Gå til innhold

jarmos tråd for livsnytere, mat og vin :)

Anbefalte innlegg

Jeg er forresten dommer, så mitt forslag kan ikke regnes som et ordentlig bidrag :p

Er det ikke hvitvin som er best til skalldyr da? Jeg er desverre ingen vinekspert :)

6549721[/snapback]

Siden du er dommer:

Kan jeg bruke tilbudsfisk i min rett? Eks koster fersk torsk 50 kroner kiloen i ny og ne her :)

Edit:

Teller krydder i prisen eller er det gratis?

6549746[/snapback]

Standard krydder inngår i prisen, dyrere ting må belastes i budsjettet. Rettene bør være realistiske for man på gata.

Fisk, fugl og kjøtt osv. kan brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hun liker sjømat :)

Dog sitter jeg her og smaker på den forferdelige vinen. (Gud bedre).

Godt jeg har mindre kravstore venner på verandasol i ukene som kommer.

Ok. Jeg skal stikke på polet og finne noen bedre i morgen, sammen med litt brenneVIN :) Dog kommer jeg nå til å gå motsatt av Pjokk99 sin rekkefølge. Jeg er nesten fastbestemt på kreps, da dette er over et år siden jeg spiste sist. Mulig jeg havner i Chablis leieren igjen (som jeg ofte gjør).

Drinker har jeg flust av så der trenger jeg ikke tips.

Takk for link Bertelsen :yes:

Noe annet jeg skal servere til maten? Eller er det enkle ofte det beste?

6549305[/snapback]

Tenkte også forferdelige vinen, men tenkte jeg skulle unngå å si noe - smaken er som baken osv. En enkel ruccola salat med chili/hvitløks olje, så kommer du langt. Også er det såpass enkel mat at den kan nytes over lengre tid, sammen med litt ferske baguetter eller focaccia. Til dette fungerer sikkert chablis, men reis litt lenger syd i Bourgogne, der finnes det litt kraftigere, men dog lettdrikkelige hvitviner. Joseph Drouhin er en virkelig god produsent, alle vinene er verdt prisen, selv de som er ganske dyre.

Lykke til, og husk: hw.no-nerdene vil ha oppdatering og resymé av kveldens gang!

Edit: Kom plutselig på: "Laforet" fra Joseph Drouhin, ca 140,- på polet, og bedre enn de fleste standard Chablis'er. Faktisk på høyde med en 1'cru Chablis. Denne har de sikkert på Polet der du skal handle siden du oppholder deg i Oslo?!

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar

Ok. Da skal jeg kline til igjen som vanlig.

Antar at det er ny dame på gang (snakker om egen erfaring) og her er det viktig å være stø på hånda. Igjen er man en kommandosoldat på oppdrag i fiendens territorium. Dog har alle kvinner det fellestrekk at :

1) De liker å bli vartet opp

2) De liker å prate om seg selv

3) De liker komplementer

4) De elsker romantikk

Høstmørket er på vei innover, så igjen er det frem med stearinlys og det som hører med. Hadde dette vært en man skulle kose seg med ut i de lyse timer, hadde valget uten tvil vært lammekjøtt og rødvin. Masse rødvin. Dog er oppdraget vårt denne gangen ikke bare wine and dine, men her skal vi score jackpot. Dette betyr at rødt kjøtt utgår og det samme gjør mye alkohol.

Damer blir stort sett kåte av et eller to glassvin. Er du derimot typen som må få henne bøttedrita for å score kan du blande sykt sterke drinker og putte melis oppi. Alkoholsmaken forsvinner og hun tror hun drikker svake drinker. Dog er ikke jeg tilhenger av slikt, da jeg faktisk liker at min sexpartner deltar aktivt og ikke passivt :)

I dag er jeg i Spansk humør. Vi skal jo kjøre stil og la henne bli slukt inn i spansk mystikk og romantiske eventyr. Dessuten er det greit å ha et tema, slik at du kan juge om ting du ikke har peiling på. Dette er jo kun et one-night-stand, så hun sluker jo alt uansett :)

Viva Espania!

Skal holde meg i det spansk hjørnet. Dette er en rett som er genial.

Vi serverer to helspanske retter i samme måltid. Liker hun ikke fisk kan hun hive innpå potetene :)

Fiskeretten er genial. Man bryter store stykker salt løs for å komme til fisken.

Dog bør du lage denne en gang alene, for her kan det gå fatalt galt om du ikke klarer dette.

Lubina a la sal (Saltbakt havabbor)

Varm opp ovnen til 250º. Dekk ovnsplaten med et tynt lag salt. Legg fiskene tett i midten av platen, og dekk dem med salt, til alt er godt dekket. Halen eller litt av hodet kan stikke frem, men jo bedre fisken er dekket, og jo tettere, desto saftigere vil resulatet bli. Sett fisken inn i ovnen, og stek i 30 minutter (har man en stor fisk, senk temperaturen til 180º og forleng tiden til 40 minutter). Ta forsiktig vekk saltskorpen og legg fisken på tallerkener, gjerne med sitronbåter og litt hakket persille over. Man kan rense fisken litt, og ta hodet og skinnet på den ene siden. Litt eggehvite i saltet gjør at den blir lettere å rive av i store biter :)

Ingredienser for 4 personer:

4 havabbor, á ca. 0,4 kg, men det går også fint med en stor fisk (så lenge den går i ovnen!) (spør fiskehandleren om “preparar para sal”, eller ta bare ut innvollene)

1 pakke grovsalt, ca. 2-3 kg (det finnes “sal para hornear”)

Kostnad to personer: 80 kroner

På Kanariøyene er de kjent for sine poteter. Dette er faktisk en meget ettertraktet rett på disse øyene. Den fungerer glimrende uten tomatsaus om man ønsker det.

Da kan man sitte å småspise i flere timer. Dog gir tomatsausen det lille ekstra, og gir oss også muligheten til å bruke rødvin. Jeg ønsker rødvin da det er høst og mørket kommer inn over oss.

Kanariske poteter med tomatsaus

Sett over ½ liter vann til potetene. Det skal være like menger salt som vann. Saltet trenger ikke gjennom skallet, men gjør at poteten får en sprø, delikat hinne. Kok ca. 15 minutter, eller til potetene er så vidt møre. Hell av vannet og damp potetene et par minutter uten lokk.

Ha smøret i en gryte. Kutt løken fint og fres den raskt sammen med smøret. Ha i tomatboksen, press hvitløkskløftene oppi og rør rundt. Tilsett finhakket chilipepper og timian. La det hele småkoke på svak varme under lokk i ca. 10 minutter.

Passer perfekt til grillet eller stekt kjøtt og fisk. Smaker også godt for seg selv

Her er til 3-4 personer:

25 – 30 små, jevnstore poteter

ca. ½ liter grovt salt

1 løk

1 ss smør

1 boks hermetiske tomater

2 hvitløkskløfter

1 chilipepper, eller ¼ tsj cayennepepper

¼ tsj timian

Kostnad 2 personer : 50 kroner

Det som gjenstår er drikke til maten. her kliner vi til med to flasker rødvin av billig og godt. På polet har de ofte tilbud når du spør direkte. Dette er flakser som er gått ut av listene, og disse ligger ofte ute på tilbud, men du må spørre for å få vite det, da det er ulovlig å reklamere om dette .)

Totalt: 300 Kroner :)

Den ene vinen er til måltidet. Den andre er til dusjen og senga. NB! Dusj a først for å sjekke at alt er som det skal være .)

Lykke til Amigos :)

Lenke til kommentar

Pjokk99

Var en tur i vinkjellern for å se hva jeg hadde liggende. Kom over

Senorio De Nava

Finca San Cobate

Reserva 1998

Rivera Del Duero (altså en vin fra duero området)

Flaskene er nummererte.

Tror du jeg kan servere jenta dette på lørdag til sjøkreps?

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

He he. Her er det bare å prøve seg frem Lomz :)

Update:

For dere som liker tanken om å servere på planke som vi diskuterte tidligere, så selger IKKE maxbo dette. Var der i dag og dette på kjøpes andre steder. Steder som kun driver med plank. Bonus til de som vet hva den heter :)

Lenke til kommentar
Pjokk99

Takker for tips om vin og mat. Bor selvfølgelig i Oslo

Referat kommer.

6550059[/snapback]

Bare hyggelig. *Ønske seg bilder* - Siden gentlemen ikke legger ut bilder av begivenhetene, men bare skryter av det, så holder det med litt skryt.

