Gå til innhold

Uskarpe billeder med EOS350D

Anbefalte innlegg

Jeg har lige købt et Canon EOS350D med et Sigma 18-50EX objektiv og taget ca. 50 billeder. Til min store glæde tager det gode billeder hvor lys og farver var som jeg husker motiverne. Det savnede jeg tit ved andre kameraer.

Men billederne er ofte uskarpe og grynede. Nu har jeg sammenlignet med gamle billeder fra mit Olympus 740UZ som er meget mere klare og tydelige.

Jeg har også en del billeder taget med et 1,3 megepix. Olympus. De er meget bedre end med EOS350D.

Altså hvis jeg tager et billede af en person der står op, er billedet tydeligt lige omkring bæltehøjde, men ansigtet er grynet og hunden der sidder ved siden af ligesådan.

Bladene på de omgivende planter er utydelige, både i samme afstand og bagved/foran.

Jeg bruger indstillingen P dog med focus på et punkt. Jeg har prøvet med focus på alle punkter. Det er ligeså dårligt eller værre.

Jeg har nulstillet indstillingerne for at være sikker, flere gange.

Billederne fylder 4-5mb. så det står på højeste opløsning.

Er det normalt for et spejlrefleks og skal man så bare have et arsenal af objektiver eller hvad går der galt ?

Jeg må indrømme, jeg troede at når jeg kom fra mine Olympus. Så kunne jeg tage knivskarpe billeder med EOS350 og så begynde at eksperimentere noget mere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil å teste kameraets fokus med en skråstilt plakat/ark fordi kamera kan ikke 'tenke' slik vi tenker.

Verkstedene tester fokus ved å fotografere en egnet plakat (bruk gjerne en avisside) på en rett vegg hvor film/brikkeplanet er paralellt med veggen.

Prøv det!

Innse at AF er et hjelpemiddel, ikke universalløsning for fokusering.

Bilder fra dSLR skal/bør etterbehandles. Har du prøvd USM-filteret i Photoshop/Paint Shop?

Lenke til kommentar
Det er feil å teste kameraets fokus med en skråstilt plakat/ark fordi kamera kan ikke 'tenke' slik vi tenker.

Verkstedene tester fokus ved å fotografere en egnet plakat (bruk gjerne en avisside) på en rett vegg hvor film/brikkeplanet er paralellt med veggen.

Prøv det!

Innse at AF er et hjelpemiddel, ikke universalløsning for fokusering.

Bilder fra dSLR skal/bør etterbehandles. Har du prøvd USM-filteret i Photoshop/Paint Shop?

6495398[/snapback]

Asså, hele poenget med en slik test hvor du har en "linjal" inntegnet på et papirark som er skråstilt er å finne ut hvorvidt fokus ligger fromfor, bakenfor eller akkurat på ditt fokus. Fokus finner du ved å benytte spotfokus.

Å kalle en slik test som benyttes av de aller aller fleste tester jeg har sett er mildt sagt merkelig.

Du kan jo få spørsmålet tilbake: Hvis jeg gjør det på din måte, fokuserer på et ark som ligger parallellt med bildebrikken, hvordan finner jeg da ut om det uskarpe bildet er slik pga bakfokus eller framfokus??

Lenke til kommentar
hvordan finner jeg da ut om det uskarpe bildet er slik pga bakfokus eller framfokus??

Det er uinteressant om fokus ligger foran eller bak. Det viktige er å konstatere om autofokus er rett eller feil.

Er den feil, må kamera til reparasjon.

Lenke til kommentar
hvordan finner jeg da ut om det uskarpe bildet er slik pga bakfokus eller framfokus??

Det er uinteressant om fokus ligger foran eller bak. Det viktige er å konstatere om autofokus er rett eller feil.

6497015[/snapback]

Kamera? Hvem sier at det er kamera som fokuserer feil? Denne testen benyttes for å se hvorvidt et objektiv fokuserer likt som et annet. Hvis din 50mm fokuserer 100%, mens ditt 18-50 Sigma frontfokuserer, så sender du ikke kamera til rep, da bytter du zoom-objektivet, for da er det ikke huset det er noe galt med, da er det objektivet. Piratoptikk er som du kanskje vet kjent for å ha variabel kvalitetssikring, og denne testen vil kunne avgjøre om du bør bytte objektivet.

På optikk med lysstyrke 2.8 som i tilfellet til trådstarter, kan fokusområdet avhengig av fokuseringsavstand være meget liten, helt ned til noen få cm. Han vil dermed med "skråpapir" testen på en bedre måte se hvor (hvis noe i det hele tatt) bildet er skarpt.

Lenke til kommentar

6497015[/snapback]

Nei, det er uendelig mye enklere å konstatere om fokus treffer når du har sammenligningsgrunnlaget et dybdeplan gir. Når man da eventuelt frikjenner autofokusen kan man se på andre potensielle feilkilder, som mangelfull teknikk eller laber optikk.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstået er problemet, at kameraet ikke nødvendigvis fokuserer nøjagtigt med pletten i midten - men et sted indefor firkanten i midten. Det kan derfor snyde og fokusere lidt tættere eller længere være end NØJAGTIGT midt på linialen.

men derfra og til at kalde det for en misvisende test syntes jeg er langt - den kan stadig give en ide om hvorvidt fokus er fordelt med 1/3 før og 2/3 efter fokuspunktet som det skal være.

prøv evt. at sætte kameraet på stativ (og gerne med trådudløser, så du er ude over alle fejl 40) og tag et billede af en mur i sollys - så kan du ret tydeligt se om skarpheden er som den skal være i hele billedefladen.

forøvrigt så er du opmærksom på hvike fokuspunkter kameraet vælger ikke ? hvis du går over i en af de manuelle programmer kan du sætte den til midterste fokuspunkt ved at trykke på en af knapperne øverst til højre og dreje på hjulet.

F.eks. AV.

- jo større blædental (f.eks.) f22 jo større behov for lys og jo større skarphed i dybden. Og omvendt.

- blænde f2,8 er lysstærk og giver lille skarphed foran/bag motivet.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Jeg har lige købt et Canon EOS350D med et Sigma 18-50EX objektiv og taget ca. 50 billeder. Til min store glæde tager det gode billeder hvor lys og farver var som jeg husker motiverne. Det savnede jeg tit ved andre kameraer.

Men billederne er ofte uskarpe og grynede. Nu har jeg sammenlignet med gamle billeder fra mit Olympus 740UZ som er meget mere klare og tydelige.

Jeg har også en del billeder taget med et 1,3 megepix. Olympus. De er meget bedre end med EOS350D.

Altså hvis jeg tager et billede af en person der står op, er billedet tydeligt lige omkring bæltehøjde, men ansigtet er grynet og hunden der sidder ved siden af ligesådan.

Bladene på de omgivende planter er utydelige, både i samme afstand og bagved/foran.

Jeg bruger indstillingen P dog med focus på et punkt. Jeg har prøvet med focus på alle punkter. Det er ligeså dårligt eller værre.

Jeg har nulstillet indstillingerne for at være sikker, flere gange.

Billederne fylder 4-5mb. så det står på højeste opløsning.

Er det normalt for et spejlrefleks og skal man så bare have et arsenal af objektiver eller hvad går der galt ?

Jeg må indrømme, jeg troede at når jeg kom fra mine Olympus. Så kunne jeg tage knivskarpe billeder med EOS350 og så begynde at eksperimentere noget mere.

6494736[/snapback]

Det KAN være at jeg leser deg feil og at problemet er at du ikke får fokus på riktig sted, men det kan også være at du er litt ukomfortabel med den lave dybdeskarpheten du får med store blendere på speilrefleks. Hvis du bruker blendere større enn f5.6 på kortere avstand enn 5 meter og på lang brennvidde, vil du nok legge merke at bakgrunn og forgrunn blir uskarpe. Har du mulighet til å sjekke hvilken blender du har brukt på problembildene eller å legge ut et uredigert eksempel slik at vi har mulighet til å ta problemet i nærmere øyensyn? Det var noe med at et bilde sier mer enn tusen ord, synes jeg at jeg hørte.. :-)

Mvh

Kjetil

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Fokusfeil kan skyldes to ting: Enten en feilkalibrert fokusmotor (kamera), eller feil i chip'en (objektivet). Det kan også være skeivheter i linseelementene. Problemet ditt kan også være å finne i kombinasjonen, selv om det ikke burde være det. Har erfaring med samme objektiv på KM 7D. Der fokuserer det perfekt i godt lys, men har en tendens til frontfokus i svak belysning. Hvorfor det skjer vet jeg ikke. AF-motoren på 350D er nok ikke kjent som markedets beste, heller tvert i mot. Det hadde vært ok hvis noen med samme kombinasjon kunne fortalt om sine erfaringer. Min erfaring er at 20D-eiere er mindre utsatt for kompabilitetsproblemer med fokus enn 350D-eiere. Noen som har 350D og Sigma 18-50 EX her?

Vi må ikke glemme at det omtalte objektivet var et av Sigmas første objektiver for cropsensor. Det er derfor naturlig at det ikke har like god fokus som senere modeller, som 17-70 for eksempel. Det betyr ikke at jeg tror at det er årsaken, men i dagens konkurranseutsatte marked synes jeg det er på tide at Sigma kommer med en mkII-utgave.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...