Ole_Kr Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) Hei. Jeg er ny bruker på dette forumet - og ble i går eier av et Nikon D70S. Fra før har jeg et gammelt Nikon speilrefleks som er arvegods etter en avdød onkel. Til dette gamle kameraet har jeg endel objektiver - tele og zoomlinser av et merke som heter origor, og disse har jeg har latt meg fortelle at kan brukes på mitt nyinnkjøpte D70S. Dog selvølgelig kun med manuelle innstillinger av fokus osv. Er det noen her som har peiling på hvordan dette gjøres? Rent fysisk passer de på kameraet - det har jeg prøvd. Og jeg ser i søkeren at manuell fokus virker. Men det lar seg ikke gjøre å knipse bilder!? Nå skal det sies at jeg ikke engang kan kalles amatør på speilrefleks. Kanskje til nød amøbe. Jeg prøvde ikke noen andre innstillinger enn de som kameraet kom med i pakken. Meget takknemlig for svar. Endret 15. juli 2006 av Ole_Kr Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 bildet viser ikke sikkelig. har du kamera instillt på "M" modus? Har du stillt den evt. blenderringen på objektivet helt ned? hvilken feilmelding kommer i LCD displayet når du prøver å ta bildet? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Velkommen hit Lurer på om du ikke må ha manuell modus og kanskje også sette fokus bryteren over til manuell? Den du finner kl 2 sett forfra inne ved roten av objektiv festet på kamerahuset.. Dårlig forklart men håper du forstår! Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Takk for svar. Jeg har ikke prøvd så mange innstillinger enda. Må vel prøve å lese meg gjennom manualen først. Prøvde å legge inn bildet av det gamle kameraet og to av objektvene på nytt. Kommer nok til å stille endel dumme spørsmål på dette forumet til å begynne med. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Du må nok garantert forlate de trygge autoinnstillingene. Det bør du egentlig gjøre uansett, hvis ikke er det ikke noe poeng i å bruke slr. Da vil en superzoom i samme prisklasse gjøre en bedre jobb. Jeg antar at du må stille kamera inn på M, samt slå av AF. Da er det ingen grunn til at du ikke får trykket av. Grunnen til at det ikke lar seg gjøre å ta bilder, er at et ikke er noen chip i objektivene som forteller om hvilke verdier det er innstillt på. Det er ærlig talt ikke så vanskelig å lære seg manuell eksponering, og jeg forstår ikke hvorfor mange er så redd på å begi seg inn på det. Den femtimillimeteren er en av Nikons klassiske konstruksjoner, og er verdt å bruke til portretter. Jeg har hatt tre av dem, men har bare beholdt en. Mener blant annet Rørslett skriver at det er en av de eller beste femtimillimeterene. Den fortegner litt mer enn den moderne 1,8-versjonen, men har andre egenskaper som er helt nydelige. Spesielt til s/h er den kjent for flotte resultater. Kjekt med den innebygde solblenderen også. Den er forøvrig AI-S, hvis jeg ikke tar helt feil. F-versjonen hadde metallring til fokus, ikke gummiert. De to telene ser ut til å være av forskjellig kvalitet. Den store aner jeg ikke hva er for noe, men den ser spennende ut. Skyvezoomen er neppe like spennende. Det hadde vært greit hvis du skrev hvilke objektiver det er, ikke bare legger ut et bilde slik at vi kan gjette. Uten tekniske detaljer er det ikke mye vi kan si om kvaliteten, og om det er verdt å samle på. Kamera er en Nikkormat FT(b?), som var forgjengeren til Nikon FM. Den ser ut til å være i fin stand, og objektivene like så. Jeg tviler på at den store telen er ombygd til AI-S, men det burde ikke ha noen betydning på de rimelige Nikon-husene. Hvis du oppgraderer til D200, så ville jeg levert objektivet inn til ombygging. Det kostet rundt 500 før i tiden, men selv til 1000 kr vil det være verdt det, hvis det er et godt objektiv. Stativfestet tyder på at det er et seriøs objektiv. Det som er sikkert, er at det er et F-objektiv. Hvis du får disse objektivene til å fungere, så vil jeg anbefale deg å lage en liten tabell som du kan ha med deg i lommen. På den skriver du hvilken kombinasjon av lukker + blender som er riktig under gitte lysforhold. Når du har lært å bruke den tabellen, så skulle det være en enkel jobb å beregne eksponering i hodet. Hvis du i tillegg fotograferer raw, så har du likevel et par steg å gå på mht feil eksponering, men det får du perfekt med å sjekke histogrammet også. Skriv hvilke brennvidder og lysstyrke de to store objektivene har. Kanskje du sitter på en liten juvel i form av den store telen. 50mm'eren er en liten juvel, og jeg kommer aldri til å selge min. Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Ja - hva skal jeg si? Med mine kunnskaper om fotoutstyr, så kan det være enkelt å si at av disse 4 objektivene så er det et nokså kort, et litt lengre, et som er passe langt - og til slutt et som er nokså langt. Dessuten er de runde og svarte. Neida - skal prøve å forklare, men jeg er helt blank på dette området altså. Får håpe jeg lærer noe. Hvis jeg har fått til å legge ved et bilde, så håper jeg det viser 4 objektiver. Det til venstre er av fabrikat Vivitar og er en 28mm auto vidvinkel, med diameter Ø55mm. Det er stemplet med No. 22841415 og det står bl.a. N/A1 (eller AI) på det. Neste linse mot høyre er en Nikkor 50mm med nummeret 3192641. Det er objektivet som satt på kameraet på forrige bilde. Neste objektiv kan nok være det som blir kalt en skyvezoom ja? Det er av en produsent som heter Soligor, og det er 80 - 200mm zomm + macro (ser det ut til?) Det har diameter Ø55mm. Det er stemplet med No. 383095390 MC og CD samt N/A1 (eller AI). Telelinsa til høyre er også en Soligor 1:5,5 f=300mm med diameter Ø62mm. Det er stemplet med No. 17519134 og N1 (eller NI). Det har en utrekkbar solskjerming samt stativfeste. Hvis jeg skjønner Hr. PMnormal riktig - så skal det altså la seg gjøre å få disse objektivene til å fungere på min D70S altså? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Det lar seg gjøre, men du må legge litt innsats i å lære deg å fotografere. Da mener jeg ikke trykke på knappen. 50'en er som sagt et godt objektiv, og den 28mm'eren kan også være nyttig innendørs på full blender. Skyvezoomen har begrenset bruksverdi (gammel og dårlig), men 300mm'eren kan være brukbart skarp, og altså anvendelig til noe. Hva med å bruke Nikkormaten til å ta bilder i s/h. Det blir ikke like god bildekvalitet med D70 som analog film på s/h, og har du en bra scannner så vil du få flotte resultater. En annen sak er at det er pedagogisk riktig å jobbe litt med Nikkormaten, fordi den tvinger deg til å gjøre de riktige tingen. Det virker ofte mer logisk når mulighetene for auto ikke er til stede, fordi søkeren inneholder kun en informasjon: om du overeksponerer eller undreeksponerer. Når nålen peker riktig vei i søkeren så er det rett. Denne kunnskapen tar du med deg videre til D70, for prinsippet er akurat det samme. Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Da har jeg prøvd og feilet noen ganger - men har etterhvert fått mer og mer peiling på å benytte mine gamle objektiver på min nyinnkjøptte D70s, og for å komme med en uttalelse fra min ytterste amatørtilværelse så vil jeg bare si at jeg er kjempefornøyd! Jeg får etterhvert til å ta kjempebra bilder med de gamle objektivene!! Det gjelder bare å ha tunga litt midt i ræva når en stiller inn manuellt. Tror faktisk jeg vil påstå at et av objektivene tar bedre bilder enn den 18-70mm linsa som fulgte med kitet. Eneste ankepunktet er at det sitter "noe" inne på speilet som setter en flekk på hvert jævla bilde. Så på noen av de første bildene jeg tok etter å ha pakket ut kameraet og satt på linsa - og det ser ut til å ha vært der fra jeg fikk kameraet. I manualen står det at en skal være YTTERST forsiktig med å gjøre rent der sjøl - så da jeg ikke har noe renseutstyr sjøl, så har jeg ikke turt å blåse forsiktig inn der en gang! Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Du har nok fått noe grums på bildebrikka som må fjernes. Har du rett utstyr er det ikke noe problem å fjerne det selv. Det finnes en mirror lockup funksjon i kameraet som åpner speilet slik at du kan rense selve bildebrikka. Angående objektivene er det kjekt at du får de til å funke. Gamle objektiver er ofte minst like gode som dagens varianter, og du lærer veldig mye om kamerainnstillinger ved å bruke dem. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Vel, siden du allerede har prøvet disse på D70 så gikk det vel bra. Bør vel nevne at de eldste Nikon-objektivene ikke kan brukes på en D70 uten en liten modifisering. Et par ting som kan være greit å vite ved bruk av manuelle objektiver; når du holder utløser halvveis ned, får du bekreftelse på når motivet er i fokus. Den lille gule lampa i søkeren lyser konstant når motivet er i fokus i det valgte fokusområde. Kameraet har du på manuelt og justerer blender på objektivet. Greit når du tar et bilde å sjekke histogrammet etterpå. Så kan du evt. justere blender/lukker etter hvordan det ser ut. 50 mm er veldig bra, spesielt til portretter med en D70. Var nok brukt som en normal på det gamle kameraet. 300 mm ville jeg også sjekket en del ut. Du får en "flying start" i forhold til mange andre dersom du bruker manuelle objektiver en stund. Da må du lære deg forholdet mellom lukker/blender istedenfor å gå med kameraet på "auto" Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 Det som er det fine med digitalt kamera, er at en slipper å vente til filmen er fremkalt før en får bekreftelsen på om en har stillt inn riktig. Jeg har det ikke helt i fingrene enda - så det hender jeg stiller meg inn feil vei - slik at bildet enten blir overeksponert til de grader, eller det blir kølsvart. Det er uansett en treningsak. Har tatt noen bilder med alle sammen - og 300 millimeteren syns jeg er bra. Likeså 50 millimeteren. Hr. PMnormal mente den 200mm skyvezoomen var gammel og dårlig - men jeg tror jeg kan få meg til å like den også. Blir slettes ikke værst bilder (innenfor min amatørpregede fatteevne selvsagt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå