Gå til innhold

Sært grafikkproblem på IBM T60

el_cash

Anbefalte innlegg

Har en T60 hvor jeg forsøksvis prøvde å få til en dualboot. Partisjon 1 fungerer fint, partisjon 2 derimot vil ikke installere (samme) grafikkdriver. Resultatet nå er at partisjon 2 ikke vil boote med grafikkdriver (denne er nå avinstallert fra den partisjonen), mens partisjon 1 fungerer like fint.

Det største problemet er imidlertid at bildet etter bioslasting - og før pålogginsbildet - er i minatyrstørrelse!

Det viser kun et lite bilde midt på skjermen med alt svart rundt. Så fort grafikkdriveren lastes blir bildet i rett størrelse - altså fullskjerm - igjen. Dette gjelder begge partisjoner, den ene med grafikkdriver og den andre uten...

Noen som har en forklaring på dette, eller enda bedre; en løsning? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om skjermen på maskinen (bærbar?) er stillit inn til å ikke stekke bildet, men vise det som et forminsket bildet. BIOS-boot pleier vel å foregå i 640*480 (eller tilsvarende lavoppløsning), derfor vil skjermbildet bli smått om du skjermen din har høy "nativ"-oppløsning.

Lenke til kommentar

Nja, men det fungerte fint *før* jeg avinstallerte skjermkortdriver på partisjon 2. Og oppløsningen har vært den samme på begge partisjoner hele tiden. Er derfor det er litt sært grafikkproblem. :)

Ingen som har noen flere tips på hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Har ikke veldig peiling på T-maskiner.

Men jeg har et lite tips. Sjekk ut forumet på www.thinkpads.com. En liten gullgruve når det gjelder tips og triks for Thinkpad brukere. Bl.a. med eget forum for brukere av T-Thinkpads.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har dessverre enda ikke funnet løsningen på dette problemet, tross gjentatte forsøk.

Det er samme OS på begge partisjoner. Etter bioslasting er det Safeguard (krypteringsverktøy) som starter først, og allerede her er bildet "krympet" - men ikke biosbildet. Først når grafikkdriver laster seg under oppstarten av WinXP Corporate blir bildet korrekt - altså fyller hele skjermen.

Ingen som har tips for hva jeg kan gjøre for å rette dette? Jeg vil helst ikke reinstallere alt på nytt, det tar endel timer iom at disken skal krypteres... :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...