Gjest Slettet+98128394 Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Jeg har byttet til et kabinett med flere vifter og bedre luftkjøling enn det gamle. Dessuten har jeg tatt av CPU-vifta og renset den for støv. Så satt jeg den på HK igjen med ny kjølepasta (Arctic Silver 5). Og hva skjer når jeg starter opp maskinen? Jo istedet for at cpu'en blir kaldere blir den litt over 10 grader varmere!?! Før lå den på litt over 50 grader, noe som jeg synes er for mye uten noe spesielt aktivitet. Og nå ligger den på over 60 grader. Jeg prøvde åspille av musikk og video samtidig og da spratt den opp til 80 grader! Hva kan være feil? Ødelagt cpu-vifte? (den snurrer fortsatt ganske fort ser jeg). For mye kjølepasta? Vifta er en Intel vifte som fulgte med prosessoren (3.2 GHz 540J). Endret 14. juli 2006 av Slettet+98128394 Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 10 grader ekstra? høres ut som du ha gjort en dårlig jobb med goop/påsetting av kjøler. Les overklokking.no's goop guide. Dette høres ut som ekstremt dårlig kontakt mellom kjøler og CPU. Ta den av og gjør ting om igjen. rens kjøleren og CPU for gammel goop før du legger på ny goop. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394 Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Jeg rensa både vifta og tok bort all den gamle kjølepastaen før jeg la på ny. Og med nytt kabinett og ren vifte ville jeg tro at at temperaturen ville synke. Hva tror du om vifta, er Intel-viftene greie nok eller dårlige? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Dette høres ut som om kjøleren ikke er satt helt godt på. Jeg ville tatt den av og re-montert den. Og husk at det kun skal være et tyyyyyynt lag arctic silver. Du kan jo prøve å ta på kjøleribben eller hva du har mens maskinen er i gang - hvis den omtrent ikke er varm så leder den nok ikke bort særlig varme fra cpu'en. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Husk at kjølepastaenkun skal være et svært tynt lag for å jevne ut evntuelle ujevnheter. Du kan også gni litt kjølepasta inn i kjølern, hvor du tørker av det overflødige, så du tetter evnt. porer osv i den. Så legger du et jevnt og tynt lag på cpuen. Når du setter på kjølern, så gni den forsiktig med et jevnt trykk noen grader til sidene. Fest så vifta. Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 http://www.hardware.no/guider/kjoling/goopguide/12603 Her trur jeg alt du trenger og vite står Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå