Gå til innhold

jarmos tråd for livsnytere, mat og vin :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, skjønte ikke helt detta.. skal vi lage en 3 retters middag for så å poste bilder..? så kan vi vinne?

 

skal noen smake på maten elns?  det kan jo bli vanskelig da

Må man bruke 600 kr?  jeg har ikke så mye penger til å bruke på mat nå

6498356[/snapback]

 

Du behøver ikke kjøpe maten, bare komponere og beskrive en middagsrett.

Ingen bilder, tekst er nok.

6499476[/snapback]

 

 

Ok, så hvis jeg har skjønt detta rett, så skal jeg finne på en 3 retters middag, og du/dere skal lage den?

Lenke til kommentar
Hmm, skjønte ikke helt detta.. skal vi lage en 3 retters middag for så å poste bilder..? så kan vi vinne?

 

skal noen smake på maten elns?  det kan jo bli vanskelig da

Må man bruke 600 kr?  jeg har ikke så mye penger til å bruke på mat nå

6498356[/snapback]

 

Du behøver ikke kjøpe maten, bare komponere og beskrive en middagsrett.

Ingen bilder, tekst er nok.

6499476[/snapback]

 

 

Ok, så hvis jeg har skjønt detta rett, så skal jeg finne på en 3 retters middag, og du/dere skal lage den?

6500278[/snapback]

 

Er nok du som skal komponere retten og poste den her.... ;)

Lenke til kommentar

Forrett: Carpaccio av hval

Kjøp en ferdig oppskåret bit av hvalbiff og skjær den i nesten gjennomsiktige skiver på en oppskjærsmaskin.

legg 3-4 skiver på hver tallerken og legg oppå litt rucculasalat og hell over noen dråper vinegrette-dressing. Hvis du er i det tålmådige hjørnet på kjøkkene kan du lage balsamico-sirup for å ha til pynt.

 

Hovedrett: Svinefilét med pesto og pinjekjerner.

Rist pinjekjerner i en tørr panne (ca 1/2 pose)

Pesto lager du av 1 glass hakket basilikum i olje + 1 glass hakket hvitløk i olje som blandes godt.

Stek en hel indrefilet av svin i panna på sterk varme (du skal bare lage en tynn stekeskorpe rundt hele. Smør på pestoen, og strø på pinjekjernene på toppen. Etterstek i ovn ved ca 180 grader i noen minutter til du får fileten slik du liker den.

Server med pannestekte mandelpoteter i tykke skiver med skall.

 

Dessert: Pannacotta med jordbær og basilikumculi

Kok opp 1 pk kremfløte med 1 vaniljestang og 2 SS sukker. Tilsett 2 plater gelatin og hell opp i små skåler (her får du ca 3-4 porsjoner) og sett til avkjøling (trenger 4-5 tilmer i kjøleskapet, skal bli en pudding).

Kok ca 2 DL sterk sukkerlake. Finhakk 1/2 kurv jordbær med 10-12 store blader basilikum i en foodprosessor. tilsett sukkerlaken, bland godt og sil gjennom et klede. Brukes som saus til puddingen. Pynt med jordbær i skiver og evt litt fersk ananas (blir ganske søtt det her).

 

Vinvalg får noen som har mer peiling ta seg av. Dette er snadder!

 

Edit: hvordan i heite hule funker de fargetaggene? <-- Du glemte slutt-tag'n [/color] :) *fikset for deg* Mvh oysfaerg

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Forrett: Carpaccio av hval

Kjøp en ferdig oppskåret bit av hvalbiff og skjær den i nesten gjennomsiktige skiver på en oppskjærsmaskin.

legg 3-4 skiver på hver tallerken og legg oppå litt rucculasalat og hell over noen dråper vinegrette-dressing. Hvis du er i det tålmådige hjørnet på kjøkkene kan du lage balsamico-sirup for å ha til pynt.

 

Hovedrett: Svinefilét med pesto og pinjekjerner.

Rist pinjekjerner i en tørr panne (ca 1/2 pose)

Pesto lager du av 1 glass hakket basilikum i olje + 1 glass hakket hvitløk i olje som blandes godt.

Stek en hel indrefilet av svin i panna på sterk varme (du skal bare lage en tynn stekeskorpe rundt hele. Smør på pestoen, og strø på pinjekjernene på toppen. Etterstek i ovn ved ca 180 grader i noen minutter til du får fileten slik du liker den.

Server med pannestekte mandelpoteter i tykke skiver med skall.

 

Dessert: Pannacotta med jordbær og basilikumculi

Kok opp 1 pk kremfløte med 1 vaniljestang og 2 SS sukker. Tilsett 2 plater gelatin og hell opp i små skåler (her får du ca 3-4 porsjoner) og sett til avkjøling (trenger 4-5 tilmer i kjøleskapet, skal bli en pudding).

Kok ca 2 DL sterk sukkerlake. Finhakk 1/2 kurv jordbær med 10-12 store blader basilikum i en foodprosessor. tilsett sukkerlaken, bland godt og sil gjennom et klede. Brukes som saus til puddingen. Pynt med jordbær i skiver og evt litt fersk ananas (blir ganske søtt det her).

Vinvalg får noen som har mer peiling ta seg av. Dette er snadder!

 

Edit: hvordan i heite hule funker de fargetaggene?

6505018[/snapback]

 

 

Du markerer hele området som skal farges og velger fargen > ok..

Lenke til kommentar

En ekte livsnyter må ha følgende krav til en perfekt kveld:

 

1. Et spennende kulinarisk reise inn i sansenes verden

2. Et godt selskap å nyte reisen med

 

 

 

Jeg tar meg friheten med å komme med min ”oppskrift” på den perfekte kveld. Dette er for øvrig det jeg planlegger 1. helgen i august hvor 4 gode venner av meg dukker opp med for oss 7 ukjente damer .) Bare her ligger grunnlaget for en meget god kveld. Som vert er det derfor viktig at jeg er guide i denne spennende reisen inn i det ukjente J

 

Jeg hopper denne gangen over kravene som å ha nyvasket leilighet, friske blomster på toalett og stuen, og annet som er en selvfølgelighet. De som ikke skjønner at du må ha masse dopapir og da nytt dopapir og rent toalett når damer kommer, trenger ikke lese denne posten. Denne er rett og slett utenfor deres rekkevidde og evner J

 

1. Planlegging av måltidet starter IKKE når du står i butikken og skal handle. Garndiosa er riktignok fingermat, dog tror jeg ikke du treffer damens hjerte selv om du serverer din egen ”spesial versjon”

2. Som en general på slagmarken er du ansvarlig for at de ulike rettene samarbeider, slik at du får maksimalt resultat.

3. Utnytt kunnskapen til dine venner. Noen er svært gode kommandosoldater når de ulike målene skal nås. For min del har jeg fenomenale venner innen for mat, vin og kultur.

4. Et godt måltid har en god historie, og har den ikke det, så finn på en. Alle liker en god løgn servert på den rette måten.

 

Som enkelte skjønner er nå jeg generalen og har med meg 4 kommandosoldater på oppdrag om å sjarmere damene i senk!

 

Jeg har allerede planlagt måltidet, som jeg kommer tilbake til. Jeg går ikke gjennom bordskikkene som å vente med å spise til alle er server osv. Dette anser jeg som basiskunnskap hos de enkelte. Jeg tar heller ikke for meg hvordan man dekker et bord og hva det skal inneholde. Dog påpeker jeg at det er ulike glass til ulik drikke, og ulik tallerken til ulik rett. Jeg kommer dog til å tipse om serveringsteknikker og hvorfor jeg gjør det jeg gjør.

 

Ankomst damer:

 

Aller damer serveres kald champagne. Dette er en klisje, men det er enkelt å forberede. Det smaker godt og det bryter isen når man har noe å holde i.

 

Jeg server her en Moët & Chandon champagne. Her bør du la en av dine kommandosoldater servere og samtidig kunne historien til denne fantastiske drikken.

 

Er du totalt blottlagt kan du lese denne:

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...art?id=4&key=36

 

Eller søke mer på nettet.

Jeg påker og at du bør kunne forskjellen på tørre og søte viner, gjeringsprosessen og hvorfor man får vondt i hodet etc. Søte viner STYRER man unna J

 

over til oss:

 

Vi har valgt:

 

Dom Perignon 1998, brut

 

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...umpTo=OfferList

 

Grunnen er enkel Dom Perignon er selve grunnleggeren/oppdageren av Champagne. Damene har ikke peil på hva en slik koster, men de er allerede imponert når de ser magnumflaske. Smakshistorien kan dere lese i link eller søke på nett. Men la en kommandosoldat stå for dette. Dog toucher kommandosoldaten bare innom dette mens han serverer. For mye av det gode blir skryting og man får totalt annerledes resultat enn det man ønsker J

 

Vi serverer drikken i stettløse glass, og det er viktig at alle står. Fjern muligheter for å sette seg i sofaen. Da blir man passiv J

 

Noen sier at man skal servere jordbær til. Vi gjør det, men det er snakk om 2-3 bær til hver. Mer enn det ødelegger. At du plukker ut de beste anser jeg som en selvfølge.

 

Denne seansen varer i 30- 45 minutter. Et glass til damene holder. De bruker faktisk lang tid. Og husk du er ikke å skjenke damene, du kommer i mål uansett J

 

Måltidet:

 

Da har vi kommet til selve måltidet og det denne posten handler om. Jeg har planlagt litt på forhånd. Dine kommandosoldater skal operere i fiendens terreng og oppgaven deres er å ledsage damene inn i det ukjente. Fordel vinsjenking og kunnskapen om vin til de enkelte, det er bedre når flere fremstår som dyktigeJ

 

Forrett 1:

 

Scampi med chillisaus:

 

Jeg påpeker allerede her at du som general skal ikke stå på kjøkkenet og kokulere under seansen. En kaptein forlater aldri roret/skuta, og husk dit skip er ditt bord. Vi må derfor bruke så liten tid som mulig på kjøkkenet. Din oppgaver er maten og kunnskapen rundt dette. Dog kan kommandosoldatene spe på med tilleggsopplysninger.

 

Har du ingen historie kan du finne på at denne retten kom du over på din backpacker tur i de asiatiske land osv. Men for oss som er proffe tar vi og forteller litt om chilli:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Chilli

Chilli dreper bakterier. Den gjør at du smaker mer og den stimulerer magen slik at den produserer magesyre. Ergo blir det lettere å fordøye det som senere kommer. Du trenger ikke fortelle om Scampien, da den er lite interessant.

 

Hvordan lager jeg dette:

 

En du kjøper scampi på butikken, Her får du store pakker som er frossene, men pass på at de er ubehandlet, dvs RÅ! De er da ”brune”. Tin de og ta av skallet før gjestene kommer. Behold litt av halen, da man skal holde i denne. Legg på et fat i kjøleskapet.

 

Når gjestene setter seg, tar du en stekepanne av jern! (du bør ha utstyret i orden). Her hiver du oppi litt olivenolje (nb ikke virginoil, da den ikke skal brukes til steking) og litt smør. Hiv oppi finhakket hvitløk og litt hakket chilli. Ha på høy varme og la denne misken få stå i 30-50 sekunder slik at smakene får satt seg i ”væsken”. Hiv oppi scampien og strø over nykvernet sort pepper. Press en sitron over det hele. Her blir det mye bråk og det ser proft ut. Hele greia er lagd på 3-4 minutter! Og lengre tid enn det skal du ikke bruke.

 

Så tar du en chillisaus som du har kjøpt på en innvandrerbutikk. De smaker ofte bedre enn rimi og rema sine varianter.

 

Vi serverer det slik:

 

Jeg har kjøpt inn planker fra Maxbo. Disse er naturplanker, og har derfor ujevne sier med bark på. Disse er nesten like lange som bordet og ganske brede. Videre pakker vi de inn i sølvfolie, slik at vi legger maten rett på. Dette er enkelt, tar minimalt med tid å servere og det er morsomt og nytt for damene J

 

Dessuten trenger man dermed ikke noe bestikk. Damene blir ofte overrasket når det kun står glass der de skal sitte. Du legger da litt vhillisuaus (vi fordeler på 12 steder på planken, og legger scampien oppi sausen. Fest en liten gaffel i sausen til hverenkelt. Server med en liten historie om chillien J

 

Til dette fisker en av kommandosoldatene opp en god hvitvin. Jeg påpeker her at fransk vin er overvurdert. Spør gjerne på polet og få hjelp der og gå etter egen lommebok

 

Selv om vi har en historie om at den er overvurdet (var nylig en artikkel i dagbladet og vg om dette) går vi for en fransk en her:

 

Beauregards Chablis 1. cru 2004

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...umpTo=OfferList

 

Dette fordi Chablis er Chablis. Denne passer og til skalldyr. Er du helt amøbe så søk chablis på polets sider. Da får du opp prisklasse og hva du skal servere etc.

 

oppsummerer forrtet 1:

 

Scampi

Hvitløk

Chilli

Chillisaus

Pepper

Hvitvin av type ”lommebok” og smak.

 

 

Forrett nr 2:

 

Påpeker her at den serveres på samme måte som nr 1. Det tar lite tid, og man har lov å servere på en slik måte to ganger, men ikke tre:

 

Her går vi for Spekemat og asparges!

 

Grunnen igjen: det er enkelt. Det smaker godt! Og du skal ikke som katein forlate bordet mer enn du må.

 

Historien om asparges:

http://no.wikipedia.org/wiki/Asparges

 

http://www.aspargesfestivalen.no/asparges.htm

 

Legg merke til at den egner seg for gravide! Men virkelig rosinen i pølsa er at den er sagt å frembringe utroskap og ikke minst er det grønnsakenes konge. Den er et afroditium og skal frembringe kåtskap. Her bør dere søle litt på google og gjøre leksa deres. Utrolig hvor damene blir fascinert over dette, og du dreier nå samtalen inn på seks J

 

Legg merke til at alt er fingermat, og derfor også erotisk.

 

Asparges kokes et par minutter i kokende vann med litt salt og sukker i. Det er en fordel å koke i høy kjele slik at tuppene holder seg fine. Avkjøles i iskaldt vann ca. 1 minutt.. Legg over en skive spekeskinke pr. porsjon og dryss over reven parmesanost. Drypp over noen dråper god olivenolje. Retten serveres gjerne med godt brød til.

 

 

Vi benytter selvfølgelig parmaskinke av bedre kvalitet, det samme med osten.

Skinken ligger klar på planken og du legger aspargesen ved siden av. Igjen fester du en gaffel til planken med noen dråper olivenolje. Nb Virgin denne gangen J

 

Til dette serveres:

 

for amøben:

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...U8?id=4&key=609

 

Vi serverer:

Santa Digna Merlot 2003

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...umpTo=OfferList

 

Denne er overraskende billig, men gir en god opplevelse. Merlotdruer passer bra til spekemat, og Chile er utrolig bra på området. Igjen bør kommandosoldaten til denne oppgaven ha gjort leksen J

 

oppsummerer forett nr 2:

 

Asparges

Spekeskinke etter lommebok og smak

sakt

Parmasanost

Ekstra bra olje

Salt! Du bruker MALDONE salt. Alt annet er fy fy!!

Et godt brød som du har klar gjort på forhånd og lagt på planken J

 

Du setter bare på vannkjelen i det du er ferdig med å steke forett 1. Total tid på kjøkkenet hittil er dermed ca 5 minutter på 2 måltider J Du er en proff kaptein J

 

 

Hovedrett.

 

Påpeker at ved et godt måltid, så sitter man LENGE ved bordet. Damene har nå også kommet godt i gang og gleder seg over den kullinariske reisen. Derfor kan vi bli dristigere. Dessuten er damene i flertall og begynner nå å konkurrere seg imellom om deg og dine kommandosoldaters gunst (derfor er det viktig med dameflertall)

 

Siden vi har brukt samme serveringsmetode må vi nå over til en ny. Dessuten kan alle kommandosoldater forlate bordet, slik at damene virkelig kan begynne å konkurrere seg imellom. Tre serverer mat, to serverer drikke. Da får man ikke noen damer til å føle seg utenfor, hvis de skulle føle at 2 –3 fikk mat av samme soldat J

 

Dessuten skal gutta nå diskutere hvilke ”mål” de skal gå for.

 

jeg har nå valgt å styre unna rødt kjøtt, da dette ikke er lurt med tanke på kvelden. Det er tungfordøyelig og du må servere det absolutt rette. Valget stod mellom fisk eller kylling. Vi er dristige og går for fisk. Igjen påpeker jeg at selv om vi av strategiske årsaker er borte fra bordet, så er maks grense for tiden på dette 4 minutter. Lengre enn det og damene kan risikere å bli uvenner. Husk: de er nå i konkuranse med hverandre J

 

Fisken er klargjort på forhånd. Det er nå du bruker ovner, og har pakket inn en liten fisk i folie til hver og en. De ligger jo klar i ovnen. Den bare skrur du på når du inne å henter forrett nr 2:

Du bruker med andre ord nesten ikke tid igjen! For en kaptein J

 

Vi går for en laksebit pakket inn i sølvfolie. Denne kan marineres med ulike urter og sitron. Vi har ingen grønnsaker i denne posen, men det er opp til dere. Søk på google om ovnsbakt laks. Mange veier til rom.

 

Kommandosoldatene fordeler litt friske urter og salat på fatene, og du legger en ”pakke” til hver på. Denne har retten har liten historie, annet enn at fiskemat er veien til lystig sex. Og her bør samtaleevnet ligge nå. Gode fiskehistorier må IKKE nevnes, men kan bare antydes med glimt i øyet. Husk damene vet at de er fangsten og vil ikke assosieres med fisk J

 

Vin til denne er igjen opp til lommebok:

 

For amøben:

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...U8?id=4&key=113

 

 

Vi går for en:

Pietramarina Etna Bianco Superiore 2001

 

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...umpTo=OfferList

 

Igjen har du en kommandosoldat som tar på seg oppdraget. Stort sett alle våre viner har ventetid på polet. Dette kan påpekes slik at damene føler seg unike J

 

Oppsumerer hovedrett:

 

Laks

urter

salater

Vin

 

Servers på egne tallerkner og med bestikk.

 

Dessert:

 

Nå skal vi driste oss helt ut i en annen verden. Vi serverer is. Men poenget er at vi serverer det på 2 feiebrett (ja, med langt skaft). Pakk de inn i sølvfolie og sleng isen direkte på. Kjøp inn litt ekslusiv is, gjerne sorbeer. Jeg kjøer 2 liter på deli de lucia i Oslo. 6 og 6 spiser av hvert sitt feiebrett.

 

Til denne serveres:

 

Burmester Jockey Club Reserva

 

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...umpTo=OfferList

 

Rett og slett genial. Og vi holder oss til den uskrevne regel å ikke server vin fra samme land / distrikt to ganger. Dog bryter vi den med champis og chablis, men det er to ulike typer drikke J

 

Etter dette er det kaffe / cognac / drinker.

 

Lykke til amøber. Scorer dere ikke her kan dere glemme å score

 

 

noen som leste hele?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
noen som leste hele?

6505828[/snapback]

 

Oui mon General!

 

Høres ut som et spennende felttog, ikke bare fordi det er kreativt men også pga. menyvalg og serveringsmåte.

Damene er etter det jeg forsto "ukjente" for dere. Kjenner dere hvilke preferanser disse har? Hva for nødplaner har du hvis 2 er vegetarianere, 2 hater vin, 2 har fisk/skalldyrallergi og den siste liker bare grøt?

 

Serveringsmåten høres bra ut, men bruken av folie skurrer i en gammel kokkesatans ører. Poenget med planken forsvinner hvis den skjules. Hva med å frese ut "skåler" i planken, polere fordypningene og anrette maten oppi?

 

Scampi, hvitløk og chili er snadder. Husk å fjerne tarmen på dyret!. Her hadde jeg kunnet tenkt meg noen tynne skiver chorizopølse for helheten. Den passer, og fordi menyen er såpass mager blir det ikke for mektig.

 

Asparges og skinke, ok men jeg savner noe søtt i den planen for at helhetssmaken blir fullkommen.

 

Tøft å tørre å satse på Laks, men da håper jeg for Neptuns skyld at du skaffer villaks. IKKE OPPDRETT!!

 

:)

Lenke til kommentar

Meget gode innspill feltgeneral mrmus!

 

Likte ideen din om å frese ut i bordplanken. Kanskje jeg skal gjøre dette. Dog krever jo dette rimelig mye arbeid.

 

Damer drikker alltid vin, så der har jeg engentlig ikke noen nødplan. Men jeg har selvfølgelig spurt om det er noen av de som har nøtteallergi eller annet morsomt de måtte lide av. Dette fordi jeg da avleder at vi snakker sjømat her. Fienden må vite så lite som mulig :)

 

Villlaks er en selvfølge

 

Skal sjekke opp ditt tips om chorizopølse. Dog skal de jo knulles til den store medalje og da må vi ikka ha fått i oss noe som demper lysten :)

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til dette med servering på feiebrett. Hvordan har dere planer om å få disse til å stå som de skal, og blir det ikke som å kjempe om maten når 6stk skal spise av et feiebrett? Jeg synes egentlig det høres litt ekkelt ut hvis feiebrettene er brukt :p

 

Synes også det høres litt fy-fy ut å bruke samme "tallerken" til forretten. spesielt med tanke på at den ene er saus på.

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til dette med servering på feiebrett. Hvordan har dere planer om å få disse til å stå som de skal, og blir det ikke som å kjempe om maten når 6stk skal spise av et feiebrett? Jeg synes egentlig det høres litt ekkelt ut hvis feiebrettene er brukt :p

 

Synes også det høres litt fy-fy ut å bruke samme "tallerken" til forretten. spesielt med tanke på at den ene er saus på.

6506297[/snapback]

 

Så har vår første dommer entret arenaen. Haddis som er kokkeutdannet er den andre. Trenger to stk. til.. ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei Oivind.

 

Kom på en søt ingrediens ifm. skinke/asparges. Hva med en liten slice Papaya. Mener den passer smaksmessig/fargemessig (smaker som litt søt agurk). Ved å bruke både salt/søtt så fremheves smaken maksimalt.

 

Jo mere jeg tenker på saken, jo mere sikker blir jeg. Den appelerer da til flere sanser samtidig. Den potente sprøheten i korrekt tilberedt asparges, salte (oste)smaken i skinken, eksotisk avrundet med søtlig fersk papaya. En fryd for tannebissene, øret og synet.

 

Jeg ville vurdere å kutte ut parmesan, fordi (oste)smaken i parmaskinken, aromaen av asparges og evnt. papaya kan kanskje forsvinne litt ved bruk av kraftig parmesan.

 

:)

 

Edit: Da ingen har våknet etter middagshvilen, kliner jeg til med flere forslag.

 

Folie bruker man ved picnik, catering og gatekjøkken.

Sjekk heller innvandrersjapper for kurver m/lokk av bananblad. Disse er mye bedre egnet, og fryder øyet. Hvis det ikke finnes ferdige kurver men bare bananblader, ber du betjeningen vise hvordan en enkel "pakning" lages.

 

Har du mengdeberegnet?

Tilsammen bør det være ca 200gr ren vare pr person. Mitt forslag er: 50gr reker, 50gr skinke og 100gr skinn/benfri laks.

 

Hvordan tenker du å anrette hver enkelt herlighet?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...