Gå til innhold

Sporingsutstyr på kyr

Anbefalte innlegg

Vi har et problem med at kyrne stikker av for å kalve, eller bare stikker av uansett.

(Vi har dem på setra om sommeren, finnes ingen gjerder som stopper dem)

Ofte holder vi på i uker før vi finner igjen ei ku som har stokke av.

Jeg lurer derfor på om noen visste om hvor det selges utstyr man kan montere på dyrene for å finne dem?

Eller om det kan lages?

Tenkte på noe sånt som at dyrene går med en sender, og om noen stikker av bruker vi en antenne og en mottaker mens vi leter. Sånn at det piper raskere når en kommer nermere og nermere. Sett det på tv :p

Er dette dyrt?

Mulig å lage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart det går an å lage det. Vanskelig å si hvor dyrt det blir, men det blir ihvertfall billigere enn å kjøpe noe ferdig. Det finnes sikkert mange måter å gjøre dette på, jeg leste om en sauebonde på vestlandet som tok patent på noe lignende. Han brukte GPS mottaker på sauene, og deretter GSM for bakkekommunikasjon. Dette blir nok en dyr variant, billigere blir det nok om du bruker en radiosender som sender på intervaller rundt 10 eller 20 sekunder. Finnes helt sikkert ferdige skjema v.h.a. vår alles venn Google. Hvis ikke er det helt sikkert mer hjelp å få hos andre eminente elektonikere her på forumet, utrolig mange flinke her.

Lenke til kommentar
men en ting jeg stusser på, hvordan skal den tingen rundt halsen på kyret, få strøm fra? hvis dem går der et halv år, og den motakeren må stå på 24/7 liksom?

:lol:

6492034[/snapback]

Gå for lite strømbruk som disse senderene bruker og gå for å lade opp batteriene konstant med solceller..

Burde funke fint fint :thumbup:

mvh Vegard

Lenke til kommentar

Den må jo gå på batteri, og de blir jo melket morgen og kveld, så vi får jo ladet de.

Vi har 30 dyr som skulle hatt sporing :p, men det er jo mulig å kjøpe 5 stk og plassere de på de dyrene som er mest problematisk.

Lenke til kommentar
Vi har et problem med at kyrne stikker av for å kalve, eller bare stikker av uansett.

(Vi har dem på setra om sommeren, finnes ingen gjerder som stopper dem)

Ofte holder vi på i uker før vi finner igjen ei ku som har stokke av.

Jeg lurer derfor på om noen visste om hvor det selges utstyr man kan montere på dyrene for å finne dem?

Eller om det kan lages?

Tenkte på noe sånt som at dyrene går med en sender, og om noen stikker av bruker vi en antenne og en mottaker mens vi leter. Sånn at det piper raskere når en kommer nermere og nermere. Sett det på tv :p

Er dette dyrt?

Mulig å lage?

6490441[/snapback]

Hmm, kanskje utstyr som blir brukt til å spore ulv, bjørn, rein, og andre ville dyr kan brukes? Dette er utstyr som sender et radiosignal ved jevne mellomrom, og er batteridrevet med lang levetid. Du kan kanskje kontakte Viltforvaltningen eller noe sånt, som driver med sporing av dyr, for å finne ut hvor de får tak i sporingsutstyret.

Det kan lages selv, rimelig enkelt tror jeg. Litt mer komplisert hvis det skal pipe oftere dess nærmere du er, da trenger du en mottaker i ku-utstyret også.

Levetiden på batteriene har jo med effektiv sporingsavstand også, hvis det er snakk om mil, så trengs det en del effekt.

Når det gjelder GPS-saker kan du lese litt i Teknisk ukeblad, HER, og HER. Og kanskje HER.

Lenke til kommentar

Fins det ikke noen duppeditter som kan slås på ved at man for eks ringer til den på en måte så begynner den å sende informasjon? Burde jo vere mye mindre batterikrevende om den ikke sender ut signal før den får beskjed om det... Blir vel litt mer teknisk igjen menne?

Lenke til kommentar
spandere en mobil til hver av kuene.... :lol:

bare og ringe til kua og be hu komme hjem igjen  :lol:

6507824[/snapback]

Ja, genialt! Netcom har en slik sporingsgreie på internett, står noe om det HER, og HER (Netcom).

Kanskje du kan kjøpe en del 1-kroners-mobiler, mekke stooort batteri i en boks, og feste rundt halsen på kyrne? Eller kanskje en sak fra Autozeek? Men aner ikke hva det koster, da...

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar
Detmed sporing av telefon var ikke dumt, men det blir kanskje vanskelig når vi er langt unna GSM basestasjon, pluss at det er så mye fjell at mobildekningen er ganske lav.

6510098[/snapback]

Da ville jeg først kontaktet springstilbyderne, og sjekket med dekning og hvilke produkter de har. Så, hvis du finner ut at det blir for dyrt kan du komme tilbake her, så kanskje noen kan finne ut hvordan en radiosporingsutstyr kan lages. Alt (ok, nesten alt) er mulig, men det var det med pengene da... Hvor mye ser du for deg at det kan koste pr. enhet?

Lenke til kommentar

Det med penger ja.. Har fortalt far min om det der hundepeilingen lengere opp i tråden, og prisen lå oppi 40-50.000, og det ble muligens for dyrt tror jeg.

Han sa han skulle sponse meg om jeg fikk til noe innenfor rimelighetens grenser.

EDIT: Jeg har ingen problem å se for meg at de blir utstyrt med telefoner. Vi har kun netcom-dekning hos oss, og kanskje det går an å fikse kontantkort, og melde de inn i vår "trådløse familie" så blir det gratis oss i mellom. (og selfølgelig mellom kyrne :p )

Det blir vel kanskje ikke så enkelt med 35pers i en familie? De har jo ganske mennesklie navn da.. Stort sett

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar

Ja, kunne tenke meg det

EDIT: Smarttalk kunne de jo hatt, ingen månedspris og lavere ringe/smspriser.

EDIT2: Eller ikke...

"Minimumsfakturering per måned er kr 99,-. Om du benytter mobilen for mindre enn kr 99,- en måned, vil du uansett bli fakturert dette beløpet. Beløpet inkluderer ikke faste avgifter på andre tjenester du ønsker å kombinere med dette abonnementet."

Hvis det blir noe med mobil, blir det nok kontantkort

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...