Gå til innhold

Overklokking av P4 Northwood 3,0 ghz

Anbefalte innlegg

Jeg har nå "fått" nytt hovedkort av min godeste svoger. Det er et Asus p4p800 e-deluxe som jeg kjører med et x850xt-pe fra powercolor.

Jeg skulle gjerne ha klokket prosessoren litt (kjører vannkjøling med trippel raddis)

Men spørsmålet er:

- Kan jeg risikere å ødelegge noe annet enn hk / cpu?

- Hvis ja på foregående spørsmål, hvordan skal jeg unngå dette?

Spørsmål nummer 2 stilte jeg spesielt med tanke på rammen (twinmos :( ) som helt klart ikke er noen klokkeram. Kan jeg på noen måte låse frekvensen og volten på rammen, og da KUN overklokke cpu?

Og et lite spørsmål til sist:

Hvor langt kan jeg forvente å komme?

takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis med et suvernt bra HK.

Tror ikke du behøver å være bekymret for å ødelegge noe, så lenge du passer på å låse AGP/PCI til 66/33.

Du bør være forsiktig med å øke spenningen til cpu over 1.7 Volt.

Tipper cpuen din stopper på omtrent 3,7 - 3,8. Hvis dette er en maskin du har tenkt å beholde, vil jeg anbefale litt bedre minne enn det du antageligvis har.

(+ en droopmod øker gjerne stabil overklokk med ca 100Mhz)

mvh r.-

Lenke til kommentar

Hvis du setter divider på ram'en så skal det nokk gå greit.

Bynn med å sette den ned et hakk og så stiller du den bare ned etterhvert som du kommer lengere med prosessoren.

Siden de rambrikkene ikke er noe særlig å klokke med så er d bare å passe på så de ikke kommer mye over 400MHz DDR.

Endret av psychox
Lenke til kommentar

Okay. Har som sagt 0 peil på overklokking av ram. Så er det en option i bios hvor man velger å enable/disable divider? Eller er det flere "siffer" å velge mellom?

Hvis jeg har forstått riktig er det nummer 2, så er det bare å klokke litt (cpu), stille ned divider. Klokke litt og så stille ned divider?

Takk for svar :D

Lenke til kommentar

Ja, er en option i BIOS. Nå er det lenge siden jeg har fiklet i BIOS til mitt P4P800 E-Deluxe siden det har tatt kvelden så jeg husker ikke hvor dividerinnstillingen er.

Ja, du har forstått det riktig, men divideren trenger du ikke stille ned 2.gangen før minnet har passert 400MHz DDR som er vanlig hastighet til det minnet.

Lenke til kommentar

Om du må innstalere OS på nytt kommer litt an på hva slags HK/CPU du installerte OS på sist gang. Får du 'invalid boot device' tyder det på at du må installere OS på nytt.

Boot fra XP cd-rom ig innstaller XP på nytt. Velger du 'repair install' så beholder du settings og installerte programmer. (vil dog anbefale en nyinnstallering av OS).

Ad overklokking; du bør nok lese noen overklokkingsguider som finnes her på forumet før du begynner. Men metodikken er er helt grei; du øker FSB (fra 200) til så langt det er stabilt. Har du god kjøling kan du også øke spenningen til CPU (Vcore). Husk å låse AGP/PCI bussen (bios). Har du 'crappy' minne må du sette RAM divideren til 5:4 eller 3:2.

mvh r.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...