Til en virkelig stor begivenhet: Chablis grand cru "Bougros" fra Joseph Drouhin (ca 330,-). Men den er så vanvittig, at det er nødvendig at man smaker før man begynner å spise forretten.

Forslag til forrett: Serrano-/Parma -skinke med Tolko pepperost, garnert med en skvett cognac og en båt lime + sitron. Nykvernet pepper over tallerken sammen med fersk timian og god extra virgin olivenolje setter en spiss på det hele.

Fremgangsmåte: Kutt osten i en trekant eller etter ønske, den bør være en god tommel stor. Skinken (ca 6 tynne, store skiver) rulles omtrent som roser for å løfte osten. Hell over noen dråper med olje over skinken, viktig at det ikke blir for mye, og deretter en eller to centiliter cognac over både osten og skinken. Kutt lime og sitron i gode båter, man fjerner selvfølgelig steiner og den hvite hinnen i midten, samt kantene. Disse legges øverst på tallerken. En god klype med fersk timian på toppen av osten, så har man en høy, og skikkelig god forrett.

Edit: Fant første leifen, skal svare på det neste innlegget ditt nå Øivind...

Edit2: Fant to leifer til, forferdelig hvor grusomt jeg skriver når jeg blir engasjert!

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar
Pjokk99

Var en tur i vinkjellern for å se hva jeg hadde liggende. Kom over

Senorio De Nava

Finca San Cobate

Reserva 1998

Rivera Del Duero (altså en vin fra duero området)

Flaskene er nummererte.

Tror du jeg kan servere jenta dette på lørdag til sjøkreps?

6550155[/snapback]

Hvitvin fra Douro dalen i Portugal? Eller en del av Spania/Portugal jeg ikke er kjent med? Er ikke spesielt glad i Portugal/Spania når det kommer til vin, så der er kunnskapene særdeles begrensede. Frankrike og delvis Italia derimot...

Edit: Æren er på min side! :love:

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar
Gi meg noen minutter så skal jeg sjekke litt litturatur jeg har liggende, men du er sikker på "duero" som område? Douro-dalen hadde vært så mye enklere, for den kan jeg bittelitt om ...

6550333[/snapback]

Fra Wikipedia

The Douro (Spanish: Duero, Latin: Durius, Portuguese: Douro, pron. IPA: /'doɾu/) is one of the major rivers of the Iberian Peninsula, flowing from its source near Duruelo de la Sierra in the province of Soria across northern-central Spain and Portugal to its outlet at Porto. Its total length is 897 km, of which only sections on the Portuguese river are navigable by light rivercraft.
Lenke til kommentar

Takk Lomz, nå ble det mye enklere! :thumbup:

Ifølge min bibel er hvitvinene: "Albarino er aggressivt syreholdig med en delikat aprikosaroma. Rueda er ren og ofte ganske gressaktig."

Men siden du har en Reserva, antar jeg dette er en rødvin, det kan dog være Spania bruker Reserva på noen hvitviner også. Er det en rødvin ville jeg styrt unna denne. Det er en vin som passer ved peisen godt utpå høsten. Spanias vinlovverk tilsier som oftest svært mye eik, og dette er ikke helt heldig med opplegget ditt. Selv ikke fra '98. Bør forresten nytes etter ca 10 år ifølge bibelen.

Edit: Så det var rødvin nå, skal gi deg en oppskrift om litt.

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar

Øivind; Vinen er nok sikkert god den, spesielt siden den har fått lov til å ligge såpass lenge. Hvordan har den vært lagret? I en kjølig, mørk og fuktig kjeller? Man ser gjerne på korken om det har vært for varmt, da har den en tendens til å prøve å komme ut av flaska på egen hånd. Om den derimot viser tegn til litt rødvin på toppen, er dette stort sett helt greit, så lenge ikke det faktisk har kommet vin ut i form av dråper. Uansett innebærer lagring av vin alltid en viss risiko for å ødelegge noe.

Denne vinen bør virkelig dekanteres. Ta flasken ut fra kjelleren dagen før, eller i det minste flytt den fra liggende til stående tilstand. Det er fort gjort at det er litt bunnfall, og ved å la den stå i god tid i forveien er det enklere å dekantere vinen. Forsiktig også når du åpner vinen, bruk gjerne en tredelt vinåpner (du har sikkert lagt merke til de servitører er så glade i). Stearinlys + karaffel ca en halvtime før den skal serveres.

