Gå til innhold

Pc booter ikke når jeg har 4 disker på Sil 3114

Epsilon-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maskinen vil ikke boote når jeg har alle på JBOD.

6494897[/snapback]

JBOD er fra maskinens side en stor disk. Dette medfører at du må installere operativsystemetet etter at diskene er konfigurert til JBOD. Husk også at vhis en harddisk svikter mister du alle data. Jeg ville selv foretrukket å ha hver harddisk som egne enheter for å minimalisere tap av data.

Lenke til kommentar

Men jeg trodde det var det det ble nå. Vil ha det sånn at jeg finner diskene hver for seg inne i disk management. Jeg har os på en annen disk og 3 andre disker også. 10 disker totalt, men de 4 som er på raid kontrolleren sliter jeg litt med, noen tips hvordan jeg kan sette dem opp?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Maskinen vil ikke boote når jeg har alle på JBOD.

6494897[/snapback]

JBOD er fra maskinens side en stor disk. Dette medfører at du må installere operativsystemetet etter at diskene er konfigurert til JBOD. Husk også at vhis en harddisk svikter mister du alle data. Jeg ville selv foretrukket å ha hver harddisk som egne enheter for å minimalisere tap av data.

6495745[/snapback]

Det er litt feil. Du mister dataene som er på disk N som feiler, samt de dataene som går over fra N-1 til N og fra N til N+1. JBOD er bare en lang rekke disker (Just a Bunch Of Disks).

Epsilon-: Jeg har noe av det samme problemet. Jeg installerte nettopp 4stk WDC250 SATA disker i maskinen, men maskinen ville ikke boote før jeg hadde vært inne i Si3114 BIOSen og valgt et RAID oppsett.. Jeg har Windows XP på en Raptor74 disk. Når de var satt opp som RAID5 så boota maskinen fint. Men ytelsen på RAID5'n var ræva.. Har du testa RAID5? Jeg har en tråd her, men ikke noe svar foreløpig:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628108&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...