^fmj Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Hei Har en lacie ekstern harddisk som jeg skulle redde noen filer over på. Men jeg kan yderst lite om knoppix, så jeg finner ikke den eksterne hdden. Noen tips? Endret 14. juli 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Det greieste er nok å koble til den eksterne harddisken før oppstart. Da skal den komme som en snarvei på skrivebordet. Det har ihvertfall vært min erfaring med Knoppix. Trodde dette skulle komme av seg selv når du plugga i den eksterne harddisken, men må starte med usb harddisk plugget i for at den skal komme fram. Det er helt sikkert mulig å mounte den uten å starte på nytt, men tror nok det kjappeste og enkleste vil være å starte på nytt.. EDIT: Det var fælt masse erfaringer jeg hadde, da... /k Endret 14. juli 2006 av kakkle Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Den ble ikke detecta automatisk hos meg :/. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Åpne en terminal med root rettigheter ls -l /dev/disk/by-id/usb* Det siste på linja/ene som kommer opp er device namnet til usb-disken din. På min box slutter feks linjene med "/../sdd" og "/../sdd1/". Så mounter du disken hvor du måtte ønske, feks på /mnt/usbdisk. Du kan mounte den på et hvert mount point som ikke allerede er i bruk. Eller du kan lage deg et nytt mount point feks mkdir /mnt/usbdisk mount /dev/sdd1 /mnt/usbdisk Om det ikke kommer opp noe etter den første kommandoen har du et problem. Sjekk dmesg dmesg | grep -i usb Om det kommer opp noen linjer som lyder noe slikt som"USB device...........is not claimed by any active driver" så er det veldig rart, og du må du laste de nødvendige modulene manuelt. Prøv lsmod og lim inn resultatet her så kan vi sjekke hva du evnt mangler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå