Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En eller annen gang i vinter fikk jeg forstørret et bilde til 50 x 70 cm og hengte det på veggen i glass og ramme. Bildet har klart seg veldig bra - helt fram til nå i disse sommertider... Nå har det vært så varmt at vinduer og dører har måtte stå oppe store deler av dagen. Dette ser ut til at bildet ikke har vært så glad i, for nå har bildet begynt å bli "skrukkete" bak glasset. Jeg innbiller meg i alle fall at det må ha noe med luft og temperaturer å gjøre, for problemet har oppstått etter at jeg har luftet ut litt...

Hvordan kan man forhindre at sånt skjer? Bildet er fremkalt hos en spesialist, så jeg tror ikke at kvaliteten på papiret er det egentlige problemet. Det var imidlertid jeg selv som satte det inn i ramme... Trodde jeg fikk det bra til, men kanskje jeg har gjort noen "feil" likevel? Tips mottas med glede. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skulle min gamle bestefar vært i live, siden han var rammemester. Selv fusket jeg litt i faget da jeg gikk på barneskolen, men husker ikke mer enn at man bør bruke syrefri passepartout. Bruker du passepartout, eller dekker bildet rammen helt ut? Hva med å spørre en rammemester, eller mesterfotograf, om hva som kan være årsaken?

Lenke til kommentar
Hvor får man forresten tak i sånne syrefri passepartout?

6499983[/snapback]

Syrefaste passepartout skal du få hos alle rammeforretninger. Husk at papplaten bak også må være syrefast. Tviler på at noen lager passpartout som ikke er syrefrie. Bakplatene derimot...

Skrukkete bilder har nok annen årsak. Fuktighet i bildet vil gi skrukker (papir strammes når det tørkes). Har du rammet inn bildene med en gang? Forsøk å åpne rammen å la bildene tørke noen dager.

Hvis bildene går helt ut (ingen glippe) mot rammekantene kan også dette medføre skrukker. Det bør være en klaring på en millimeter eller to.

Lenke til kommentar

Det er mulig at det beste er å montere så store bilder på en stiv plate. Det er jo ikke vanlig å ramme inn så store plakatbilder. Jeg tror jeg personlig ville brukt en paplett-plate til montasje, og lagt på en coating utenpå. Smak og behag. Glad jeg ikke er så begeistret for størrelser over A3 selv.

Lenke til kommentar
Skrukkete bilder har nok annen årsak. Fuktighet i bildet vil gi skrukker (papir strammes når det tørkes). Har du rammet inn bildene med en gang? Forsøk å åpne rammen å la bildene tørke noen dager.

Hvis bildene går helt ut (ingen glippe) mot rammekantene kan også dette medføre skrukker. Det bør være en klaring på en millimeter eller to.

6500484[/snapback]

Nei bildene lå vel sikkert en ukes tid før de ble satt i ramme, og det er også en klaring på ca 1-2 mm...

Vet ikke om bildet kan reddes, eller om jeg må forstørre det opp på nytt. Takk allikevel for alle tips. Jeg skal høre med en fotoekspert hva jeg bør gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...