Forrett har du vel allerede fått, så vi sklir rett over på hovedretten:

Helstekt kalvefilet med kokkens wokblanding, serveres med kraftig rødvinssaus og potet og blomkålpuré.

Dette trenger man:

Indrefilet/ytrefilet av kalv, ca 200 gram per person, men kjøp gjerne hele. Dersom indrefilet, få butikken til å kutte ca 3-5 cm av "halen".

Grottelagret gouda, velutstyrt Meny, evt delikatesseforretning.

Oksekraft: Dette finnes frossent på Meny, og den er stort sett veldig bra!

Fersk spinat, en god stor pose, dette synker sammen.

Sopp, synker også godt sammen. Bra resultat med en god blanding, må selvfølgelig være fersk sopp.

Cherrytomater.

Blomkål.

Poteter, finn ett merke som er lett å mose, pakkene har gjerne forklart hva de egner seg til.

Fløte.

Jeg antar man har pepperkvern, maldonsalt, vanlig salt (ikke seltin) og skikkelig meierismør + kjøkkenutstyr som en vanlig husholdning.

Rødvin til sausen trenger man også, beregn minimum 3 dl kraft og rødvin til hver, blir det noe igjen er denne ikke noe problem å fryse. Kjøp en rimelig vin på polet, bruk for all del ikke vin som er beregnet som kjøkkenvin, denne er som oftest krydret.

Tilberedning:

Saus:

Denne tar lang tid å lage, og blir bare bedre jo lenger den får stå. Oksekraften settes i en kjele, og skal reduseres til under halvparten på svak varme. Det samme gjelder rødvinen, denne tåler litt høyere varme, mens det er enklest å sette denne på samtidig. Vi bruker like deler vin og kraft. Vinen blir muligens ferdig redusert noe tidligere, dra den bare av platen, gjør ikke noe om den er kald. Når kraften er redusert blander man kraft og rødvin i en kjele. Da har man basisen for en skikkelig god saus. En halvtimes tid før servering krydres sausen med salt, pepper og etpar teskjeer sukker. Sukker er også en smaksforsterker, så det må med. Sausen krever mer salt og pepper enn du tror, mye mer enn man tror. Smaken kommer først skikkelig fram når man får riktig mengde. Oops, ble det litt for mye salt? Bare å tilsette litt mer sukker, slik kan man jevne ut saltsmaken. Man bruker selvfølgelig pepperkvern, pepperen smaker kanskje litt svakere, men mye bedre. Rett før servering pisker man inn en skikkelig god klatt med temperert meierismør. Da får man den "fluffy" sausen som man ofte får på restauranter. Kan alltids bruke stavmikser til dette.

Potet og blomkålpuré:

Man skreller potetene, og koker de til de er nesten klare. Deretter koker man opp blomkålen og potetene med fløte. Her kan du la en eller to poteter være igjen til senere, man får muligens bruk for disse. Fløten skal dekke blomkål og poteter, men helst bare såvidt. Pass på å salte veldig godt, både fløte, poteter og blomkål trenger mye salt. Litt pepper blir også godt. Dette skal kokes slik at det blir skikkelig mørt, det er klart når poteter og blomkål nesten detter fra hverandre på egenhånd. Dette kjøres i en kjøkkenmaskin til en puré. Da er de to potetene du la tilside tidligere gode og ha, den ble litt løs, ikke sant, skal være en fast puré. Denne kan lages på forhånd, man kan ha den i en bolle i en kjele med kokende vann på komfyren til den skal serveres.

Kjøttet:

Ved siden av sausen er dette en av de viktigste ingrediensene for å få dette til å klaffe. Man får gjerne de i butikken til å kutte vekk hinner og slikt. Deretter bør man sørge for å la kjøttet ligge på benken til det har fått romtemperatur. Kaldt kjøtt i varm panne, fyfy. Man tar en vanlig smørekniv, og fører igjennom midten av kjøttet på langs. Her skal vi nemlig skyve inn den grottelagrede goudaen. Osten har en sort skorpe, denne må selvfølgelig kuttes bort, og osten kuttes i avlange biter. Høyde ca 1 cm, bredde ca 1 cm, lengde så mye man trenger. Skyv inn osten slik at den er akkurat på innsiden og slik at den synes på motsatt side. For steking av kjøtt; Man varmer en stekepanne skikkelig, bruker litt stekeolje og litt smør. Man har også forvarmet stekovnen til 180 grader. Kjøttet trenger både salt og pepper, men dette kan man gjerne gjøre etter man har brunet det. Pass på å krydre alle sider av kjøttet. Bruning av fileten gjøres unna på under ett minutt når pannen er varm nok. Pass også på her og brune hele fileten. Deretter legges denne i en langpanne som man har gnidd litt stekeolje utover. Stekes på ca 10 minutter i forvarmet ovn. Avhengig av størrelsen på fileten. Kjøttet taes ut, og pakkes godt inn i folie på kjøkkenbenken. Skal hvile minimum ti minutter. Tjue minutter går også fint.

