Gå til innhold

Hva er IQ'en din?


mushi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har tydeligvis blitt dummere siden sist jeg tok en IQ-test, da fikk jeg 115 eller noe sånt.

6492391[/snapback]

 

 

Det kan godt være du har blitt dummere eller smartere siden sist, men det får du ikke påvist med en IQ-test. En IQ-test er nemlig ikke en måling på hvor intelligent du er, det er en måling på hvor stor IQ du har ut fra den testen. Intelligens går på mer enn det IQ som regel gjør. En slik test gir bare visse spørsmål, og en person som allerede kan mye om akkurat slike ting har en mye større sjanse for å oppnå en større IQ enn en som slettes ikke har peiling på akkurat slike ting, men det er ikke dermed sagt at verken den ene eller andre er smartere.

 

Fredrik.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Har tydeligvis blitt dummere siden sist jeg tok en IQ-test, da fikk jeg 115 eller noe sånt.

6492391[/snapback]

 

 

Det kan godt være du har blitt dummere eller smartere siden sist, men det får du ikke påvist med en IQ-test. En IQ-test er nemlig ikke en måling på hvor intelligent du er, det er en måling på hvor stor IQ du har ut fra den testen. Intelligens går på mer enn det IQ som regel gjør. En slik test gir bare visse spørsmål, og en person som allerede kan mye om akkurat slike ting har en mye større sjanse for å oppnå en større IQ enn en som slettes ikke har peiling på akkurat slike ting, men det er ikke dermed sagt at verken den ene eller andre er smartere.

 

Fredrik.

6494406[/snapback]

Mye av det du sier her er riktig. Du kan dessuten gå på biblioteket, låne en bok med IQ test oppgaver og løsninger, pugge deg til en høy IQ rett og slett. Gjør det deg mye smartere? Tror ikke det. Kjenner mange med høy IQ som mangler andre egenskaper som f.eks. empati og sosiale antenner, rett og slett idioter..

Lenke til kommentar
Har tydeligvis blitt dummere siden sist jeg tok en IQ-test, da fikk jeg 115 eller noe sånt.

6492391[/snapback]

 

 

Det kan godt være du har blitt dummere eller smartere siden sist, men det får du ikke påvist med en IQ-test. En IQ-test er nemlig ikke en måling på hvor intelligent du er, det er en måling på hvor stor IQ du har ut fra den testen. Intelligens går på mer enn det IQ som regel gjør. En slik test gir bare visse spørsmål, og en person som allerede kan mye om akkurat slike ting har en mye større sjanse for å oppnå en større IQ enn en som slettes ikke har peiling på akkurat slike ting, men det er ikke dermed sagt at verken den ene eller andre er smartere.

 

Fredrik.

6494406[/snapback]

Mye av det du sier her er riktig. Du kan dessuten gå på biblioteket, låne en bok med IQ test oppgaver og løsninger, pugge deg til en høy IQ rett og slett. Gjør det deg mye smartere? Tror ikke det. Kjenner mange med høy IQ som mangler andre egenskaper som f.eks. empati og sosiale antenner, rett og slett idioter..

6495038[/snapback]

 

 

Var da enda bra at det er sånn det er! Jeg fikk nemlig bare noen å 90 :blush: Men mange av spm måtte jeg tippe på, hadde nemlig ikke peiling :ermm:

Lenke til kommentar
Gjennomsnittet er nok 70 - 100 , om jeg har lest rett.. Hvor eller nå jeg leste det vet jeg ikke

 

Jeg har en IQ på 118, jeg er 15

6492347[/snapback]

Hvorfor er aldri IQ-gjennomsnittet 100? *skjønner det aldri* :no:

6492920[/snapback]

 

Snittet er per definisjon 100. Om snittet på en test er noe annet enn 100 så er det enten fordi de som har tatt testen ikke er representativ, eller fordi testen ikke er korrekt normert. :yes:

 

 

Ang. trening på IQ-tester så har det vel lenge blitt sagt at det er meget begrenset hvor mye flinkere man blir ved trening....

 

...kanskje det kan sammenlignes med å tegne streker høyt på en vegg mens man står med beina i bakken. Om jeg øver meg mye klarer jeg kanskje en centimeter eller to ekstra, men uansett så det høyden min som avgjør om jeg klarer en høy eller lav strek...uavhengig av trening... :hmm:

 

edit: når det er sagt så er jeg ikke så stor fan av denne NRK-testen da jeg mener den måler en del mer enn bare IQ. F.eks. hukommelse, språk og matte. Og dette er ting som kan trenes. Testen jeg har mest tro på finner man på iqtest.dk :)

Endret av krister461
Lenke til kommentar
IQ er noe piss, sist jeg sjekket hadde jeg 138. Testen som blant annet militæret har, er en mye bedre indikator på en persons ferdigheter (språk, figurkombinatorikk og matematikk).

6495210[/snapback]

 

Tja...jeg kan være til dels enig da IQ-score i seg selv sier ikke stort mer enn hvor god en person er til å løse IQ-tester...

 

...men, jeg synes det virker som at personer med høy IQ ofte deler andre egenskaper også...f.eks. synes jeg det virker som om personer med høy IQ ofte lærer fortere og oftere sliter på skolen av den grunn at de blir lite stimulert...noen kompenserer for dette med å underyte......

 

...dette kan forsåvidt leses mer om her: barn.ystenes.com

 

:)

Lenke til kommentar

108

 

Språk 16/17

Hukommelse 4/4

Logikk 14/23

Regning 3/6

Teknikk og romforestilling 7/18

 

Ble ganske gæren i hodet etterhvert, klarte ikke konsentrere meg. Har vel noe å gjøre med at det er sommerferie, og hjernen er innstilt på å ikke tenke på slike ting :p Merket også dette, da jeg skulle regne noe for pappa i forrige uke... Jeg har foresten 5 i matte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...