G Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) Hjelp trengs til konfigurering av Billion BiPAC 640AE bredbåndruter. Nextgentel linjen er OK Thomson boksen fra Nextgentel er OK Kommer ut på internett med disse tingene. Hadde en ASUS ruter som har begynt å skape seg, og derfor har jeg forsøkt å gå tilbake til det eldre Billion utstyret jeg har hatt liggende å støve ned. Har utført "reset" på Billion boksen, installert nyeste firmware på den også. Det er under innstillingene jeg har trøbbel. Jeg kommer ikke opp med DNS. Et "ping" mot yahoo.com fungerer ikke. Har valgene: PPPoE som ikke er aktuellt, fordi dette er sånn Telenor med andre benytter seg av. PPTP vet jeg ikke sikkert om kan være aktuellt. Men er litt skeptisk til at denne er riktig. Obtain IP address automatically har jeg mest tro på. Har ellers forsøkt statisk oppsett av DNS, og også Obtain automatically. Har forsøkt med og uten UPnP. Så at det var et spesiellt valg under Dynamic DNS under Advanced menyen. Her kunne en velge RIP1 eller RIP1+RIP2. Det vet jeg ikke hva er til. Den nye firmwaren tilførte nok ruteren mange flere funksjoner enn jeg hadde når jeg sist benyttet denne på Nextgentel ISP'en. Noen som har noen gode forslag? Forsøkte å lese av min IP adresse (som er relativt statisk) hos Nextgentel. Satte denne inn, sammen med Subnet 255.255.255.0. Satte gateway til 10.0.0.1. Men den klagde da på at gateway var feil. IP adresse hos Nextgentel er jo 80.202.x.x IP info for Thomson boksen er jo: 10.0.0.6 255.255.255.0 10.0.0.1 IP info for Billion boksen er: 192.168.1.x 255.255.255.0 192.168.1.254 Noen gode forslag? EDIT: PS, har også forsøkt statisk og dynamisk DNS i windows nettverkskonfigurasjon. Benytter Windows XP Endret 19. juli 2006 av G Lenke til kommentar
mar Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Slik som det er satt opp tar Speedtouch ruteren seg av PPPo(A/E) forbindelsen. Billion ruteren må derfor stå med "motta automatisk" (dynamisk/DHCP som det ofte heter), men det greieste er vell kanskje så den opp som et aksesspunkt? (regner med det er trådløsruter det er snakk om her). Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 (endret) Nettverkskonfigurering er noe merkelige greier egentlig. Etter å ha studert tidligere innlegg så fant jeg denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=467361& 1. Nå fikk jeg kun kontakt på den ene Windows XP PC'en etter at både PC'ene sine ethernet plugger stod tilkoblet på LAN og at, ut på internett pluggen stod tilkoblet på LAN, og dette var på Billion ruteren. Svar på ditt spørsmål om at denne boksen er trådløs: Nei det er en veldig gammel ruter som jeg nå skal bruke som nødløsning. Som har fungert tidligere. Men jeg fikk informasjon fra IPCONFIG: 10.0.0.7 benytter den PC'en som fikk kontakt, og gateway 10.0.0.1, subnet mask er jo som regel likt for de fleste oppsitt likevel (255.255.255.0) Dette vet jeg er IP adresser som Thomson (modemet) gir ut. PC'en er nå satt opp med full automatikk for å få tildelt IP adresse og DNS oppslags IP adresser. Denne ene PC'en kom så på internett med det oppsettet. 2. Så tenkte jeg at det samme burde kunne gjøres på den andre. Satte opp alt til å slå/hente opp automatisk på Windows XP. Men nei, den husker en sånn tullete Billion IP adresse. Selv med /release og /renew parameterene. OK. Da gikk jeg inn i Properties for TCP/IP på WinXP. Satte manuelle innstillinger. Satte gateway til 10.0.0.1. Satte fast IP adresse til noe under den på den andre PC'en, og valgte tilfeldig 10.0.0.4. Satte subnet mask til 255.255.255.0. Satte DNS adresser til 217.13.4.21 og 217.13.7.136. Dette oppsettet fungerte. Konklusjon: Nå kan jeg gjøre DNS oppslag på begge PC'ene. Den første PC'en får gitt all IP informasjon helautomatisk, og den andre PC'en helt manuellt. Snodige greier. Er det noen grunn til at oppsettet må gjøres sånn som dette? Husker at Billion ruteren hadde NAT slått på som Default, og det er noe den ennå har. Men siden den nå kun benytter Billion boksen som switch, kan likevel ruter innstillinger ha litt effekt på tingenes tilstand? Det innlegget som dere ser jeg viser til lengre oppe på siden fikk meg til å huske at en Nextgentel ansatt hadde foreslått å koble min Billion ruter på LAN tilkoblingene tidligere, for flere år siden. For da fungerte det. Jeg har aldri tidligere opplevd at en PC må manuellt stilles inn, mens at den andre PC'en kan få ting helt automatisk. Noen kommentarer på disse opplevelsene? Jeg har ikke særlig greie på nettverk, og jeg bare prøvde og feilet en del. Det var jo godt jeg fikk det til å fungere, selv om det virker som ett litt sært oppsett. Endret 16. juli 2006 av G Lenke til kommentar
mar Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Har du slått av DHCP serveren i Billion ruteren? Dersom denne står på blir det mer eller mindre tilfeldig hvilke IP maskinene får. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Først prøvde jeg WAN port tilkoblet oppsett, med DHCP slått på. DHCP er slått på i Billion boksen ennå. Automatisk tildeling av "interne" IP adresser er jo egentlig det ønskelige i et slikt oppsett som regel. Skal DHCP slås av når du kobler alt til LAN portene? Lenke til kommentar
mar Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Først prøvde jeg WAN port tilkoblet oppsett, med DHCP slått på. DHCP er slått på i Billion boksen ennå. Automatisk tildeling av "interne" IP adresser er jo egentlig det ønskelige i et slikt oppsett som regel. Skal DHCP slås av når du kobler alt til LAN portene? 6501163[/snapback] JA, når du kobler Speedtouch ruteren til LAN porten på Billion ruteren vil de andre enhetene du kobler til får kontakt med DHCP serveren i Billion ruteren og DHCP serveren i Speedtouch ruteren, og da går det fort galt. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 OK, da har jeg valgt å legge ved en PDF-fil slik at om noen får bruk for å se på skjermbilder fra oppsettet så kan de det. Laget likegodt ett ekstra innlegg for formålet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=604342 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Ser nå ut til å fungere når jeg setter begge PC'ene med manuelle IP adresseinnstillinger i Windows XP. Har slått av DHCP som du foreslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå