Gå til innhold

Intet bilde under oppstart/DOS med DVI?

Buzz76

Anbefalte innlegg

Har just fått ny skjerm, en NEC 20WGX2 som jeg har kobla til DVI utgangen på Radeon 800XL kortet mitt.

Problemet er at det er "No signal" under boot. Det er intet bilde på skjermen før jeg kommer inn i Windows.

Kobler jeg den gamle skjermen til VGA utgangen så får jeg bilde på den under hele boot prosessen, men ikke på LCD skjermen som er koblet til DVI utgangen.

Noen som vet hva problemet er?

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satte boot prosessen i pause slik at post bildet er frosset og har da intet bilde.

Kobler monitoren til via D-SUB og har da bilde.

Kobler jeg tilbake til DVI forsvinner bildet.

Koblet til en annen LCD via DVI og har bilde.

Koblet tilbake til NEC skjermen (DVI) og vips så har jeg bilde!

Hurra...

Men etter en reboot er det samma greia på nytt. Intet bilde i DOS/boot :no:

Må da være noen som kjenner til problemet?

Lenke til kommentar
Kan det være at skjermen ikke oppfatter om det eventuelt sendes et analogt signal gjennom DVI kabelen?

EDIT: Skrivefeil...senges-->sendes  :p

6493284[/snapback]

Mja... X800XL har jo DVI-I utgang... mens NEC skjermen har DVI-D... er jo forskjell på disse... men hvorfor fungerer det da med den andre PC'en jeg har her som har et Radeon 9700 kort med DVI-I? :hmm:

Edit:

DVI-I utgangen gir både analog og digitalt signal, mens DVI-D inngangen på skjermen kun støtter det digitale.

Så teorien din kan stemme, men hvorfor får vi ikke digitalt signal på DVI-I utgangen på kortene våre FØR windows er oppe da?

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

For morroskyld rebootet jeg akkurat nå. Det var en teori, og ikke så mye annet :)

Den ene skjermen (DSUB Analog) viser bilde som forventet. Den andre, (DVI Digital) viste også bilde. Jeg forsøkte å switche over til DVI Analog, men dette fungerte ikke. Må derfor bare konkludere at LaCie skjermene jeg kjører tar DVI Digitalt på både ATi og nVidia skjermkorta mine fra start til Windows/OS.

Håper du får løst problemet!

Lenke til kommentar

Har testa mer.

Kobler jeg til en Viewsonic skjerm som har DVI-D kabel mot DVI-I utgangen på X800XL kortet, så får jeg post bilde.

Trykker deretter på pause knappen for å holde bildet der.

Kobler deretter, mens post fremdeles er pausa, til NEC skjermen min og voila!! Jeg har post bildet på NEC'en.

Rebooter jeg, så er igjen bildet vekk ("no signal") frem til windows er ferdiglastet. :(

Virker som at NEC'en og X800XL kortet ikke samarbeider. At X800XL kortet ikke detekterer skjermen og dermed ikke sender noe signal på DVI porten.

Kompatibilitetsproblem?

Lenke til kommentar

Det er et kjent problem .

ATI kort poster sin VGA bios over DVI med 75hz (ikke 60hz) .

Er mange LCD er som tryner med 75hz på DVI (inkl min egen viewzsonic vx700.

Du kan løse det ved å ha både VGA og DVI kable koplet til parallelt .

Sett windows driveren til DVI som primær .

Da vil ATI kortet post sin vga bios til VGA output 75hz som for skjermen er okay , og bilde skifter til DVI når driverene loades.

Lenke til kommentar
Det er et kjent problem .

ATI kort poster sin VGA bios over DVI med 75hz (ikke 60hz) .

Er mange LCD er som tryner med 75hz på DVI (inkl min egen viewzsonic vx700.

Du kan løse det ved å ha både VGA og DVI kable koplet til parallelt .

Sett windows driveren til DVI som primær .

Da vil ATI kortet post sin vga bios til VGA output 75hz som for skjermen er okay , og bilde skifter til DVI når driverene loades.

6495223[/snapback]

Men jeg får jo bilde på DVI utgangen til Radeon 9700 kortet mitt? :cry:

Edit:

Mulig du har rett når det gjelder andre skjermer, men 20WGX2 støtter 75Hz på lavere oppløsninger.

Dessuten skal den ifølge manualen rapportere "Out of range" dersom den detekterer et signal som den ikke støtter. Jeg får "No signal".

Andre teorier? :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Dette er ingen "teori" .

Det er alltid 60hz på DVI . 75hz ja , men på VGA input.

Refresh rate på dvi er ikke som på VGA , på DVI brukes refresh raten til å sette den digitale link bandwith'en.

Hvis den digitale DVI linken settes utenfor bw spec blir det sort skjem eller skrotbilde/scrambled (avhengig av skjermtype og firmware)

Og ja jeg er 100% siikker på dette da det er tracet med et ATI kort jeg hadde .

9700 serien postet ikke med 75hz/DVI , det er forklaringen på det ,

senere serier 9600/9800/x800 poster VGABios DVI med 75hz.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok... jeg bare spør jeg ;)

Så problemet vi vedvare dersom jeg bytter til f.eks X1800?

Hvorfor får jeg bilde på NEC skjermen når jeg først kobler til Viewsonicen og deretter pauser bildet (ved post) mens jeg kobler tilbake til NEC'en?

Dersom signalet var out of range, så skulle jo bildet blitt svart nå også?

Lenke til kommentar

Sjekket her på LaCie skjermene. ATi 9700PRO og 9600PRO viste begge 60Hz digitalt og analogt på bootup. Har egentlig aldri sett dette før, men har lest om problemet. Tror jeg forstår problematikken (~72Hz i BIOS/bootup/DOS framfor 60Hz ?).

Lenke til kommentar
Fikk lånt meg et X800GTO og et X1600XT

X800GTO gir samme feilen. Svart skjerm.

X1600XT fungerer!! Post kommer opp.

Så, er det NEC sin feil eller ATi/Sapphire?  :realmad:

6495772[/snapback]

Sannsynlig vil begge skylde på hverandre .

ATI på feil EDID data og NeC på ATI for feil tolkning av EDID .

Det som er merkelig er at jeg aldri har hatt dette problemet med samme LCD skjerm og nVidia kort , hverken TI4200/5900/6600GT .Kun med ATI kort .

Har forøvrig mitt problemkort (vedrørende dette DVI fenomenet) 9600XT i nybygd HTPC med 30" LCD tv og "nesten" samme problem som før , dog poster det noen ganger med synlig bios post .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Skikkelig idiotisk feil da :( gakkgakk!!

Da er det iallefall ingen vits å stresse med retur av skjermen iallefall regner jeg med.

Men jeg kan jo trøste meg med at dette sannsynligvis vil fungere med X1800 og X1900 da siden X1600 er ok.

Takker for svar :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

hahaha, blir aldri perfekt, på ATi korta mine har jeg alltid slitt med 1604x1200 på DVI utgangen :) Fant en grei løsning på problemet (bytte venstre/høyre per software-->1600x1200), men er alltid noe! Og HDMI på skjermkort er såvidt på veien inn, hehee.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...