Øyvind L Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 I denne diskusjonen blir det nok et skille mellom de som har fotografert i mange år, og er vant med gode søkere, og de som har erfaringen sin fra konsument-dSLR. Har man ingen referanse som kan irritere en, så kan man godt ta til takke med hva som helst, egentlig. Det var ingen som klaget over rammesøkerene på belgkameraene rundt første verdenskrig heller, men da hadde man ikke noe bedre. I dag ville alle klagt på en slik søker, fordi alle har erfaring med bedre søkere. 6546789[/snapback] Opprinnelig gikk vel denne diskusjonen på problematikk omkring dårlig syn / brillebruk og bruk av optisk søker - ikke gode og dårlige søkere. Du har helt klart et poeng at hvis en ikke har noen referanse kan en bli fornøyd med hva som helst. Poenget mitt er ihvertfall at en dårlig søker (f.eks. Nikon D70 som jeg har), ikke blir noe dårligere fordi om en bruker briller - hverken fokuseringsmessig eller oversiktsmessig. Lenke til kommentar
Leema Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg bare lurer på en ting, på mitt D70 så har jeg diopter dingsen lengst nede, hvis noen sjønner hva jeg mener? ( Knappen helt nede på - ) Betyr det da at jeg ser dårlig? Jeg mener selv at jeg har normalt syn, greier og lese ting på avstand osv. Men har problemer med å fokusere manuelt med Canon T70, som er uten diopter. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg vil tro det er et tegn på at du er langsynt, selv om jeg ikke vet hva "nederst" på diopteret betyr, altså om det er pluss eller minus. Jeg har brukt T70 noen få ganger, og synes det har en grei søker med vanlig split-image. Du burde ikke ha noen som helst problemer med å fokusere lett med den. Lenke til kommentar
Øyvind L Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg bare lurer på en ting, på mitt D70 så har jeg diopter dingsen lengst nede, hvis noen sjønner hva jeg mener? ( Knappen helt nede på - ) Betyr det da at jeg ser dårlig? Jeg mener selv at jeg har normalt syn, greier og lese ting på avstand osv. Men har problemer med å fokusere manuelt med Canon T70, som er uten diopter. 6548351[/snapback] Hvis du føler det er bedre med diopteret lengst nede (i minus-stilling) kan det tyde på at du er svakt nærsynt (ikke langsynt som PMnormal skriver). Ta en synstest for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Jeg vil bare si tusen takk til herr PMnormal som har fått meg til å innse hvor trang og liten søkeren på D70 er... Nå sitter jeg og hater hver gang jeg skal ta ett bilde, tusen hjertelig takk! (må taes med den lillle dosen selvironi det er ment som) Endret 26. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg vil bare si tusen takk til herr PMnormal som har fått meg til å innse hvor trang og liten søkeren på D70 er... Nå sitter jeg og hater hver gang jeg skal ta ett bilde, tusen hjertelig takk! (må taes med den lillle dosen selvironi det er ment som) 6560813[/snapback] :!: Tok den, MrLee. Jeg må nok innrømme at den irritasjonen har gitt seg litt med tiden for min del. I nøden spiser fanden fluer, og PMnormal kan være en glad fotograf selv med en mobiltelefon. Det er til syvende og sist personen bak kamera som avgjør den endelige kvaliteten uansett Lenke til kommentar
m3 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Jeg ville bare si at denne tråden har vært nyttig for meg Jeg prøvde å finne informasjon om samme tema på nettet men det var ikke så lett. Man skulle tro at det er en del som bruker briller sammen med dslr eller har tenkt å kjøpe seg en dslr men er usikker og at derfor burde finnes en del om det temaet!? Jeg er en amatør fotograf med inntresse for fotografi, og i det siste har inntressen vokst mer og mer og derfor snuste jeg litt på det med speilrefleks men tok det for gitt at man kunne både bruke den optiske søkeren og LCD skjermen som søker. Men jeg ble først klar over det når jeg leste tråden (Annonsering: Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR). Så ønsket mitt er at det i fremtiden når det blir laget guider om speilrefleks mot kompakt kamera at man da tar opp dette tema også. Og i tillegg prøver å si noen få ord om hvordan den optiske søkeren fungerer sammen med briller, når akam tester DSLR. Ha en fin dag alle sammen…. Hilsen m3. Endret 29. oktober 2006 av m3 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jeg så plutselig at denne tråden er ganske gammel, men vil legge til et par oppdateringer (for nye lesere, tiden tråden er tatt opp igjen). For dem som vurderer Canon 30D seriøst, bør også "nye" Nikon D80 vurderes seriøst, og den har en søker som absolutt stiller i samme klase som *ist-DS(2) sin (Samsung GX-1S er sjelevennen til Pentax *ist-DS2). Dessuten blir Pentax K10D og Samsungs klone også med i denne klassen, når de dukker opp (forhåpentligvis i november). Det er flere semikompakter som bør være med i betraktningen også. Fujifilm S6500fd og og Sony R1 er nevnt, jeg vil definitivt ha med Panasonix FZ-50 i denne gruppen. Joda, jeg vet at du mister 7 mm fra 28mm til 35mm, men det er omtrent det eneste minuset dette kameraet har spesifikasjonsmessig. Støymessig har Panasonic vært dårligere enn de andre, men de har skjerpet seg betraktelig, og er i hvert fall ikke så mye dårligere at jeg vil ta det som et argument (jf. FZ-30). Lenke til kommentar
Ablaze Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 I anledning nyinnkjøpt Canon EOS 550D, og sterkt nedsatt syn, lurer jeg på om det finnes sterkere korreksjonslinser enn -4, og om den innlagte korreksjonen på kameraet gir ekstra korreksjon i tillegg til de -4 (eller mer) som er på korreksjonslinsa, altså om det legges sammen? Ser at det er en gammel tråd, men regner med det er bedre enn å starte en ny en. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 http://www.bhphotovideo.com/c/product/12389-REG/Canon_2846A002__3_Diopter_E.html Så lenge du finner dem i E-serien de i ED serie er for kamera med større søker. Lenke til kommentar
Ablaze Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Vet ikke helt om du forsto spørsmålet mitt. Er klar over at det er korreksjonslinse E jeg skal bruke, men har kun funnet disse med maks -4, og den du linket til var minus tre. I tillegg lurer jeg på om den innlagte korreksjonen på kameraet blir addert til korreksjonslinsas korrigering. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Diopter korreksjonen sitter i kamera huset. Du fjerner den "øyemuslingen" av gummi som sitter foran søker inngangen (lett å ta av, prøv selv, bare å skyve oppover). Så sklir du den tilsvarende "øyemuslingen" med fast diopter ned på samme plassen.Da skal den "doble" effekten av den justerbare diopteren i søkeren. Eneste problemet som jeg ser her er å finne en som faktisk passer i sporet til ditt kamera. Så vær nøye med at du velger den riktige. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Denne tråden kan også være litt relevant: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=902841 For min del, så ser jeg ikke helt vitsen i stresse med å få kamerasøkeren skarp uten briller; tar heller på meg et par briller som lar meg se hele søkeren uten å ta de av. Jeg er uansett avhengig av briller for å se godt, og å ta av seg brillene hver gang man løfter kameraet opp for å ta et bilde er uaktuelt for min del. Bør forøvrig være mulig å få slipt til korreksjonsliste hos en optiker som har utstyret som skal til for å slipe glass selv; Blir fort smådyrt, men om man er helt avhengig av å få en skarp søker uten bruk av briller/linser så er det et alternativ. Forøvrig er det greit å tenke over fargen på glasset om man er avhengig av solbriller med styrke. Nøytral grå gir mindre feilvurdering av fargene enn f.eks forskjellige brunfarger. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Vet ikke helt om du forsto spørsmålet mitt. Er klar over at det er korreksjonslinse E jeg skal bruke, men har kun funnet disse med maks -4, og den du linket til var minus tre. I tillegg lurer jeg på om den innlagte korreksjonen på kameraet blir addert til korreksjonslinsas korrigering. At den adderes er vel bare logisk er det ikke? ... For min del, så ser jeg ikke helt vitsen i stresse med å få kamerasøkeren skarp uten briller; tar heller på meg et par briller som lar meg se hele søkeren uten å ta de av. Jeg er uansett avhengig av briller for å se godt, og å ta av seg brillene hver gang man løfter kameraet opp for å ta et bilde er uaktuelt for min del. ... For min egen del så ser jeg mer over over brillekanten* enn gjennom selve brilleglasset. Med -1 er det ikke så mye om å gjøre uansett. Har vel stilt inn dioptrien etter perfekt syn med kontaktlinser (nullstilling), hender jeg stiller den til -1 hvis jeg vet at jeg i perioder kun skyter med briller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå