darkness| Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Bare kjøkkenet, eller oss i aksjon? Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Er øl lov i denne tråden? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Er øl lov i denne tråden? 6557408[/snapback] Med minst 18 års grense så det så Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Hurra! Er i grunnen mest spent på om noen faktisk har brukt øl i matlagingen sin og om dette i så fall ble suksess Forøvrig så vil jeg anbefale å brygge sitt eget øl. Da kan man finsikte det inn mot spesielle retter om det skulle være ønskelig Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Drinker ja, har vel noen der også, men problemet er et godt nok utstyrt barskap, det koster noen kroner ... Er dog ikke så opptatt av drinker lenger, en gin og tonic med Plymouth er godt nok for meg. Ellers går det mye i Single Malts fra Islay. Lagavulin, Laphroig og Bowmore da noen av mine favorittdestillerier. Var på en særdeles bra tur på Islay ifjor våres. Høydepunktet var omvisning på Bowmore destilleri med "Destillery Manager". En trivelig kar ved navn Percy, som normalt sett ikke holder til på destilleriet. Noen ganger er det å ha drevet en bar ganske fordelaktig. Av andre ting jeg liker bør vel også Cognac nevnes, den baren jeg har nevnt tidligere hadde på min tid litt i overkant av hundre forskjellige cognacer, så jeg kan vel tørre å påstå jeg har smakt noen forskjellige der også. Gourmet er nok du litt mer av når det kommer til mat Øivind, er gjerne litt sær på mat, og enda særere på vin. Dette medfører til en stor grad at jeg først kikker på vinkartet når jeg er ute, og prøver å bestille mat som passer til vinen. Slik som jeg ser det, er du ett godt stykke på vei til å bli "vinfrelst", all den tid du ikke griner på nesen av å betale litt for vinen. Vinmonopolet i Norge er vel faktisk til en stor fordel for oss litt interesserte. Grøss og gru til den dagen vin blir solgt i dagligvare, da må jeg sikkert reise fra Stokke til Oslo og en spesialhandler for å få meg en kurant hvitvin. Kalveretten var mest ett forslag til vinen i bunn av klesskapet, er altfor sær når det kommer til råvarer, så noe studentmiddag er ikke min sterke side ... Kom forresten på en morsom drink, den høres ganske grusom ut, men smaker fantastisk bra, "Mexican Bulldog": 2 cl Tequila 2 cl Kahlua 2 cl Kremfløte Cola til topping Fyll ett longdrinkglass med is, deretter shakes alt utenom colaen, sil over longdrinkglasset, topp med cola. Viktig at glasset er helt fullt med is, ellers blir det for mye cola. Garner med ett coctailbær og rørepinne. (Sugerør til jenter). Kraft ja, det er en ting jeg sjelden tar meg tid til å lage fra bunnen av. Den er såpass billig og bra den jeg får kjøpt på Meny, og jeg har sjelden noe særlig god tid, så "latskapen lenge leve". Er kanskje blitt litt for godt vant med "ekslusive" ingredienser som indrefilet av kalv, parmaskinke kuttet i butikken, fersk parmesan, klarer ikke engang å lage pizza uten ekte mozzarella ... Bilde av kjøkkenet blir dog verre, er vel av de få her i landet som ikke har digitalkamera, eller fotoapparat i det store og det hele. Skal vel heller ikke gå til anskaffelse, hver en krone til overs blir brukt på "wine'ing and dining", i den rekkefølgen! Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Hurra! Er i grunnen mest spent på om noen faktisk har brukt øl i matlagingen sin og om dette i så fall ble suksess Forøvrig så vil jeg anbefale å brygge sitt eget øl. Da kan man finsikte det inn mot spesielle retter om det skulle være ønskelig 6557472[/snapback] Øl er jo en helt nødvendig ingrediens i f.eks frityrdeig... Edit: Hadde forresten en lærling på kjøkkenet for et par år siden som lagde tequilamousse! Helt sinnsvake greier som fungerte fantastisk sammen med sterk brungebærsaus og varm, smeltet sjokolade. Husker ikke oppskriften i hodet, man hvis det er interesse for den så har jeg skrevet den ned et eller annet sted. Brukte den som dessert på grillparty et par ganger. Spesielt jentene hadde sansen for den. Endret 26. juli 2006 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg har en kjempegod oppskrift på sjokolademousse som dere må prøve. Sjokolademousse 4 personner Tilbredningstid: Ca. 15 min. Avkjøling: 1-2 timer. Kan ikke fryses. 100 g mørk kokesjokolade 2 ss sukker 4 eggeplummer 2 1/2 dl fløte 35% 1 ss rom eller konjakk 1. Brekk sjokoladen i små biter og smelt over vannbad, som ikke må koke. Rør forsiktig i den smeltede sjokoladen. 2. Visp eggeplummer og sukker luftig og rør in rom eller kojakk og smeltet, lett avkjølt sjokolade. 3. Visp fløten til lett krem. Vend mesteparten av kremen inn i eggeblandingen. Forden moussen i porsjonsglass og sett dem i kjøleskap. Pynt med en kremklatt og litt reven sjokolade like før servering. Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hurra! Er i grunnen mest spent på om noen faktisk har brukt øl i matlagingen sin og om dette i så fall ble suksess Forøvrig så vil jeg anbefale å brygge sitt eget øl. Da kan man finsikte det inn mot spesielle retter om det skulle være ønskelig 6557472[/snapback] Øl er jo en helt nødvendig ingrediens i f.eks frityrdeig... Edit: Hadde forresten en lærling på kjøkkenet for et par år siden som lagde tequilamousse! Helt sinnsvake greier som fungerte fantastisk sammen med sterk brungebærsaus og varm, smeltet sjokolade. Husker ikke oppskriften i hodet, man hvis det er interesse for den så har jeg skrevet den ned et eller annet sted. Brukte den som dessert på grillparty et par ganger. Spesielt jentene hadde sansen for den. 6559142[/snapback] Den oppskriften på Tequilamousse hørtes morsom ut. Var det en ren mousse av tequila fløte og eggeplommer? Oppskrift blir satt høyt pris på, dette høres ut som en morsom vorspiel sak Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Bare kjøkkenet, eller oss i aksjon? 6556268[/snapback] En lettkledd deg på kjøkkenet er ikke å forakte The naked chef! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Haha. Siden du er så usaklig så får du bare bilde av kjøkkenet uten meg Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Mektig fint kjøkken kan vi få se i dine skuffer? Her er det viktig å vise gourmeen i deg Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Haha. Siden du er så usaklig så får du bare bilde av kjøkkenet uten meg 6562074[/snapback] Nice try! Det kjøkkenet er bare til utstilling. Ser ikke ut som det engang har blitt stekt vafler der Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Helst ikke Tok bilde av de viktigste tingene. En god kniv, kvalitetsgryter fra høyang og tefal, og biffbestikket (vi har vanlig bestikk og serveringstøy i samme serie). Vi mangler desverre en god wok. Da vi gikk over til induksjon måtte vi gi fra oss den vi hadde. Veldig synd da den var av veldig god kvalitet (tålte høy varme). Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Haha. Siden du er så usaklig så får du bare bilde av kjøkkenet uten meg 6562074[/snapback] Nice try! Det kjøkkenet er bare til utstilling. Ser ikke ut som det engang har blitt stekt vafler der 6562132[/snapback] Det har blitt stekt vafler der, men bildene sørget jeg for å ta før jeg stekte vafler ;P Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Helst ikke Tok bilde av de viktigste tingene. En god kniv, kvalitetsgryter fra høyang og tefal, og biffbestikket (vi har vanlig bestikk og serveringstøy i samme serie). Vi mangler desverre en god wok. Da vi gikk over til induksjon måtte vi gi fra oss den vi hadde. Veldig synd da den var av veldig god kvalitet (tålte høy varme). 6562138[/snapback] Har dere ikke vanlige plater på ovnen? Vi har også induksjon, men bare på to plater. Også har vi to vanlige plater. Det fungerer ypperlig. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Den oppskriften på Tequilamousse hørtes morsom ut. Var det en ren mousse av tequila fløte og eggeplommer? Oppskrift blir satt høyt pris på, dette høres ut som en morsom vorspiel sak 6561972[/snapback] Mener han brukte litt gelatin i tillegg, men husker ikke sikkert. Oppskrift kommer ila dagen... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Ok. I morgen er den store dagen for mitt vedkommende. Maten kjøper jeg selvfølgelig i morgen. Dog er drikkefronten allerede sikkret. Vin: Pojega Valpolicella Classico Superiore 2004 Denne skal vissnok serveres avkjølt og egner seg bra til fisk, dog er den usikker på skalldyr. Jeg er dog optimist og kjøpte 2 flasker av den til middagen Videre tar jeg med 1 liter vodka 1 liter rom 1 liter tequilla 6 0,5 øl Siden vi bare er to er det ikke vits å overdrive alkoholinntaket Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Helst ikke Tok bilde av de viktigste tingene. En god kniv, kvalitetsgryter fra høyang og tefal, og biffbestikket (vi har vanlig bestikk og serveringstøy i samme serie). Vi mangler desverre en god wok. Da vi gikk over til induksjon måtte vi gi fra oss den vi hadde. Veldig synd da den var av veldig god kvalitet (tålte høy varme). 6562138[/snapback] Har dere ikke vanlige plater på ovnen? Vi har også induksjon, men bare på to plater. Også har vi to vanlige plater. Det fungerer ypperlig. 6562513[/snapback] Nei, vi har bare induksjon på hele. Ser ikke noe grunn til å ha både "vanlig" og induksjon. Da ville jeg mye heller hatt induksjon + gass. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Om 5 minutter har du bilde av meg kokulere Darkness| Skal bare laste opp bildene på PC'n Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Her er jeg i action Lager alltid maten naken, så jeg måtte rediger bort litt .) Skal ta mer bilder av utstyret når jeg har vasket og fikset (kjøkkenet altså) Victorinox er en selvfølge, det samme er en skikkelig oljekanne og morter En dag du er singel Darkness| så skal du få komme og kokulere med meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå