Gå til innhold

Hva er Pwm


Engen_2k

Anbefalte innlegg

Har lurt lenge på det nå. Faktisk helt siden jeg fikk pc'n med guru panelet til abit som viste varmen til cpu sys room og pwm Mener jeg leste det i et blad jeg hadde at det var noe med power et eller annet men finner det ikke igjen. også denna delen eller hva det er som har høyest tempratur (utenom skjermkort)

 

så hva er det og hvor sitter den? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PWM står for Pulse Width Modulation som så vidt jeg vet er en måte å kontrollere hvor mye strøm som skal leveres i et signal. Spenningskurven blir omgjort til en firkantet med hvor gjennomsnittsspenningen forblir det samme, men antall svingninger per tidsenhet synker, og dermed regner jeg også med at mengden strøm levert synker.

PWM blir noen ganger brukt i viftekontrollere, selv om ikke alle vifter liker det like godt.

EDIT: Avsnittet over er hva jeg tror og du bør nok heller sjekke wikipedia dersom du skal ha mer og garantert rett informasjon.

 

Det du sikkert mener er VRM som er "Voltage Regulator Module" som endrer spenningene til bla CPU til å holdes stabil. Firefaset VRM var vanlig før, men nå er det vistnok seksfaset som er inn. Pga det store strømtrekket til moderne prosessorer kan VRMene bli ganske varme og har ofte kjøleribbe på seg på Intel sine hovedkort. VRMene på mitt overklokkete dual Xeon hovedkort har f.eks blitt målt til over 100 grader.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Det virker logisk at det har noe med strøm, fordi en gang jeg skulle teste og klokke ned skjerkoret veldig mye gikk pwm ned noen grader.

 

Må også innrømme at jeg ikke skjønte alt du forklarte, men men ;)

 

Det du sa om VRM JohndoeMAKT var det ment til meg eller eNt?

Endret av Engen_2k
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

JohndoeMAKT:

 

Det er helt korrekt at PWM er Pulse Width Modulation, men den brukes ikke til å begense strøm. Den brukes til å regulere spenning. PWM-regulatorer brukes til å levere en helt stabil spenning til CPU, minne, chipset, og ellers all elektronikk i PCen.

 

VRMene er PWM-regulatorer.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...