simenss Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 I 1947 delte FN det tidligere Palestina i staten Israel og Palestina. Hvor mange prosent ble tildelt Israel, og hvor mange prosent ble tildelt Palestina? Norske Wikipedia forteller om en deling der Israel fikk 53% og Palestina 47%, men andre nettsider oppererer med andre tall. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Israel fikk noen prosent mer ja, men mye av området var ikke dyrkbart. Spørr du meg så skulle man nesten gått tilbake til denne fordelinga, selv om jeg tviler på at noen av partene er intr. i dette. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Noen som vet hvem som finansierte det hele/deler av det? Har fått høre at noen rike, amerikanske jøder bidro med mange millioner kroner for at israelerne skulle få mer enn FN bestemte, men har aldri fått dette bekreftet/avkreftet. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Israel fikk noen prosent mer ja, men mye av området var ikke dyrkbart. Spørr du meg så skulle man nesten gått tilbake til denne fordelinga, selv om jeg tviler på at noen av partene er intr. i dette. 6494534[/snapback] Det er umulig. En tilbakegang til det som var grensene før 1967, mer eller mindre, er mer realistisk, men det ligger likevel meget langt frem i tid og har en rekke hindre i veien som blir større og større, bokstavelig talt, for hver dag som går. For øvrig var vel prosentfordelingen mer rundt 55% til den jødiske, en liten del skulle bli internasjonal sone, resten til en arabisk stat. Jødene utgjorde på dette tidspunkt rundt 33% av innbyggerne i mandatområdet, resten stort sett arabere. Israel ekspanderte for øvrig i krigen som fulgte, slik at området det endte opp med er større enn de 55%, rundt 78% av mandatområdet. I området tildelt av FN (de 55%) var jødene i et (knapt) flertall, det var ikke tilfelle med grensene etter krigen. Benny Morris' forskning rundt krigen og flyktningene den skapte er i så måte interessant (all den tid den jødiske staten ikke kunne eksistere et sted arabere var i flertall). Trekk deres egne konklusjoner. Delingsplanen: http://www.mideastweb.org/181.htm Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Det er nok umulig ja. jeg ville ikke tro det en gang var ønskelig. Ser man på kartet er det ingen logiske grenser mellom de to statene, og de ville bli umulige å forsvare, for begge parter. De ble i stor grad opprettet etter de eksisterende bosettingsmønstrene: "Her bor det mange jøder, så da blir det en del av Israel". Og så la man til Negev-ørkenen i syd (for å få en fornuftig prosentfordeling?) Resultatet var et håpløst lappeteppe. Og siden paletstinerne og samtlige arabiske land var motstandere av den, var det dømt til å mislykkes i alle fall. Personlig synes jeg det hadde vært mer logisk å dele området langs en skrå øst-vest linje, med Israel i nord og Palestina i syd, fra dagens nordlige grense mot Gaza til Dødehavet. Så hadde Israel fått Vestbredden og dermed forsvarbare grenser, og vi hadde sluppet et Palestina som var delt i to. Problemet med det er som nevnt over at store deler av det sydlige Palestina (og dermed av Israels 55%) var og er ørken. Et annet problem ville selvsagt fortsatt vært Jerusalem. Ideen om at verdenssamfunnet (FN) for fremtiden skulle styre der var vel egentlig nokså håpløst... Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå