Gå til innhold

Beste boka du har lest?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vildanden", Henrik Ibsen

"Deutschstunde", Siegfried Lenz

"Winters Tale", Mark Helprin

 

Men egentlig: I spennet fra Salinger til Harper Lee, fra Tolstoj til Vonnegut, kan jeg ikke med hånden på hjertet si at disse er de beste jeg har lest. Bare at de er de som har satt dypest spor.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Belgariad serien til David Eddings klarer å komme meget høyt på listen min, samt Jeffery Deavers "The bone collector" og "The vanished man" troner og høyt opp.

 

Ellers kommer "The Dark tower" serien til Stephen King ikke så langt under David Eddings, mens Tolkien raver høyest på listen med Middle-Earth bøkene sine (Silmarillion, The Hobbit, Lord of the Rings). Lewis kommer en plass mellom alle disse men vet ikke helt hvor, Narnia er blant de kjæreste bøkene jeg eier men blant så mange store er jeg komplett usikker hvor jeg skal plassere de.

 

Rowling er og selvfølgelig med på listen over gode bøker, men kommer bak både Tolkien, Eddings, Lewis, Deaver og King. Hun klarer simpelt hen ikke komme helt opp på toppen, mye grunnet at jeg har lest veldig mye god litteratur.

Lenke til kommentar

Vanskelig å plukke ut den beste boka jeg har lest, men som nevnt i en post over her et sted, blir det heller den jeg føler i skrivende stund har gjort mest inntrykk på meg ;) Og i denne skrivende stund føler jeg at det er John Irving. Jeg kan fremdeles huske siste avsnitt i The Cider House Rules (boka er tusen ganger bedre enn filmen, folkens! :whistle: ), og persongalleriet i The Hotel New Hampshire sitter innprentet i meg. Det er lenge siden jeg leste disse bøkene, så når jeg kommer på dem så lenge etterpå i denne sammenhengen, tør jeg påstå de har hatt en innvirkning på meg :) Verdt å lese. (Det er forøvrig The World According to Garp også, ikke la dere skremme av uinspirerende filmatisering på denne heller...)

 

Av norske bøker kommer Alexander Kiellands Gift høyt opp på lista. Siste kapittel er nydelig, og skrivekunsten er strålende gjennom hele boka. For oss som er glad i språk er det en fryd å lese Kielland og se hans dans med ord :love:

Lenke til kommentar
Av norske bøker kommer Alexander Kiellands Gift høyt opp på lista. Siste kapittel er nydelig, og skrivekunsten er strålende gjennom hele boka. For oss som er glad i språk er det en fryd å lese Kielland og se hans dans med ord :love:

Helt enig. Kielland er en mester i skrivekunst.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
På topp tronar nok "Gudfaren" av Mario Puzo.

 

Etter det så vert det "Pan" av Knut Hamsun.

ikke verst at knut hamsun som en av vår tid største forfattere blir feid over ende av mario puzo;P

Så er det òg heilt forskjellige typer bøker, grunnen til at "Gudfaren" kjem på fyrsteplass på mi liste er handlinga. Men viss ein t.d. skal setja beskriving av natur og typar høgast, kjem då "Pan" høgast. Så ein kan vel seia at dei deler seieren ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Håpløst å si hvem som er best, men jeg kan si noen jeg har likt godt

 

Lord of the Rings

Empire serien til Fiest & Wurts, leste den under tiden det var eksamen og den var vel for bra

Iron Sunrise & Singularity sky - Mange SF bøker har at man reiser fortere enn lyset men veldig få tenker på at dette blir å reise i tid.

Honorverse - Har likheter med Hornblower og har kamp som minner om sail skip, istedenfor Line of battle har du Wall of battle osv, selv om der de siste bøkene er nå ser dette ut til å bli mindre viktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...