Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke dekk på 6,5x15 felg?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen 6,5x15 felger til bilen min, og i den forbindelsen lurte jeg på hvilke dekk jeg burde velge.

Dotz anbefaler 195/55R15 og 205/50R15.

Så spørsmålet er, hvilken av de to størrelsene burde jeg velge?

Har en liten følelse på at 205 dekk vil bli seende rart ut, så jeg vil bekrefte eller avkrefte det før jeg kjøper meg dekk.

En ting til, må jeg få godkjent de nye felgene/dekkene på bilen min hos S V, når std. dekk dim er 185/65R14?

Hilsen en som ikke har peiling på sånt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt 195\55-15. Strengt tatt så skal nye dekkdimensjoner inn i vognkortet, men når du kun går fra 14 til 15 toms og holder deg innenfor maks 5% avvik fra standard dimensjon, og dekkene ikke stikker utenfor hjulbuene tviler jeg på at du får problemer med det ved en kontroll.

Lenke til kommentar

du kan bruke begge dimensjonene. 185-195-205 forteller bredden på dekket i millimeter. Så 205 dekket er bare 2 cm bredere enn 185 dekket.

Du behøver ikke bytte vognkort for å endre dekk dim. i vognkortet står det bare hva som er standard dekk dimensjon. også velger man dekk ut ifra det.

Regelen sier at rulleomkretsen ikke skal avvike med mer enn 5% fra det som er oppgitt i vognkortet.

Rulleomkretsen er som følger, hentet fra min overgangstabell:

185/65-14 = 1818mm

195/55-15 = 1815mm

205/50-15 = 1790mm

brede dekk er fett, jeg hadde glatt gått for 205 dekkene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...