Wokblanding:

Wok'en varmes godt, man tilsetter en god klatt med smør, deretter slenger man i sopp. Når soppen har skrumpet inn til nesten klar, putter man i spinat og cherrytomat, disse trenger ikke lang tid. Vend godt, salt og pepper rett før alt er klart.

Puh, ble langt dette.

Tallerkenen med mat, altså sluttproduktet legges opp slik:

Man begynner med en god porsjon blomkål og potetpuré på midten av tallerken, dette er godt, og også en erstatning for poteter, slik at man spiser gjerne mye. Prøv å bygge dette litt i høyden i midten av tallerken. Kjøttet kuttes i 1 cm tykke skiver, 3 til 4 skiver per tallerken. Disse skal ligge oppå puréen. Derretter heller man over saus, ikke for mye, litt over kjøttet, og litt rundt puréen. Ønsker gjestene mer saus kan de få dette ved siden av i ett sausnebb. Tilslutt legges wokblandingen på toppen av kjøttet, pass på så alle får cherrytomater, og vips, en tallerken som ser skikkelig proff ut, uten for mye dilldall.

Bon apétit!

Edit: Tok en time fra ditt innlegg Øivind, til jeg var ferdig, jaja, måtte ta alt etter eget hode.

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar

Bra pjokk99 :)

Men jeg må arrestere deg!!

Aldri bruk salt i sausen. Tok meg friheten å gi deg oppskriften på rødvinssaus brukt på Palace Grill i Oslo (en av mine barndomsvenner er Øyvind Hjelle, om det sier deg noe og jeg har gått mange kurs hos han):

Rødvinssaus

Oppskrift for 4 personer !! (maks 6 personer).

Du trenger:

Kraftbein (ca 2,5 kilo), som kjøpes i kjøttdisken eller hos slakter.

2 Gulrot

2 / 3 Løk

1 Selleri

2 fedd hvitløk

1 Stor teskje med hele sort pepper

Purre.

1 rødvin av den billige typen (cappela)

4 stk Laurbærblad

Det du gjør:

Varm opp oven til 250 grader (luftovn) og stek beina til de er gylne.

IKKE NOE KRYDDER HER!!

Putt de deretter opp i din største gryte (jeg hadde en 5 liter) og fyll på med vann helt til toppen. Kok dettet opp og senk deretter varmen. Fjern hele tiden skummet (eventuelt ”slim” som legger seg på overflaten). Dette skal så vidt putre i 2 timer!! Meningen er at du ikke skal la vannet fordampe for mye. Hos meg gikk ca 0,5 dl vekk (maks).

Etter to timer tar du frem en stekepanne og steker 2 gulrøtter (avhengig av størrelse, jeg brukte to middelsstore)(husk å hakke disse opp i 1,5 cm skiver), 2 løk (hakkes i fire/fem like store båter (her var mine middelsstore)), Ta toppen på purra (det du vanligvis hiver + litt av selve purra, legg dem som blader + skiver), 1 selleri stang (ikke hele sellerien som du kjøpte og hakk i skiver) og 1 fedd hvitløk(hakkes i biter). Dette bruner du i smør (smør som IKKE har salt).

Når denne blandingen er gyllen putter du det oppi gryta med beina og ta 1 teskje hel sort pepper + laurbærbladene. IKKE SALT, aldri salt til sausen!! FY FY FY FY!

La dette putre i 5 timer.

Så kommer det viktige her!!

Ta en ny kjele og brun 1 fedd hvitløk og en halv (min var stor her) løk som du finhakker så fint du greier. Jeg bruke igjen ”ikke-saltet smør her”. Hel i flaska med rødvin. Her er det bare å pøse på med varme! Poenget her er at du skal ”redusere” sausen til ca 1 dl. Mens dette pågår tar du å siler ”krafta” du har lagd i den andre gryta. Bruk så fin sil som du greier og press ut all safta!. Denne kraften har du så oppi rødvinsreduksjonen din. Kok denne ned (mye varme). Stikk en skje nedi sik at du ser denne får en ”glasur over seg”.

Tips til avanserte: Jo lengre du reduserer sausen, jo mørke blir den. Ta litt av sausen og reduser denne mye og du vil få en mørkere og en lysere. Den mørke legger du i spiraler opp i den lyse når du serverer ferdig danderte fat! SUKSESS!

Tips: rør av og til i kraften og rør mye i sausen når denne lages.

Tips: ALDRI BRUK SALT TIL SAUSEN!!!

Denne sausen passer best til rødt kjøtt (eks okse).

Tips: begynn med reduksjonen av rødvin og kraft (sausen) når du setter steka inn i ovnen. Det kan ta litt tid første gangen.

Når det gjelder resten av oppskriften din er det mycket bra. Dog bruker jeg alltid grillpanne på kjøtt, slik at det får et nydelig mønster :)

Imponerende kunnskap om vin du har .) Min er lagra i vinkjellern min nederst i klesskapet. Har ikke noen andre mullighet. Dog skal jeg pusse opp snart og det medfører at jeg får et lite vinrom. Og da skal jeg handle inn litt :)

Lenke til kommentar

Om salt skal de lærde strides ... Mye av grunnen til at jeg bruker salt i denne sausen er mangel på annet enn ren kraft. Meny sin frossen kraft er laget uten grønnsaker eller krydder av noe slag. De gangene jeg har tilsatt andre smaker, som for eksempel chilireduksjon, da har jeg heller ikke brukt salt. Rødvinssaus naturell er her i gården ganske viktig, for løk i forskjellige varianter + ting som blir sterkt er nemlig litt fyfy blant enkelte av gjestene. Likte godt saus i to farger! Ellers har jo vi alltid denne tjukke balsamicoen som mange kokker liker å pynte tallerknene med.

Vin i bunnen av klesskapet, det er nok ikke den dårligste plassen, der blir det vel sikkert ikke altfor varmt? Mens det har nok vært varmere enn 12 - 14 grader i perioder. Drikk vinen denne høsten, med litt mer "varmlagring" i perioder (sommer og sol, regner med det blir varmt selv i skapet), så utvikler vinen seg mye raskere, og om noen år risikerer du at den har mistet karakter. Og uten karakter, altså viner som har vært lagret for lenge, disse er ikke gode i det hele tatt, smaker tynn saft, og det skal jo ikke lagringsviner gjøre.

Og ja, du har helt rett (du tenkte vel "vinfreak"), vinen er ett hakk mer interessant enn maten. Ville for eksempel aldri brukt en Chablis til noe annet enn terassen, da denne ofte mangler karakter til den maten man lager, spesielt når man har laget mat før, det blir gjerne mer smak i maten når man vet hva man driver med, og tendensen er at en ren Chablis vil "falle igjennom". Derimot finner man gode matviner i Loire, Sancerre, Pouilly Fumé/Fuissé, og i Bourgogne sydenfor Chablis.

Fortell hva du endte opp med på polet, det er alltid svært interessant!

Lenke til kommentar

Gleder meg å møte en gourmet som deg pjokk ;)

Jeg benytter så og si aldri salt i maten.

Vin har aldri vært min sterke side må jeg innrømme. Dette har kanskje noe med at jeg er drinkenes mann :) Syns det er mye spennende innen det sterkere slaget. Har sykt mange gode drinker i ermet .)

Men og kose seg med rødvin ut i de sene høsttimer er alltid en glede.

Spørmål: retten du lagde her, skulle den være med i konkuransen om studentmiddag? Kalv er jo rimelig dyrt :)

Kjøper aldri kraft. Den lager jeg alltid fra bunnen av. Slikt har man tid til. Den lager seg jo selv.

Men ok, gourmer her inne. Jeg ønsker at dere tar opp konkuransen og stiller med en rett :) Dessuten VIL jeg se bilde av kjøkkenet deres for å se om dere virkelig er mestre på dette området. Skal selv ta noen etterpå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...