Engen_2k Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Har lurt lenge på det nå. Faktisk helt siden jeg fikk pc'n med guru panelet til abit som viste varmen til cpu sys room og pwm Mener jeg leste det i et blad jeg hadde at det var noe med power et eller annet men finner det ikke igjen. også denna delen eller hva det er som har høyest tempratur (utenom skjermkort) så hva er det og hvor sitter den? Lenke til kommentar
eNt Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Vet ikke hvor den sitter, men det er ihvertfall powermanagement. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) PWM står for Pulse Width Modulation som så vidt jeg vet er en måte å kontrollere hvor mye strøm som skal leveres i et signal. Spenningskurven blir omgjort til en firkantet med hvor gjennomsnittsspenningen forblir det samme, men antall svingninger per tidsenhet synker, og dermed regner jeg også med at mengden strøm levert synker. PWM blir noen ganger brukt i viftekontrollere, selv om ikke alle vifter liker det like godt. EDIT: Avsnittet over er hva jeg tror og du bør nok heller sjekke wikipedia dersom du skal ha mer og garantert rett informasjon. Det du sikkert mener er VRM som er "Voltage Regulator Module" som endrer spenningene til bla CPU til å holdes stabil. Firefaset VRM var vanlig før, men nå er det vistnok seksfaset som er inn. Pga det store strømtrekket til moderne prosessorer kan VRMene bli ganske varme og har ofte kjøleribbe på seg på Intel sine hovedkort. VRMene på mitt overklokkete dual Xeon hovedkort har f.eks blitt målt til over 100 grader. Endret 14. juli 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
eNt Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Da lærte jeg noe nytt idag også. Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Det virker logisk at det har noe med strøm, fordi en gang jeg skulle teste og klokke ned skjerkoret veldig mye gikk pwm ned noen grader. Må også innrømme at jeg ikke skjønte alt du forklarte, men men Det du sa om VRM JohndoeMAKT var det ment til meg eller eNt? Endret 14. juli 2006 av Engen_2k Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Det var til deg fordi du nevnte at den delen du snakker om var den med høyeste oppgitt temperatur. VRM er ofte en av de varmeste delene i et effekthungrig system. Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 da er det sikkert det, bare rart at de har kalt den pwm Da må vel jeg selv se i manualen og finne ut hvor den sitter Takker for svar Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) JohndoeMAKT: Det er helt korrekt at PWM er Pulse Width Modulation, men den brukes ikke til å begense strøm. Den brukes til å regulere spenning. PWM-regulatorer brukes til å levere en helt stabil spenning til CPU, minne, chipset, og ellers all elektronikk i PCen. VRMene er PWM-regulatorer. Endret 24. juli 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Lite utklipp som jeg ikke gidder og oversette. "PWM stands for pulse width modulation, and refers to a few small MOSFETs near the CPU socket that control the voltages to the cpu and other circuitry. Generally regarded as a prime candidate for extra cooling." Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 JohndoeMAKT: Det er helt korrekt at PWM er Pulse Width Modulation, men den brukes ikke til å begense strøm. Jeg ble eid av hukommelse og engelsk/norsk oversettelse. Jeg husket "power" men ser nå at det er brukt om watt og ikke ampere som jeg trodde det var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå