Mortal Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Er dette et bra objektiv? Og hvor mye er det verdt å betale for et brukt et? Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Nytt Nikkor 50mm 1.4 D ligger på ihvertfall rundt 3000kr, hva S betegnelsen står og hva den er verdt vet sikketr andre bedre om. Telcontar Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Nytt Nikkor 50mm 1.4 D ligger på ihvertfall rundt 3000kr, hva S betegnelsen står og hva den er verdt vet sikketr andre bedre om. Telcontar 6492193[/snapback] Er ikke bare det Silent = at autofokusen er nokså stille. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Har ikke peil, aldri sett S betegnelsen bak 50mm, kanskje det er eldre versjon. Nå er ikke jeg noen ekspert på området. Telcontar Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Er dette et bra objektiv? Og hvor mye er det verdt å betale for et brukt et? 6492040[/snapback] Kan du for ordens skyld sjekke at det er et speilrefleksobjektiv? Nikon hadde et godt rammesøkersystem hvis mest tallrike kamera het Nikon S (i tillegg til S2-S5, SP m.m). Det fantes også en 50mm 1.4 til dette systemet, selv om jeg tviler tildels sterkt på at du har snublet over en. Objektiv med ultrasonisk motor fra Nikon kalles Nikon AF-S, og det kan som nevnt av flere være det det er snakk om her. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Er dette et bra objektiv? Og hvor mye er det verdt å betale for et brukt et? 6492040[/snapback] Se her: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#50%20fast Dette er en manuellfokuslinse fra før 1974. Det kan jo forsåvidt være et godt kjøp, men sjekk om det passer til kameraet ditt, dette er før Ai så de passer ikke til noe digital Nikon så vidt jeg vet. Mer enn noen få hundrelapper skal du vel ikke betale ihvertfall. Håkon Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Det står i hvertfall at det passer til kameraet mitt i annonsen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Det står i hvertfall at det passer til kameraet mitt i annonsen. 6493469[/snapback] Ja det passer nok, dette med at de eldste objektivene ikke passer er en myte. Det passer riktignok ikke på halvgamle kameraer (de som fortsatte hadde AI tagen) og de passer ikke på Nikon D200 og proffmoddelen siden disse har en AI tag (som kan knekke). Men på Nikons digitale konsumentmodeller D50 og D70 er det ikke noen AI tag som kan knekke. Så fyssisk vil det ikke være noe problem og ha det på, men du vil ikke få lysmåling eller manuel fokus. Så det er bare brukbart hvis du er en litt mer erfaren fototgraf som kan prinsippene rundt eksponering, er du nybegynner kan du bare droppe det, siden du ikke vil være i stand til å bruke det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Tror modin mente å skrive at man ikke får AF, for MF er det man får. Det går litt fort i svingene på en søndags ettermiddag, modin? Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 (endret) Tror modin mente å skrive at man ikke får AF, for MF er det man får. Det går litt fort i svingene på en søndags ettermiddag, modin? 6500715[/snapback] Ja det går vist litt fort i svingene særlig når man skal ut i godværet, selvsagt mente jeg at man ikke ville få Auto Fokus, Manuel Fokus vil man selvsagt få. Endret 16. juli 2006 av modin Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Tror modin mente å skrive at man ikke får AF, for MF er det man får. Det går litt fort i svingene på en søndags ettermiddag, modin? 6500715[/snapback] Ja det går vist litt fort i svingene særlig når man skal ut i godværet, selvsagt mente jeg at man ikke ville få Auto Fokus, Manuel Fokus vil man selvsagt få. 6502612[/snapback] Flott, da tok jeg feil (igjen!). Trodde at pre-AI objektiver ikke passet mekanisk, men det gjelder altså bare for D200 og ikke D50/70. Håkon Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Flott, da tok jeg feil (igjen!). Trodde at pre-AI objektiver ikke passet mekanisk, men det gjelder altså bare for D200 og ikke D50/70. Håkon 6508234[/snapback] Ja, selv om det ikke står det i tabeller over kompatibilitet så passer det. Men vi kan vel egentlig ikke forvente at Nikon går ut og sier at nå kan man igjen bruke steingamle objektiver, fordi det har tatt vekk muligheten til lysmåling på halvgamle objektiver. Uansett er nok faren for å ødellegge AI taggen litt overdrevent, selv har jeg hatt eldre objektiver på et AI kamera, det eneste som skjer er at taggen bøyer seg litt ut. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Dette er sikkert et ok objektiv, men husk at du får 1.8-utgaven kliss nytt for en tusenlapp med full støtte for AF. Så hvis ikke 1.4 er veeldig viktig for deg... Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hva er det med dette AI greiene , jeg fårstår ikke helt? Er det ikke slik at med D200 og de andre proff modellene at man får skikkelig lysmåling med de og da, og da i realiteten bør de større gamle objektiver uten at en "tagg" blir ødelagd Lenke til kommentar
modin Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Er det ikke slik at med D200 og de andre proff modellene at man får skikkelig lysmåling med de og da, og da i realiteten bør de større gamle objektiver uten at en "tagg" blir ødelagd 6521110[/snapback] Ok for ta historien til Nikons system for overføring av blenderverdier kjapt. Det første systemet var en krok på blenderingen som huket seg fast til en tag som lå inne i et spor i lysmåleren til kameraet. Senere ble dette erstattet med Ai, AI systemet er en ring med en liten tag som ligger rundt objektivfatningen. Denne taggen passer inn i et tilsvarende spor som ligger i blenderingen på objektivet. ringen rundt fatning er fjærbelastet og følger etter blenderingen på objektivet når man fytter den. Senere inn i AF eraene kom Nikon selvsagt med chiper i objektivene, men behold alikevel AI taggen en god del år for å være kompatible med eldre objektiver (faktisk også på objektivene slik at de kunne være kompatible med eldre kameraer). I de senere årene har det kommet objektiver helt uten blendering, og på en del av de billigste kameraene har de også tatt vekk AI taggen slik de ikke vil være kompatible med lysmåling på noe som helst MF objektiv med unntak av 45mm f2.8 som er en MF tessar (pancake) med chip. På et kamera med en AI tagg rundt bajonetten, så er det altså en fare for at denne kan knekke hvis man setter på et pre-AI objektiv siden det ikke finnes noe spor i blendering hvor denne taggen passer inn noe som fører til at den bli presset utover. Det er ikke noen fare for at objektivene bli ødelagt slik som du antyder, da denne er noe som ligger på blenderingen rundt objektivet og ikke noe som er i kontakt med opptikken eller andre sensitive deler av objektivet. Endret 19. juli 2006 av modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå