXprintAppUtil

libXprintUtil

libXrandr

libXrender

libXres

libXt

libXtst

libXv

libXvMC

libXxf86dga

libXxf86misc

libXxf86vm

libdmx

libfontenc

liblbxutil

liboldX

libxkbfile

libxkbui

printproto

randrproto

recordproto

renderproto

resourceproto

scrnsaverproto

trapproto

videoproto

windowswmproto

xbitmaps

xcmiscproto

xextproto

xf86bigfontproto

xf86dgaproto

xf86driproto

xf86miscproto

xf86rushproto

xf86vidmodeproto

xineramaproto

xproto

xproxymanagementprotocol

xtrans

xap:

abiword

adesklets

audacious

bluefish

conky

epdfview

fluxconf

gaim

gimp

gqview

gxine

inkscape

leafpad

liferea

mplayer

mplayerplug-in

news-notification

oxine

rox

seamonkey

slim

totem

wine

xarchive

xine-lib

xfce:

exo

gtk-xfce-engine

libxfce4mcs

libxfce4util

libxfcegui4

mousepad

orage

terminal

thunar

xarchiver

xfce-mcs-manager

xfce-mcs-plugins

xfce-utils

xfce4-appfinder

xfce4-dev-tools

xfce4-icon-theme

xfce4-mixer

xfce4-panel

xfce4-session

xfdesktop

xfmedia

xfprint

xfwm4

xfwm4-themes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...